Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carrefour wil nieuw leven blazen in Franse hypermarkten

Beste omzetgroei voor Britse supermarkten sinds juli 2013

Carrefour wil nieuw leven blazen in Franse hypermarkten
Het hoofd van hypermarktsegment van Carrefour in Frankrijk, Alain Rabec, wil zoeken naar manieren om nieuw leven te blazen in het hypermarktformat in de thuismarkt. Rabec wil onder andere de winkels kleiner maken, outlet-afdelingen toevoegen en afdelingen voor bio-producten opzetten. Volgens de directeur streeft Carrefour ernaar om 5% van de verkoopruimte per hypermarkt aan te passen, wat in totaal neerkomt op ongeveer 100.000 vierkante meter. De nieuw aangepaste winkelruimte kan worden gebruikt voor tal van nieuwe mogelijkheden, zoals een outlet-winkel voor onverkochte kleding, elektronica en andere non-food-producten. Met het einde van 2018 zullen twaalf vestigingen zo'n outlet-afdeling. Op andere locaties wil Carrefour winkelruimte reserveren voor merken van andere bedrijven of andere huismerken. Een voorbeeld van deze construcite is volgens Rabec dat 1.000 vierkante meter van een hypermarkt wordt omgevormd tot een afdeling van de groothandelszaak Promocash.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Asda heeft weer positieve like-for-like in 2017
Asda had in 2017 weer een positieve like-for-like-omzet. De like-for-like-omzet steeg met 0,5%, terwijl de totale omzet exclusief brandstofomzet en BTWE met 0,8% toenam tot £309 miljoen (€352,4 miljoen). De resultaten zijn een forse verbetering op de afname in like-for-like-omzet van 5,7% in 2016. De totale omzet nam in datzelfde jaar af met 4,3%. In 2017 is verder de bedrijfswinst jaar op jaar met 13% gedaald tot £735,4 miljoen (€838,7 miljoen). De afname in winst kwam met name door investeringen aan het einde van 2016. In 2017 werden verder een aantal winkels geopend, waarmee de totale winkelruimte van Asda is gegroeid met 13.500 vierkante meter.
Bron: retailanalysis.igd.com

Polen: Eurocash Group rondt overname Mila-winkels af
Eurocash Group heeft een overeenkomst getekend waarmee het bedrijf 100% van de aandelen van het in Cyprus gevestigde Domelius Limited overneemt. Domelius is het moederbedrijf van Mila S.A., dat een keten van 187 supermarkten in Polen beheert. De overeenkomst werd afgerond nadat de Poolse mededingingsautoriteit UOKiK onvoorwaardelijke toestemming voor de overname gaf. Door de overname wordt de positie op de markt van duizenden onafhankelijke retailers in Polen versterkt. De vaste klanten van Eurocash krijgen door de overname toegang tot een verbeterde logistieke infrastructuur qua logistiek. Ook kan er nu op grotere schaal worden ingekocht, zodat het concurrerend vermogen van de onafhankelijke retailers wordt verbeterd. Ook krijgen de klanten de beschikking over innovatieve oplossingen en de ervaring van de overgenomen keten, die eerder werd omschreven als een modern retailformat.
Bron: eurocash.pl

VK: 16 nieuwe Morrisons-winkels op Kanaaleilanden 
Het bedrijf SandpiperCI is een franchisecontract aangegaan om 16 Morrisons-winkels te openen op de Kanaaleilanden. De eerste locatie is al geopend in het dorp St Ouen. De overeenkomst werd in februar aangekondigd. Onder de overeenkomst worden 16 Food Halls tot Morrisons-locaties gerenoveerd. Een aantal winkels wordt volgend jaar in Jersey geopend, waarna er later ook 10 vestigingen in Guernsey in bedrijf gaan. SandpiperCI heeft aangegeven dat het bedrijf ernaar streeft om de prijzen met gemiddeld 5% te verlagen.
Bron: itv.com

Zuid-Afrika: trage start in 2018 voor Massmart
Het Zuid-Afrikaanse Massmart, dat in handen is van Walmart, heeft zijn resultaten voor de eerste 19 weken van 2018 bekend gemaakt. De totale omzet kwam met 0,8% toename neer op ZAR31,4 miljard (€2,12 miljard), terwijl de vergelijkende winkelomzet met 0,5% afnam. De omzettoename kwam met name door de non-food-ketens van Massmart. Massbuild had een omzettoename van 6,1%, terwijl die van Masswarehouse met 5,6% steeg. Ook zorgde het onlinesegment voor een forse stimulans. De online afdeling had een toename in omzet van 66%, hoewel de omzet van dit deel van het bedrijf nog steeds relatief laag ligt. Het slechtst werd gepresteerd door het segment voor voedingsmiddelen. De totale omzet nam in dit segment af met 2,3%. De totale omzet bij de groothandelstak Masscash daalde met 0,8%, terwijl Massdiscounters een daling in omzet had van 6,2%. De omzet van alcoholische dranken nam juist toe met 6,9%.
Bron: retailanalysis.igd.com

Vrachttrein van JD.com brengt China naar Europese retailers
De Chinese ecommerce-gigant JD.com heeft oplossing gevonden voor online retailers die de Chinese markt op willen. JD.com zorgt door middel van de China Railway Express dat er goederen naar China kunnen worden geëxporteerd op een manier die sneller is dan via zeevracht en die goedkoper is dan luchtvracht. De eerste vracht met goederen die door JD.com zijn ingekocht, vertrok vorige week vanuit het station van Hamburg in Duitsland. Vervolgens maakte de trein een reis van 10.000 kilometer, voordat deze aankwam in de Chinese stad Shaanxi. In Shaanxi heeft JD.com een groot distributiecentrum, waarvan producten worden geïmporteerd en geleverd. De vrachttrein bevatte onder andere auto-onderdelen, huisraad en voedingsmiddelen. Veel van de geleverde producten zullen waarschijnlijk op 18 juni in de schappen liggen, omdat het bedrijf dan zijn jaarlijkse winkelfestival houdt. De China Railway Express is in principe in staat om Europese goederen 35 dagen sneller in China te leveren dan via zeevracht, terwijl de logistieke kosten 80% lager liggen dan bij luchtvracht, aldus JD.com.
Bron: ecommercenews.eu

Britse supermarkten hebben beste omzetgroei sinds juli 2013
Britse supermarkten hebben qua omzetgroei zojuist de beste maand sinds vijf jaar achter de rug. Volgens Nielsen steeg de omzet met 5%. Daarmee was sinds juli 2013 er sprake van de beste omzetgroei per maand buiten het hoogseizoen. In juli 2013 steeg de maandomzet met 6,7%, hoewel dit toen te maken had met een hittegolf. "De omzetgroei loopt ruim uit op de inflatie. Dat wekt de indruk dat de consument nog steeds bereid is om geld uit te geven aan voedingsmiddelen en drankproducten, ondanks dat er zorgen zijn om goed uit te komen met het maandelijks budget voor boodschappen," aldus Mike Watkins van Nielsen.
Bron: esmmagazine.com

Wit-Rusland: Eurotorg wint onderscheiding in Londen
De Wit-Russische retailer Eurotorg heeft een onderscheiding in ontvangst mogen nemen in Londen. De retailer kreeg de prijs voor Most Impressive Debut Issuer in Emerging Markets. Zodoende wordt Eurotorg erkend als het bedrijf dat met zijn beursgang in de opkomende sector van Wit-Rusland het meeste indruk heeft gemaakt. De onderscheiding werd uitgereikt door GlobalCapital, dat als marktonderzoeksbureau nieuws en statistieken over de wereldwijde kapitaalmarkt publiceert. Eurotorg maakte zijn beursgang in oktober 2017, waarna in het eerste kwartaal een toename in like-for-like-omzet werd bereikt van 7,1%. "In 2017 werd Eurotorg als grootste retailer van Wit-Rusland het eerste Wit-Russische bedrijf dat door middel van Eurobonds zijn beursgang maakte," zegt Eurotorg-CEO Andrei Zubkou. "Dit was een belangrijke stap voor zowel ons bedrijf als voor het land als geheel. De onderscheiding van GlobalCapital geeft ons erkenning voor het zware werk dat ons team heeft verricht en benadrukt het economische potentieel van Wit-Rusland.
Bron: esmmagazine.com

Amazon blokkeert Amerikaanse winkel voor Australiërs
Amazon stopt met het importeren van buitenlandse goederen voor Australische consumenten. De reden hiervoor is de nieuwe regelgeving omtrent invoerbelasting, die per juli van kracht zal zijn en die specifiek gericht is op internationale retailers. Het nieuwe beleid van Amazon zorgt ervoor dat Australische consumenten geen toegang meer hebben tot de Amerikaanse tak van Amazon of tot enige andere internationale winkels van de e-commercegigant. In vergelijking met de Australische afdeling van Amazon hebben de buitenlandse winkels een groter assortiment met lagere prijzen. Consumenten in Australië die na 1 juli alsnog proberen om bij een Amerikaanse site te komen, worden herleid naar de Australische site, die sinds eind vorig jaar online toegankelijk is.
Bron: theguardian.com

VS: Sears sluit 72 winkels
De Amerikaanse retailer Sears gaat 72 Sears- en Kmart-vestigingen sluiten. Het bedrijf kondigde de winkelsluitingen aan nadat eerder bekend werd dat de omzet van het vorige kwartaal met 30% is gedaald tot $2,9 miljard (€2,49 miljard). Daarvoor waren al plannen van Sears bekend gemaakt dat er 166 winkels zouden worden gesloten. In de afgelopen maanden heeft bedrijf een aantal extra vestigingen gesloten, zonder dat hier al te veel aandacht aan werd gegeven.
Bron: businessinsider.nl

VS: Peapod maakt app en site geschikt voor blinde consumenten
Peapod heeft zijn digitale platformen zo aangepast, dat deze nu ook toegankelijk zijn voor consumenten met visuele beperking. De mobile app en site van de in Chicago gevestigde online marktplaats komen nu volledig overeen met de regelgeving van de Americans With Disabilities Act (ADA). De ADA-wetgeving werd in 1990 aangenomen, om ervoor te zorgen dat alle mensen met een beperking gelijke kansen kregen en een gelijkwaardige service kunnen krijgen. Het Amerikaanse ministerie van Justitie bevestigde op 11 mei dat Peapod aan alle eisen van de ADA tegemoet komt. Het bedrijf maakt bij de nieuwe service voor visueel gehandicapten gebruik van de oplossingen van My Blind Spot. My Blind Spot is een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aanbieden van digitale oplossingen, die ook voor visueel gehandicapten toegankelijk zijn.
Bron: progressivegrocer.com

Lidl stopt met plannen voor Alabama
Hoewel Lidl al meer dan 10.000 winkels in 28 verschillende landen heeft, staakt het bedrijf zijn plannen voor de Amerikaanse regio Alabama. Volgens Decatur Daily, was Lidl aanvankelijk van plan om rond medio 2018 zo'n 100 locaties in de VS te openen. Hieronder bevond zich een locatie in Alabama, waarvoor een stuk terrein van ongeveer 1,5 hectare was gekocht. Op dit terrein in de stad Decatur was een vrij staande winkel van 3.000 vierkante meter aanwezig. Lidl heeft nu echter aangegeven af te zien van de aanschaf van dit terrein, of van enig ander terrein in Alabama.
Bron: delimarketnews.com
Publicatiedatum: