Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

REO Veiling begeleidt telers naar bio

Biologische voedingsproducten ontwikkelden zich van een nichemarkt naar 'mainstream', meldt Reo Veiling in haar laatste REO actueel. Gangbare telers weten soms onvoldoende wat biotuinbouw precies inhoudt. Voor wie interesse heeft in een eventuele omschakeling, is het dus belangrijk dat hij als producent kan terugvallen op iemand die hem wegwijs maakt. Op onze veiling is de commerciële afdeling hun aanspreekpunt voor vragen, inlichtingen en begeleiding.
 
Groei
De vraag naar bioproducten groeit, zowel in België als in Vlaanderen. Vorig jaar steeg op nationaal niveau de besteding aan verse biologische voeding en dranken met 6%. In Vlaanderen bedroeg de stijging zelfs 11%. Aardappelen, groenten en fruit (AGF) worden het vaakst bio gekocht. Ze vertegenwoordigen 40% van de biobestedingen. De categorie 'vlees, vis en ei' neemt minder dan een kwart van de biobestedingen voor haar rekening en is krimpend. Het zuivelaandeel schommelt rond de 20%, graanproducten rond de 12%. Wijn en bier zijn bij bio goed voor 4% van het assortiment.
 
Negen op de tien Belgen geeft aan wel eens bioproducten te kopen, maar slechts 11% van de biokopers koopt minstens wekelijks bio en kan dus als 'frequente gebruikers' worden bestempeld. Het zijn vooral gezinnen met kinderen en gepensioneerden uit een hogere sociale klasse die opmerkelijk meer bioproducten kopen. In absolute cijfers zijn zij samen verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen. In twee derde van de gevallen worden de gekochte bioproducten thuis gegeten. De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor bioproducten in ons land, al neemt het belang van dit kanaal wat af. De speciaalzaak is het tweede belangrijkste aankoopkanaal, gevolgd door de buurtsupermarkt op de derde plaats. De hard discount blijft een kleine speler, maar is wel de sterkste groeier. Samen met het aantal frequente biokopers en de totale bestedingen, stijgt ten slotte ook het marktaandeel van bio in ons land. In 2017 bedroeg het marktaandeel in het algemeen 3,2% tegenover 3% in 2016. Het globale marktaandeel blijft dus beperkt, maar groeit gestaag en verschilt bovendien sterk van product tot product.De AGF-categorie scoorde in 2017 alvast hoger dan het globale cijfer van 3,2%, namelijk: 7% voor groenten, 4,4% voor fruit en bijna 6% voor aardappelen.
 
Deze onderzoeksresultaten komen van Gfk Belgium dat de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu heeft opgevolgd in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De Gfk-vaststellingen werden bevestigd op de tweede biotrefdag die Inagro organiseerde met inbreng van de REO Veiling en Bio-Planet, de biosupermarkten binnen de Colruyt Group. Ingrid Boom van Colruyt gaf op de biotrefdag uitleg over de motivaties van de consument om bio te kopen: "In de klantenkring herkent Bio-Planet drie grote groepen: de overtuigde klant die kiest voor bio omwille van milieuredenen, de welzijnsklant die kiest voor bio omwille van zijn gezondheid of om deze van zijn kinderen en de smaakklant die in bio meer smaak ervaart".
 
 
Zero Residu
De REO Veiling ondersteunt haar telers om hun productie af te stemmen op de marktvragen en op die manier een zo goed mogelijke vermarkting te organiseren. "De veiling ontwikkelt deze commerciële strategie ook in het groeiende marksegment van biogroenten", stelde commercieel directeur van de REO Veiling Dominiek Keersebilck tijdens het panelgesprek op de biotrefdag van Inagro. "Vanuit die optiek stapte de REO Veiling via het samenwerkingsverband BUFL in het nieuwe project 'Zéro Résidu de Pesticides' van het collectief 'Nouveaux champs'. Dit collectief werd opgestart door de producenten van Rougeline in Zuid-Frankrijk. Inmiddels schaarden zich reeds een 20-tal agrarische coöperaties achter het label. Een belangrijk verschilpunt met bio is dat de deelnemende producenten zich niet hoeven te engageren voor het volledige bedrijfsareaal. Dit verlaagt de drempel om mee te doen. De deelnemers aan 'Zero Résidu' houden zich aan een lastenboek met drie basisprincipes: een optimaal gebruik van bio-middelen en technieken, een volledige traceerbaarheid op perceelniveau tot in de winkel en de inschakeling van externe labo's en certificateninstellingen voor residu-analyses en audits als objectieve garantie dat de limiet van 0,01mg/kg is gerespecteerd. Deze strategische doelstellingen worden gerealiseerd met specifieke toepassingen die niet vreemd zijn aan de bioteelt. Ik denk aan de keuze voor resistente en tolerante rassen, zoveel mogelijk teeltrotatie, mechanische onkruidbestrijding, goede bodemvruchtbaarheid en productie onder bescherming."
 
Uitwisseling
Vandaag vermarkten een 20-tal producenten hun bioproducten via de REO Veiling. Twee REO producenten getuigden op de biotrefdag over hun omschakeling naar bio. Walter Cambie en zijn vrouw Roos uit Langemark maakten 21 jaar geleden de overstap. "Het was een ware zoektocht op het vlak van teeltkennis, machines, bedrijfsorganisatie en afzet. Ook vandaag blijft vernieuwing in de teelt en afzet aan de orde. Want in een kleine sector zoals bio is een goede afstemming met de afzet erg belangrijk", stelde Walter. Daarom stelt hij al in het najaar een teeltplan op in overleg met onze veiling.
 
Pieter Vandooren en zijn vrouw Heidi uit Hooglede leveren dit jaar voor het eerst bio op de REO Veiling. "De keuze voor bloemkool was niet alleen een praktische keuze, maar werd samen met de REO Veiling grondig besproken en geanalyseerd", aldus Pieter. In zijn getuigenis kwam ook vakkennis regelmatig ter sprake. "Want ik kijk graag vooruit zodat ik goed voorbereid ben", luidde het. De begeleiding vanuit de REO Veiling en Inagro werden door zowel Pieter als Walter naar waarde geschat op de biotrefdag, evenals de uitwisseling van ervaringen met collega-biotelers.
 
Bron: REO Actueel
 
Voor meer informatie:
Reo Veiling
+32(0)473 1321 15
Publicatiedatum: