Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Canadees onderzoek naar mogelijkheden voor eetbare bloemen

Volgens Whole Foods worden eetbare bloemen de belangrijkste consumententrend voor 2018. Koks maken al jaren gebruik van eetbare bloemen als garnering of om een diner een eigen smaak te geven. De eetbare bloemen worden nu ook ontdekt door consumenten die op zoek zijn naar nieuwe culinaire ervaringen en willen experimenteren met ongewone ingrediënten. Het Canadese Vineland Research and Innovation Centre heeft in samenwerking met Freeman Herbs onderzoek gedaan naar de voorkeuren van de consument met betrekking tot eetbare bloemenrassen en de mogelijkheden van deze bloemen op de markt.

Volgens het onderzoek stijgen eetbare bloemen in populariteit. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van Alexandra Grygorczyk, die als wetenschapper aan Vineland is verbonden. "In 2015 hebben we enquêtes onder consumenten gehouden met betrekking tot hun voorkeur voor eetbare tuinplanten, zoals aardbeien en frambozen. In dat onderzoek hielden we ook rekening met eetbare bloemen," zegt Grygorczyk. "Uit de enquête kwam naar voren dat 35% van de ondervraagde consumenten zeer geïnteresseerd was in eetbare bloemen. Deze consumenten zouden liever eetbare bloemen in de eigen tuin willen telen dan meer traditionele planten, zoals aardbeien en frambozen."

Freeman Herbs is een teeltbedrijf dat is gevestigd in Beamsville, Ontario dat zich heeft gespecialiseerd in verse kruiden. Het bedrijf begon in 2017 met Vineland samen te werken om meer inzicht te krijgen in de markt voor eetbare bloemen. Eerst hield Freeman Herbs een aantal testprogramma's, waarbij bij 25 verschillende soorten eetbare bloemen werd gekeken naar hoe makkelijk ze te telen waren, hoe ze tot bloei kwamen en hoe ze het best konden worden verpakt. Aan de hand hiervan werden tien soorten geselecteerd die verder werden bekeken door zowel een getraind panel van Vineland als meer dan 200 consumenten in de omgeving van Toronto.

"We konden de consumenten in twee groepen verdelen. De ene groep van 46% bestond uit mensen die de voorkeur hadden voor sterke, kruidige smaken en sterke aroma's. De andere groep van 44% gaf meer de voorkeur voor subtielere smaken," zegt Grygorczyk. De resultaten gaven aan dat eetbare bloemen als nasturtium het best in de markt kunnen worden gezet voor de groep consumenten die de voorkeur heeft voor sterke smaken, terwijl bloemen als impatiens en dianthus het meest geschikt zijn voor de liefhebbers van subtielere smaken.

"De resultaten zijn van groot belang geweest om ons assortiment uit te breiden met eetbare bloemen," zegt Jeff Nickerson van Freeman Herbs. Freeman Herbs gaat in 2019 eetbare bloemen via de retailsector op de markt plaatsen. De strategie die daarbij wordt gebruikt wordt opgesteld aan de hand van een nieuw onderzoek onder consumenten, dat door Vineland in deze zomer wordt gehouden. 

Voor meer informatie:
Alexandra Grygorczyk
Tel: +1 (905) 562-0320 x672

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018