Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eigen vervoerder gebruikt vrachtbrief in Oostenrijk: 1.453 euro boete

De juristen en vervoersexperts van Evofenedex krijgen dagelijks te maken met de meest uiteenlopende probleemsituaties van leden. Zo ook deze groothandel in vleeswaren. Tijdens het transport van dit lid binnen Oostenrijk wordt de vrachtauto staande gehouden voor controle. De chauffeur toont de CMR aan de politie. Een boete van 1.453 euro is het pijnlijke gevolg. De chauffeur wordt tot zijn grote verbazing verdacht van  beroepsgoederenvervoer zonder vergunning.

Economisch delict
"Het tonen van de CMR is hier de fout geweest", zegt Alicia Zwanikken, bedrijfsjurist bij evofenedex. "Het kunnen aantonen van eigen vervoer is binnen Europa een verplichting. Wat wij vaak te horen krijgen, is dat de eigen vervoerder voor de klant ook een vrachtbrief/CMR meeneemt om op die manier de levering te verrichten. Het meenemen van een CMR doet de controlerende instantie vermoeden dat het bedrijf geen eigen vervoer verricht, maar beroepsgoederenvervoer. En wanneer je geen vergunning hebt voor beroepsgoederenvervoer, is een forse boete het gevolg. In Nederland kan die boete tot 4.300 euro per overtreding oplopen. Volgens de wet pleeg je dan namelijk een economisch delict", aldus Zwanikken.

Aan de ketting
Dit zijn veel gehoorde verhalen bij de ledenservice. Zo had een ander lid een soortgelijk incident, maar toen mocht de vrachtauto niet verder rijden. En aangezien de vracht bestond uit dagverse bloemen, was de vertraging desastreus voor de waarde van de vracht. Met de hulp van het internationale netwerk van de ledenservice is de auto uiteindelijk met één dag vertraging weer vrijgegeven.

In de fout
Onderzoek van Evofenedex toont aan dat 22 procent van de eigen vervoerders standaard een CMR meegeeft bij het afleveren van een vracht. "We adviseren dat eigen vervoerders een andere methode te gebruiken om de registratie van de aflevering van goederen te verrichten. Probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk dezelfde bedrijfsnaam op alle documenten aan te houden. Maar het is ook mogelijk een kopie mee te geven aan de chauffeurs met een inschrijving van de KVK. En wanneer materialen internationaal worden opgehaald voor eigen gebruik, is het aan te bevelen om een afhaalverklaring op te stellen. Zo worden misverstanden zo veel mogelijk voorkomen", besluit Zwanikken.

Om écht alle twijfels bij nationale controlerende instanties weg te nemen, heeft evofenedex de Eigen Vervoer kaart. Deze kaart is bekend bij deze instanties en toont naast de bedrijfsgegevens van de eigen vervoerder ook nog een internationale beschrijving van de eigen –vervoerregelgeving.

Gratis risicoscan
Voor bedrijven die twijfels hebben of zij hun eigen vervoer op de juiste manier verrichten is door de experts van evofenedex een gratis risicoscan ontwikkeld. Deze geeft bedrijven inzicht in welke mate zij risico lopen met hun wegtransport. De risicoscan is ontwikkeld op basis van de ervaringen van de ledenservice en de onderwerpen waarover de meeste misverstanden bestaan. Na afloop ontvangt de deelnemer een beoordeling van zijn risico's en aanvullende informatie over de wetgeving. 

Bron: Evofendex

Publicatiedatum: 13-6-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: