Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verlies aan volume, hoge inkoopprijzen en koud voorjaar drukken resultaten

Turbulent jaar terug te zien in cijfers Greenyard

Tholen – "We hebben een turbulent jaar achter de rug," vertelt Hein Deprez, CEO Greenyard, bij de presentatie van de jaarcijfers. Die turbulentie is terug te zien in de cijfers. De omzet daalde met 1,7% op vergelijkbare basis naar 4.175,9 miljoen euro. REBITDA daalde met 3,8% en kwam uit op 140,2 miljoen euro. De nettowinst klom echter op tot 3,4 miljoen euro.

Maar de turbulentie ging verder dan de cijfers. In december vorig jaar moest het bedrijf noodgedwongen bekendmaken te onderhandelen met Dole over een overname van deze laatste door Greenyard. Uiteindelijk kwam het niet tot een overeenkomst. "Intern speelden er ook een aantal zaken en de marktsituatie in onze belangrijkste kernmarkten was lastig," vat Hein Deprez de belangrijkste oorzaken voor de tegenvallende resultaten samen.


Charles-Henri Deprez (directeur Long Fresh), Carl Peeters (COO) en Hein Deprez (CEO).

Duitse klant kiest voor eigen import
Inzoomend op de resultaten blijkt dat de grootste omzetdaling geïncasseerd moest worden door de divisie Fresh. De omzet in dit onderdeel daalde met 2,4% naar 3,3 miljard euro. Onder andere het verlies van volume in België en Duitsland resulteert in de lagere omzet. "Een belangrijke klant in Duitsland heeft haar inkoopstrategie veranderd en een deel van de inkoop in eigen hand genomen," licht Hein toe. Daardoor verloor het bedrijf een deel van de omzet. "We hebben slechts een deeltje verloren van het totale volume dat deze klant ingekocht heeft. Verschillende leveranciers voelen dus de pijn. Greenyard blijft echter een strategische partner voor deze Duitse klant, dus we verwachten dat dit over de loop van de tijd zal uitbalanceren." In België was het vooral de concurrentie die de prijzen onder druk zette. Tegenover deze negatieve effecten staan de positieve resultaten die in Frankrijk en de VS geboekt werden. De groei in deze markten kon de negatieve effecten echter niet volledig compenseren.



De divisie Long Fresh valt eigenlijk in twee delen uiteen. Enerzijds is er Frozen, dat groei liet zien. Die groei kon de tegenwind die in Prepared ervaren werd niet compenseren. Onder de divisie Prepared vallen bijvoorbeeld de champignonproducten van Lutèce, de conserven die op de vestiging in Bree worden geproduceerd en een appelverwerkingsbedrijf. Met name bij dat laatste bedrijf werden de gevolgen van de slechte appeloogst vorig jaar gevoeld. "Er was een kleine oogst door de vorst in april, waardoor we hoge inkoopprijzen zagen," vertelt Hein.

Schuld loopt op na overname
De derde divisie van Greenyard, Horticulture, is gespecialiseerd in substraten. Eind vorig jaar werd het Poolse Mykogen overgenomen. Door die overname, met een waarde van ongeveer 93 miljoen euro, liep de schuld van Greenyard op. Daarnaast werd er geïnvesteerd voor de toekomst (capex) en waren er eenmalige kosten die samen resulteren in een stijging van de schuld tot 419 miljoen euro. De afgelopen jaren is er werk van gemaakt om de schuldenlast terug te dringen. Momenteel is de schuld vergelijkbaar met de situatie voordat de Greenyard group geformeerd werd.



In de boeken wordt Mykogen dus alleen over het laatste kwartaal van het boekjaar (eindigend op 31 maart) opgenomen. De resultaten van Horticulture vielen lager uit door een tegenvallend voorjaar. Waar in een normaal jaar de verkoop van tuinaarde in maart piekt, werd die piek uitgesteld door het koude weer in België. De verkoop kwam later op gang, maar dat was te laat voor het boekjaar 2017/2018, legt Hein uit.

Vertrouwen voor boekjaar 18/19
De Benelux, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten zijn de belangrijkste markten voor Greenyard. Tegenover de overname van Mykogen werd er ook gekozen om enkele activiteiten af te stoten. Onder andere in Bulgarije, Duitsland en Peru werden onderdelen verkocht. Deze onderdelen werden verkocht, omdat ze geen onderdeel zijn van de kernactiviteiten van Greenyard.

Hein ziet het nieuwe boekjaar met vertrouwen tegemoet en rekent op een groei van 10% in REBITDA te realiseren. Die groei is onder meer mogelijk door een betere prijsstelling die dit jaar verwacht wordt en de resultaten van Mykogen die voor het eerst het volledige boekjaar meegerekend worden.

Meer informatie:
Greenyard
Nancy Goovaerts
T: +32 (0)15 32 42 96
Nancy.goovaerts@greenyard.group
www.greenyard.group