Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Nadia Menkveld, ABN AMRO:

Consumentenbehoefte groeit, directe verkoop door telersbedrijven daalt

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale voeding. Uit onderzoek blijkt dat consumenten lokale voeding associëren met hogere kwaliteit en gezondere, duurzamere voeding. Positief dus. Ook uit onderzoek van ABN AMRO blijkt ook dat consumenten steeds meer geïnteresseerd zijn in de herkomst van hun voeding: dit geldt voor zowel groenten en fruit als voor vlees.

Voor boeren en tuinders kan het direct verkopen aan de consument of retailer gunstig zijn. Immers door de keten te verkorten kan de marge verhoogd worden en door direct aan de consument te verkopen heb je als ondernemer meer prijskracht. Daarnaast levert het direct verkopen van de productie een schat aan marktinformatie op.

Zowel de consument als de producent kan dus profiteren van de hogere vraag naar lokale voeding. Je zou verwachten dat het aantal boerenbedrijven dat direct aan winkels of via internet, een boerderijwinkel of op de markt levert aan consumenten, toeneemt. Toch blijkt dit niet het geval te zijn. Het CBS becijferde dat het aantal landbouwbedrijven dat direct aan de consument verkoopt in drie jaar tijd met 16 procent is afgenomen. Vorig jaar verkochten nog 2640 landbouwbedrijven direct aan de consument of aan de retailer. Deze neergaande lijn is terug te zien in nagenoeg alle verbredingsactiviteiten binnen de landbouw. In 2016 genoten circa 18.000 landbouwbedrijven inkomsten uit verbredingsactiviteiten. Dat zijn zo'n 6.000 ondernemingen minder dan in 2013, een afname van 2.000 per jaar.


Bron: CBS, ABN AMRO


Ondanks groeiende consumentenbehoefte daalt de directe verkoop door landbouwbedrijven 1 Eurobarometer, 2011 Verkoop aan huis Stalling van goederen en dieren Agrotoerisme Verwerking landbouwproducten Zorglandbouw Aquacultuur Loonwerk voor derden Agrarisch natuur- en landschapsbeheer Agrarische kinderopvang Boerderij educatie Energieproductie, levering aan derden De landbouw kent een scala aan verbredingsactiviteiten In 2011 had 38 procent van de landbouwbedrijven verbredingsactiviteiten. In 2013 nog 36 procent en in 2016 was dit 33 procent. Met name het agrotoerisme namen af, maar ook zorglandbouw en de stalling van goederen nam af. Niet alleen het aantal bedrijven met verbredingsactiviteiten, ook de opbrengsten die uit die activiteiten gehaald worden, is afgenomen.


Bron: CBS, ABN AMRO

In 2013 haalde nog 11 procent van boeren en telers meer dan de helft van hun inkomsten uit verbredingsactiviteiten, in 2016 zakte dat percentage naar 8 procent. Voor landbouwbedrijven geldt dat de inkomsten al een aantal jaar onder druk staat. Een afname van de opbrengsten uit verbreding kan dan ook voor sommige bedrijven extra vervelend zijn. Een verklaring kan zijn dat ondernemers bij wie een groot deel van hun inkomsten uit een andere activiteit dan landbouw wordt gehaald, zich volledig op die activiteit focussen en zo uit de tellingen vallen. Bijvoorbeeld een landbouwbedrijf met een B&B dat nu een volledige B&B is geworden. Een andere reden is dat verbredingsactiviteiten vaak werden ondernomen door kleinere landbouwbedrijven en juist die nemen af in aantal. Grotere landbouwbedrijven zijn vaak meer gericht op de kernactiviteit van het landbouwbedrijf. Kortom, een gevolg van de verdergaande professionalisering.


Bron: CBS, ABN AMRO

Zoals hierboven al beschreven is, nemen alle verbredingsactiviteiten in absolute aantallen af. Geen enkele verbreding uitgezonderd. Wel valt op dat de directe verkoop de laatste jaren stabiel blijft op bijna vijf procent. Na een dip tijdens de financiële crisis krabbelde het percentage directe verkopers omhoog, maar bleef nog wel wat laag (5 procent). Wel zijn er grote verschillen tussen branches. Zo ligt het percentage vele malen hoger bij ondernemingen met blijvende teelten (24 procent), met gewascombinaties (16 procent) en gemengde bedrijven (10 procent). Dit zijn vaak ook de kleinere bedrijven. Plantaardige producten lenen zich gemakkelijker voor huisverkoop dan vlees. Huisverkoop is mogelijk via winkel of web. Andere vormen komen ook voor, bijvoorbeeld met een melktap bij een melkveebedrijf of een eierautomaat bij een pluimveebedrijf.



De daling van het aantal bedrijven met directe verkoop strookt niet met de groeiende behoefte aan lokaal geproduceerd voedsel. Er zijn echter diverse initiatieven die inspelen op deze groeiende trend. Bijvoorbeeld via nieuwe korte ketens.


Bron: CBS, ABN AMRO

In de EU ligt aandeel directe verkoop hoger In de EU haalt 15 procent van de agrarische bedrijven 50 procent of meer van hun inkomsten door direct aan de consument te verkopen. Dan gaat het met name om de verkoop van groente en fruit, vlees staat op de tweede plek. En bovendien gaat het vaak
om duurzaam of biologisch verbouwde producten.
Nu lijkt 15 procent van de boerderijen nog best hoog, maar als we naar de volumes kijken is het slechts een klein aandeel. In de EU komt maar 2 procent van de totale markt in verse voeding direct van de boer (zonder tussenkomst van derden).
In de meeste EU-landen komt het grootste deel van de verkoop tot stand via het retailkanaal, met name supermarkten, die een behoorlijke prijskracht hebben. Zo hebben in Portugal drie retailers 90 procent van de markt in handen. Ook in andere landen ligt het supermarktaandeel hoog. In Nederland verkoopt de retail circa 55 procent van het voedselpakket en dit wordt ingekocht door vijf inkooporganisaties.

Artikel door Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food ABN AMRO


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018