Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Portugese supermarkten in acht jaar tijd verdubbeld

Zweden: ICA heeft 5,5% meer like-for-like-omzet in mei

Portugese supermarkten in acht jaar tijd verdubbeld
Het aantal Portugese supermarkten is tussen 2009 en 2017 verdubbeld. Dit blijkt uit de laatste uitgave van de Marktest Sales Index. Het aantal supermarkten stond in 2009 op 1.678 vestigingen, die verspreid waren over 36 ketens. In 2017 was er sprake van in totaal 3.382 winkels verspreid over 32 ketens. De ketens die voor de Marktest Sales Index zijn onderzocht zijn onder andere Aldi, Amanhecer, Continente, Coviram, Intermarche, Froiz, Jumbo, E.Leclerc, Lidl, Meu Super, Minipreco, Pingo Doce en Spar.
Bron: esmmagazine.com

Nederland: Coolblue sluit honderden webwinkels

De Nederlandse e-commercegroep Coolblue heeft enkele honderden webwinkels gesloten. In plaats van het grote aantal webwinkels heeft Coolblue de voorkeur gegeven aan een enkele centrale webwinkel op coolblue.be/nl. De centrale winkel is volgens het bedrijf mogelijk het begin van een internationale uitbreiding. Coolblue ging bij oprichting van start als een klein aantal verschillende webwinkels, waarbij elke winkel gespecialiseerd was in een eigen categorie, zoals bijvoorbeeld smartphonestore.nl of pdashop.be. Vanaf nu zijn al die kleine winkels met hun categorieën geïntegreerd als onderdelen van coolblue.be/.nl. Hierdoor is het makkelijker voor de consument om het gewenste product te vinden. In plaats van dat er door honderden verschillende sites moet worden genavigeerd, hoeft de consument nu alleen maar de URL van Coolblue te onthouden om daarvandaan de benodigde producten te zoeken. Ook zorgt de centrale site ervoor dat Coolblue makkelijker in de zoekresultaten van Google verschijnt.
Bron: retaildetail.eu

Frankrijk: samenwerking tussen Carrefour en Système U
De Franse retailers Carrefour en Système U hebben een overeenkomst getekend, aan de hand waarvan de twee bedrijven vijf jaar lang samen zullen werken in een inkoopalliantie. Ook houdt de overeenkomst in dat beide ketens meer ondersteuning zullen verlenen aan de Franse landbouwsector. Op 25 april kondigden Carrefour en Système U aan dat de twee partijen met elkaar in exclusief overleg waren gegaan. Het partnerschap zal naar verwachting effectief van start gaan bij de onderhandelingen met leveranciers voor 2019. Carrefour en Système U zullen verder onafhankelijk van elkaar de eigen bedrijfsvoering en het eigen marketingbeleid aanhouden. Het partnerschap moet eerst nog worden goedgekeurd door de Franse mededingingsautoriteit.
Bron: carrefour.com

Japan: Rakuten neemt mobiele startup Curbside over
De in Tokyo gevestigde retailgigant Rakuten heeft de Amerikaanse startup Curbside overgenomen. Curbside is een in Silicon Valley gevestigd e-commercebedrijf dat zich heeft toegespitst op afhaaldiensten. Er zijn verder geen financiële details met betrekking tot de overname bekend gemaakt, hoewel Curbside eerder voor rond de US$45 miljoen (€38,2 miljoen) aan financiering had verkregen. De financiering was afkomstig van een aantal investeerders, waaronder CVS, Index Ventures, Sutter Hull Ventures, AME Cloud Ventures, Qualcomm Ventures en Chicago Ventures.
Bron: techcrunch.com

Zweden: ICA heeft 5,5% meer like-for-like-omzet in mei
De Zweedse retailer ICA had in mei een toename in like-for-like-omzet van 5,5%. Alle ketens van ICA hadden in mei meer omzet behaald. De sterkste omzetgroei was in mei te zien bij de buurtwinkelketen ICA Nära, met een like-for-like-toename van 9,6%. ICA Nära had een omzet van SEK 1,6 miljard (€157,6 miljoen). De ICA Kvantum-keten had een toename in like-for-like-omzet van 5,6% tot SEK 2,45 miljard (€241,3 miljoen). De keten Maxi ICA Stormarknad had een toename in like-for-like-omzet van 4,5% tot SEK 3,13 miljard (€308,2 miljoen), terwijl ICA Supermarket met 4,3% aan groei tot een omzet kwam van SEK 3,15 miljard (€310,2 miljoen). De totale gecombineerde omzet van het gehele winkelnetwerk van ICA kwam in mei neer op SEK 10,32 miljard (€1,01 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 5,8%. De omzet in de periode van januari tot mei 2018 stond op SEK 47,5 miljard (€4,63 miljard), wat in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar een toename is van 3,6%.
Bron: esmmagazine.com

Polen: Enterprise Investors neemt Studenac over
Het Poolse Enterprise Fund VIII, dat een investeringsfonds is dat wordt beheerd door Enterprise Investors, heeft een overeenkomst getekend om Studenac over te nemen. Studenac is een netwerk van buurtwinkels dat zich in de meest zuidelijke regio van Kroatië bevindt, oftewel Dalmatië. De keten is aan Enterprise Investors verkocht door de oprichter van Studenac, Josip Milavić. Er zijn verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt. Het huidige management van Studenac zal samenwerken met een team van experts en managers van Enterprise Investors. De overname vindt alleen plaats op voorwaarde dat deze wordt goedgekeurd door de lokale mededingingsautoriteit.
Bron: ei.com.pl

Nieuw online thuisbezorgplatform van start in Roemenië
FoodEx, een nieuw internationaal platform voor thuisbezorging, is onlangs van start gegaan in Roemenië. De bezorgdienst is nu voor handen in Boekarest. Met het nieuwe platform kunnen consumenten bestellingen voor voedingsmiddelen plaatsen, die razendsnel door het systeem achter FoodEx worden verwerkt. Het platform kan zowel worden gebruikt via de site foodex.com als via een mobiele app, die beschikbaar is via Google Play en App Store.
Bron: romania-insider.com

China: Tencent werkt samen met Walmart

Het Chinese e-commercebedrijf Tencent gaat samenwerken met de Chinese tak van Walmart. Door middel van deze samenwerking wil Tencent het bereik van zijn diensten voor mobiele betalingen en van zijn mobiele apps vergroten. Walmart wil door middel van de samenwerking zich sterker profileren binnen de Chinese online sector. De samenwerking zal gericht zijn op het werken met WeChat. Hierdoor kunnen onder andere de winkelervaring voor klanten, betalingen, precisiemarketing en communicatie met de consument worden verbeterd. Ook moet door de samenwerking het lidmaatschapsprogramma van Sam's Club van Walmart worden verbeterd. Walmart heeft eerder in China samengewerkt met Tencent met betrekking tot betaalapps bij vestigingen in de stad Shenzhen. Door middel van de "Walmart Scan and Pay"-app konden consumenten producten inscannen en hier met de smartphone voor betalen. De app is na introductie verder geïmplementeerd bij winkels in zo'n 28 verschillende Chinese steden.
Bron: pymnts.com

VS: Amerikanen consumenten hebben voorkeur voor grote merken
Volgens het onderzoeksrapport "Why Brands Matter" van het marketingbureau Acosta zorgen grote, nationale merken gemiddeld voor 65% meer omzet dan huismerken. Amerikaanse consumenten zien nationale merken in bijna alle categorieën als superieur aan huismerkproducten. In sommige retailsegmenten is dit verschil in hoe naar merken wordt gekeken duidelijker te zien dan bij andere segmenten. De meeste categorieën waarbij consumenten voornamelijk of uitsluitend voor bekende merken kiezen hebben te maken met persoonlijke verzorging. De merken waarbij voornamelijk of uitsluitend voor huismerken wordt gekozen betreffen basisproducten zoals brood en melk. "Nationale merken blijven een dominante rol spelen, met een waarde van $558 miljard (€473,4 miljard) in 2017. In datzelfde jaar hadden huismerken een gecombineerde waarde van slechts $124 miljard (€105,2 miljard). Onderzoek onder meer dan 100 retailers heeft laten zien dat retailers die het assortiment van zowel de nationale merken als de huismerken verder ontwikkelen de meeste omzet genereren. Dit geeft aan dat een strategie met een combinatie van de twee soorten merken een sleutelrol speelt voor supermarkten," aldus John Clevenger van Acosta.
Bron: fooddive.com

Amazon breidt kortingsacties bij Whole Foods uit

Amazon gaat zijn kortingsacties via Whole Foods uitbreiden naar tien nieuwe Amerikaanse staten, waaronder Hawaii. Dit betekent dat consumenten met een Amazon Prime-lidmaatschap nu binnen de betreffende staten kortingen kunnen krijgen bij Whole Foods. Om voor de kortingen in aanmerking te komen hoeft de klant alleen maar de Whole Foods-app te openen, in te loggen met de eigen account bij Amazon en vervolgens bij de kassa de streepjescode in te scannen. De kortingsacties gelden voor verschillende producten, zoals fruit, vlees, water en snacks. Door de uitbreiding van de kortingsacties kan nu bijna de helft van de gehele VS gebruik maken van deze kortingen.
Bron: hawaiinewsnow.com

VS: Weis Markets geeft voorlichting over plantaardige voeding
Weis Markets is begonnen met het voorlichtingsprogramma Plant Powered. Bij vestigingen van Weis geven duidelijke borden aan welke plantaardige producten met gemak in een normaal voedingspatroon kunnen worden toegepast. Speciale labels op producten geven aan welke producten onder het Weis Quality-, Weis Signature Collection- en Full Circle-assortiment vallen. Ook worden een aantal landelijke merken op deze manier gelabeld, zodat plantaardige producten meer op de voorgrond worden geplaatst. De producten die onder het Plant Powered-programma vallen zijn uitgekozen door erkende diëtisten. Het betreft verschillende soorten verse groente en fruit, zoals bonen, lenzen, fruitsap zonder kunstmatige smaak- en kleurstoffen, rijst, pasta, brood en ontbijtgranen.
Bron: progressivegrocer.com
Publicatiedatum: