Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Veilingklok Alvantho draait weer "na seizoen om snel te vergeten"
Tholen - Vijf dagen later dan de afgelopen twee jaar ging het nieuwe aardappelseizoen bij Alvantho vanmorgen van start. De prijzen van de eerste Doré, Premiére, Frieslander vielen wat tegen, op het eerste kistje na dan. Deze werd traditiegetrouw voor het goede doel, dit keer Dream4Kids, geveild. Bas van Ravenswaaij van de gelijknamige groothandel uit Veenendaal drukte in opdracht van De Goudreinet en The Fruit Company bij 2.100 euro voor het eerst op de knop.
Bas van Ravenswaaij met het eerste kistje
Veilingdirecteur David Hage sprak van een voorgaand aardappelseizoen om snel te vergeten, maar maakte toch even van de gelegenheid gebruik om terug te blikken. "Het teeltjaar 2017 is moeizaam verlopen en de prijsvorming was en is nog steeds teleurstellend. Vorig jaar ging de klok op 7 juni draaien, maar toen de huidvaste aardappelen hun intrede deden, ontbrak de vraag. Menig verpakker maar ook industriële verwerkers hadden zich bijtijds ingedekt door de aankoop van product in het buitenland. Er niet zijn of niet kunnen leveren is er niet bij, de winkelschappen en de diepvriezers moeten gevuld blijven. Maar wanneer om die tijd, juli-augustus, de afzet stagneert heeft dit overwegend verstrekkende gevolgen voor de prijsvorming voor de rest van het seizoen Ook speelden er de nodige kwaliteitsproblemen op."
David Hage
Commissionair Jaap Eerland
Verder wees David erop dat enkele telers dit jaar starten met PlanetProof-certificering en hij sprak zijn verwachting uit dat er tegen deze extra investeringen en teeltkosten ook een reële prijscompensatie van de supermarkten komt te staan. Ook gaf hij aan dat Alvantho de verlengde aardappelpromotiecampagne 'Power to the Pieper' van harte ondersteunt. "Het is goed de consument te blijven voorzien van tips en ideeën wat je allemaal met en aardappel kan doen en welke bereidingswijze er aan ten grondslag ligt."
Andre Postma van Kooij en de heren Greydanus
Rinus Bijl en Andries Quik
Nadat het eerste kistje was geveild, was het de beurt aan de aardappelhandelaren. Tussen de vaste klokkopers op de veiling waren de vloggende aardappelmeisjes dit jaar een opvallend verschijnsel. De resultaten hiervan zullen we ongetwijfeld later op deze site tegenkomen. In totaal werd er 101 ton nieuwe Thoolse aardappelen aangevoerd. De prijzen bleven op een wat teleurstellend niveau haken.
Doré: 60-76 cent
Premiere: 61 cent
Frieslander: 50-61 cent
Eigenheimer: 1,05-1,07 euro
Drielingen: 30 cent
Kriel: 55-56 cent
Vloggende aardappelmeisjes in de veilbanken
Dick de Bruijne van Novifarm, Wim van der Rhee van Nedato en Gerard Brooijmans van Alvantho
"De prijs viel me wel enigszins tegen. Ik had hogere prijzen verwacht. Blijkbaar is er toch weinig vraag", constateerde Bas van Ravenswaaij na afloop. Leon van den Oord noemde het prijsniveau passend bij het aanbod en de verwachting. De telers die zich buiten verzameld hadden, hadden er duidelijk meer van verwacht, maar hielden de moed erin. "Dit valt wat tegen, maar het zijn wel verkoopbare prijzen. Als we deze prijzen nu maar eens een poosje vast kunnen houden..."
Leon van den Oord en Bas van Ravenswaaij. Laatstgenoemde kaapte het eerste kistje voor de neus van Leon weg