Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alibaba opent dc in België

Israël: Yochananof opent winkels in Jeruzalem
De Israëlische supermarktketen Yochananof gaat in de komende maanden zijn eerste winkel in Jeruzalem openen. De winkel komt in Talpiot te staan en wordt daarmee een directe concurrent voor de in dezelfde wijk gevestigde discountketens Rami Levy en Osher Ad. De locatie van Yochananof krijg een oppervlak van 6.500 vierkante meter. Zodoende wordt de nieuwe winkel de grootste van het bedrijf tot nu toe. Yochananof heeft gewacht met zijn entree in Jeruzalem totdat de keten een geschikte plek in de stad kon vinden. Als de nieuwe supermarkt eenmaal is voltooid, zal deze voor bijna 350 inwoners werkgelegenheid creëren.
Bron: rejerusalem.com

Online thuisbezorger van start in Kenia
In mei 2018 is de nieuwe online thuisbezorger Jumia Fresh van start gegaan. Het is voor het eerst dat het e-commercebedrijf Jumia verse groente en fruit online aanbiedt. Bestellingen worden binnen vier uur aan huis bezorgd, waarbij de bezorging gratis is als het een bestelling betreft van meer dan KES500 (€4,25). Eerder lanceerde Jumia in 2017 de betaaldiensten JumiaPay en Jumia One. JumiaPay is een betaalplatform dat transacties tussen consumenten en winkels makkelijker maakt. Jumia One is een app waarmee consumenten voor digitale diensten kunnen betalen, zoals TV en internet. Het bedrijf wil de online en financiële diensten zoveel mogelijk met elkaar integreren, zodat de Keniaanse consument bij een enkele app terecht kan.
Bron: retailanalysis.igd.com

Zwitserland: meer retailomzet in april
De omzet in de Zwitserse retailsector is in april jaar op jaar met 2,2% gestegen. Als het resultaat wordt aangepast op het verschil in seizoenen, zou de omzet in vergelijking met de vorige maand met 0,1% zijn gedaald. Dit blijkt uit informatie van het Zwitserse Federaal Bureau voor de Statistieken (FSO). De retailomzet voor voedingsmiddelen, dranken en tabak had een nominale stijging in omzet van 2,5% (aangepast op valuta 1,3%). De non-food-sector had ook een nominale omzetstijging van 2,5%, hoewel aangepast op koerswisselingen de stijging neer zou zijn gekomen op 3,3%. Maand op maand had de retailomzet van voedingsmiddelen, dranken en tabak een nominale omzetdaling van 0,2% en van 0,3% als deze wordt aangepast op de wisselkoers. De non-food-sector had maand op maand een toename van 1,1% en van 1,2% als de invloed van de wisselkoers wordt meeberekend.
Bron: sharesmagazine.co.uk

Frankrijk: recyclebare verpakking voor Carrefour
Carrefour is van plan om alle producten van het huismerk met 2025 uitsluitend te verpakken in herbruikbare, recyclebare of biologisch afbreekbare verpakking. De Franse supermarktketen wil niet-recyclebare verpakking bij biologisch AGF volledig uit de bedrijfsvoering verwijderen. Met het einde van 2018 wil het bedrijf stoppen met de verkoop van plastic rietjes. Geleidelijk aan worden de plastic rietjes van in karton verpakte drinkproducten vervangen. Carrefour benadrukt dat het bedrijf met 2020 volledig recyclebare verpakking wil gebruiken bij de bioproducten. De trays op basis van polystyreen materiaal, die bij vlees, vis en kaas worden gebruikt, worden ook vervangen met duurzame verpakking. Verder wordt per 2020 zo'n 50% van alle flessen voor water, frisdrank en fruitsap vervangen met flessen van recyclebaar plastic.
Bron: foodbev.com

Alibaba opent Belgische online vestiging
Alibaba gaat vijf nieuwe online vestigingen openen, waaronder een in het Belgische Luik. De Chinese online retailgigant gaat door middel van het dochterbedrijf Cainiao zijn logistiek netwerk en technologie uitbreiden. Alibaba heeft meer dan 50% van het logistieke bedrijf Cainiao in handen. Het bedrijf heeft onder andere de Global Smart Logistic Summit georganiseerd, dat als podium heeft gediend voor nieuwe innovaties op het gebied van logistiek. Ook werd op dit evenement de plannen van Alibaba gepresenteerd met betrekking tot de vijf distributiecentra. Naast in Luik worden deze opgezet in Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en Moskou. Deze vijf steden zijn slechts de eerste golf van de uitbreidingen die Alibaba van plan is. Uiteindelijk wil het bedrijf genoeg distributiecentra in bedrijf hebben, zodat overal ter wereld binnen 72 uur bestellingen kunnen worden bezorgd.
Bron: retaildetail.eu

Japan: FamilyMart opent winkel met discountketen Don Quijote
De buurtwinkelketen FamilyMart Uny Holdings Co Ltd gaat samenwerken met de grootste discountketen van Japan, Don Quijote Holdings Co Ltd. Samen wordt een winkel geopend, die ervoor moet zorgen dat een einde komt aan de negatieve trend binnen de Japanse retailsector. FamilyMart heeft net als andere Japanse buurtwinkels moeite met het afnemende klantenverkeer. Ook heeft de buurtwinkelsector van Japan te maken met een tekort aan arbeidskrachten en met felle concurrentie van discountdrogisterijen.
Bron: reuters.com

India: Flipkart Internet verlaagt verliezen
Flipkart Internet Pvt, de afdeling van Flipkart India die verantwoordelijk is voor het online retailplatform, had in 2017 minder zware verliezen. De omzet was in dat jaar echter ook verminderd. Flipkart werd onlangs overgenomen door Walmart. Flipkart Internet had een verlies van 16,4 miljard rupee (€208,2 miljoen). Het jaar daarvoor was sprake van een verlies van 23,1 miljard rupee (€292,9 miljoen. De vermindering in verliezen werd voornamelijk bereikt door de verminderde logistieke kosten.
Bron: inc42.com

VS: Kroger verbetert marketing met zoekresultaten
De Amerikaanse retailer Kroger heeft een nieuw online initiatief opgezet, dat merken sneller met consumenten verbindt. Het concept van het platform komt erop neer dat de zoekmachine van Kroger direct relevante zoekresultaten combineert met marketing van de merken. Kroger Precision Marketing, de afdeling van Kroger die zich bezighoudt met IT-gerelateerde marketingoplossingen, heeft het nieuwe initiatief onder de naam Boosted Products in Search op 4 juni gelanceerd. Bedrijven en leveranciers kunnen hun online aanbod promoten door via Kroger Precision Marketing aan te geven hoe ze de marketingprestaties willen optimaliseren, voor wat voor soort consument hun producten relevant zijn en wat voor advertentiekosten per klik ze willen maken. De producten worden vervolgens door de Kroger-afdeling op een relevante manier met zoekresultaten geïntegreerd, waardoor de producten beter zichtbaar worden voor de consument.
Bron: progressivegrocer.com

Walmart voegt vastgoedmanagement aan directiefuncties toe
Om de bedrijfsvoering te stroomlijnen heeft Walmart vastgoedmanagement toegevoegd aan het takenpakket van de directie van het bedrijf. Als gevolg hiervan moet het topmanagement van de retailgigant worden gereorganiseerd. Volgens Blomberg zal de onderdirecteur voor U.S. Central Operations, Mark Ibbotson, de taak met betrekking tot het vastgoedmanagement op zich nemen. In zijn huidige rol is Ibbotson verantwoordelijk voor het assortiment aan versproducten van Walmart. Ook gaat hij onder andere over het management van de online afhaaldiensten van de keten. Uit een interne memo die in handen van Bloomberg is gekomen bleken ook andere ontwikkelingen met betrekking tot de directie. Zo wordt vastgoedhoofd JP Suarez nu aangesteld in de internationale afdeling van Walmart, waar hij de taak op zich neemt van onderdirecteur en Chief Administration Officer.

VS: Costco meldt resultaten derde kwartaal
Costco heeft zijn bedrijfsresultaten bekend gemaakt voor het derde kwartaal en voor de periode van 36 weken tot 13 mei 2018, oftewel het fiscale jaar tot nu toe. De netto omzet van het derde kwartaal steeg met 12,1% van $28,22 miljard vorig jaar tot $31,62 miljard in dit jaar (van €24,0 miljard tot €26,9 miljard). De netto omzet voor het fiscale jaar tot nu toe steeg jaar op jaar met 12,0% van $84,82 miljard tot $95,02 miljard (van €72,3 miljard tot €81,0 miljard).
Source: globenewswire.com

VS: Southeastern Grocers voltooit reorganisatie
Southeastern Grocers heeft met succes zijn financiële reorganisatie voltooid. Hierdoor kan het bedrijf uit de Chapter 11-procedure stappen, wat een vorm van bescherming tegen aankomend faillissement is. Het bedrijf heeft zijn financieel profiel veranderd en heeft een verbeterde balans opgesteld. Hierdoor wordt de totale schuld verminderd met ongeveer $600 miljoen (€511,2 miljoen), waaronder $552 miljoen (€470,3 miljoen) aan schulden die worden vereffend door middel van de uitgave van aandelen. Tegelijkertijd heeft Southeastern Grocers zijn sterke liquiditeitspositie behouden. Dankzij de sterke financiële basis kan het bedrijf nu zich verder ontwikkelen door middel van nieuwe vestigingen en winkelrenovaties. Ook wordt er geïnvesteerd in nieuwe klantenprogramma's, zoals het SE Grocers-loyaliteitsprogramma dat in juli van start zal gaan.
Bron: prnewswire.com

Metro grote winnaar bij 25th Canadian Grand Prix-uitreiking
Metro was de grote winnaar bij de vijfentwintigste editie van de Canadian Grand Prix New Product Awards. Deze prijsuitreiking werd in Toronto georganiseerd door de Canadese Retail, waarbij retailers worden onderscheiden voor de beste nieuwe producten op het gebied van voedingsmiddelen, non-food-producten en huismerkproducten. Metro heeft de meeste onderscheidingen in de wacht kunnen slepen. De keten kreeg in totaal vijf onderscheidingen voor producten in het Irresistibles-huismerk, namelijk voor Irresistibles Apple, Maple and Cranberry Pie, Irresistibles Organics Lactose-Free Cheese, Irresistibles Organics Chicken, Irresistibles Old-Fashioned Potato Chips en Irresistibles Dog Treats.
Bron: canadiangrocer.com
Publicatiedatum: