Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beste Britse retailomzet in mei sinds 2014

Lidl breidt uit in Portugal

Denemarken: Netto onthult nieuw format voor discountwinkels
Netto, dat onderdeel is van de Deense Salling Group, heeft in Kopenhagen een nieuw winkelconcept onthuld. Het nieuwe concept is onderdeel van de vernieuwing van het eigen merk. De nieuwe locatie heeft een oppervlak van 900 vierkante meter en heeft een grotere versafdeling. Ook heeft de winkel een breder assortiment aan gemaksproducten en een vernieuwde vormgeving. De winkel heeft een meer Scandinavisch uiterlijk door het gebruik van houten balken op de versafdeling. Verder is de winkel lay-out aangepast zodat het winkelverkeer vloeiender verloopt en het makkelijker voor de consument is om de benodigde boodschappen te vinden.
Bron: esmmagazine.com

VK: Beste retailomzet in mei sinds 2014
Uit de laatste cijfers van de British Retail Consortium Retail Sales Monitor (BRC-RSM) blijkt dat de omzet van de Britse retailsector in mei met 4,1% is toegenomen. De sector haalde voordeel uit het goede zomerweer tijdens de vakantiedagen. Ook het koninklijk huwelijk heeft de omzet gestimuleerd. Hoewel de omzettoename met name duidelijk afsteekt tegen de zwakkere resultaten van 2017, is de 4,1% omzettoename ook duidelijk meer dan de gemiddelde omzettoename per kwartaal en per jaar van respectievelijk 1,2% en 1,5%. Het supermarktsegment had zijn beste omzet sinds jaren. De omzet werd onder andere bevorderd doordat veel Britse consumenten wegens het goede weer en het koninklijk huwelijk veel feestjes in de open lucht hielden. Door de omzet in mei komt een einde aan de trage omzet in de periode van februari tot april. Door mei is het driemaandelijkse groeipercentage van het supermarktsegment opgevoerd tot 3,4%. De like-for-like-omzet is gestegen met 2,0%. Als de omzet wordt aangepast op de inflatie van deze periode, zou de omzetgroei neerkomen op 2,5%.
Bron: retailanalysis.igd.com

Lidl breidt uit in Portugal
Volgens Massimiliano Silvestri, de directeur van de Portugese tak van Lidl, is het bedrijf van plan om dit jaar fors in Portugal te investeren. De geplande investeren liggen met €100 miljoen 40% hoger dan vorig jaar. Een belangrijke reden voor de investeringen zijn de verbeterde marktomstandigheden. Er worden een aantal winkels geopend in de omgeving van Lissabon, Porto en de Algarve. Ook worden er twee distributiecentra gebouwd in Torres Novas en Santo Tirso. Volgens Silvestri was 2017 een positief jaar voor Lidl in Portugal, waarin er sprake was van sterke groei. Qua marktaandeel steeg het bedrijf van 8,2% in 2016 naar 8,6% in 2017. Ook werd er door Lidl voor €100 miljoen aan Portugese producten geëxporteerd, wat een toename is van 40% ten opzichte van 2016.
Bron: algarvedailynews.com

België: Colruyt Group doet proef met zelfscan-app
De Belgische Colruyt Group heeft een nieuwe app geïntroduceerd, waarmee consumenten bij bepaalde Spar-vestigingen zelf hun boodschappen kunnen inscannen. Ook kan via de mobiele app voor de ingescande producten worden betaald. De nieuwe "Scan.Pay.Go"-app is sinds 4 juni te gebruiken bij vier Spar-vestigingen, waar verder ook gebruik kan worden gemaakt van traditionele kassa's. Als consumenten met een eigen Xtra-account op de app zijn ingelogd, kan de app als een soort klantenkaart worden gebruikt bij een aantal winkelformats en online kanalen van de Colruyt Group. Onverpakte producten zoals vers fruit kan van labels worden voorzien door middel van digitale weegschalen in de winkel. Consumenten kunnen tijdens het boodschappen doen met de app de totale kosten bijhouden. Als de boodschappen eenmaal gehaald zijn, wordt er afgerekend door middel van een online bank-app of de app Bancontact. Bij betaling krijgt de consument een QR-code, waarmee de winkel kan worden verlaten.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Metcash schrijft AU$352 mln af

De Australische groothandelaar Metcash verwacht over het afgelopen fiscale jaar voor AU$352 miljoen (€227,2 miljoen) af te moeten schrijven bij zijn goodwill- en andere netto activa. De reden hiervoor is omdat Metcash onlangs een belangrijke klant is kwijtgeraakt. De afschrijvingen bij het supermarktsegment omvatten AU$318 miljoen (€205,2 miljoen) aan goodwill en andere immateriële activa en voor AU$34 miljoen (€21,9 miljoen) aan andere activa. De afschrijving betreft een niet-geldelijke waardevermindering.
Bron: nasdaq.com

Sonae verwacht meeste omzetgroei in Portugal
De Portugese marktleider Sonae verwacht dat de Portugese retailsector tot 2022 de snelste groei van heel Europa zal zien. Sonae is van plan om op deze groei in te spelen door meer lokale supermarkten te openen en meer werk te maken van de eigen online retailkanalen. Het bedrijf heeft 173 Continente- hypermarkten en -supermarkten. Daarnaast beheert Sonae de elektronicaketen Worten en de Sportzone-keten. Sonae gaat tot 2022 in Portugal uit van een gemiddelde groei in jaaromzet van 2,9%, terwijl de jaarlijkse groei van Europa als geheel op 2,2% wordt geraamd.
Bron: reuters.com

Duitsers meeste tijd kwijt aan Amazon
Amazon is van alle online winkels die in Duitsland voor handen zijn degene waar Duitse consumenten het meest hun tijd aan besteden. Andere e-commerce-bedrijven in de top tien van online winkels waar Duitsers het meest hun tijd aan kwijt zijn, zijn het Chinese AliExpress, de shopping app Wish en de online marktplaats Shpock. Het marktonderzoeksbureau Innofact heeft een analyse gemaakt over welke online winkelplatforms door Duitse consumenten het meest worden gebruikt. Bij het onderzoek is een enquête gehouden onder 3.000 consumenten.
Bron: ecommercenews.eu

VS: Peapod verhuist naar Chicago

De in de VS gevestigde online supermarkt Peapod heeft zijn hoofdkwartier verhuisd van Skokie, Illinois naar het stadscentrum van Chicago. De verhuizing werd eerder in de herfst van 2017 aangekondigd. Het bedrijf, dat als dochteronderneming onder Ahold Delhaize USA valt, heeft in de afgelopen jaren uitgebreid naar nieuwe regio's. Om verdere uitbreiding te ondersteunen, is besloten om naar Chicago te verhuizen, waar Peapod ook beter opgeleide werknemers hoopt te vinden. Aanvankelijk wilde Peapod het nieuwe hoofdkwartier met eind 2017 in bedrijf laten gaan. In het nieuwe hoofdkwartier gaan zowel de 300 werknemers in Skokie aan de slag, als de 120 IT-ers die in het Civic Opera Building in Chicago werkzaam zijn.
Bron: progressivegrocer.com

Canada: Sobeys reorganiseert management
Als onderdeel van een driejarenplan voor reorganisatie heeft het moederbedrijf van de Canadese drogisterij- en supermarktketen Sobeys, Empire Company Ltd., het management van zijn dochteronderneming herzien. Er zijn onder andere nieuwe directieleden aangesteld voor belangrijke onderdelen op het gebied van de bedrijfsvoering en marketing. Volgens Sobeys wordt door het nieuwe team de e-commerce en de leidende marktpositie binnen het discountsegment versterkt.
Bron: supermarketnews.com

VS: Village Super Market meldt resultaten voor derde kwartaal
Village Super Market, Inc. had in het derde kwartaal een netto winst van US$6,54 miljoen (€5,56 miljoen). In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst op US$6,01 miljoen (€5,11 miljoen). Het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2018 werd gekenmerkt door vermindering van US$574.000 (€488.000) in belastinguitgaven als gevolg van de invoering van de Tax Cuts and Jobs Act. Als de invloed van deze nieuwe wet buiten beschouwing wordt gelaten, zou de netto winst in het derde kwartaal met 1% zijn afgenomen. De reden voor deze verminderde winst is een stijging in bedrijfs- en administratieve kosten. Door de Tax Cuts and Jobs Act wordt de belastingheffing verlaagd naar 33,3%.
Bron: globenewswire.com

VS: Rite Aid-aandeelhouders willen Albertsons-overname tegenhouden

In de tweede helft van 2018 zal naar verwachting de fusie tussen Rite Aid en Albertsons worden voltooid. Volgens Forbes zijn er echter aandeelhouders van Rite Aid die het niet eens zijn met deze overname. De in Los Angeles gevestigde Chris Komatinsky heeft naar eigen zeggen 1,5 miljoen Rite Aid-aandelen in handen. In een persverklaring doet Komatinsky een oproep om de overname tegen te houden en om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar zaken als de bonussen die de directie door de fusie gaat krijgen, de waarde van het bedrijf en de totale schulden die Albertsons heeft.
Bron: delimarketnews.com
Publicatiedatum: