"POP Fresh is als een open deur, waardoor kleine en middelgrote telers toegang kunnen krijgen tot internationale markten", zegt José Cuacés van POP Fresh. "De meeste van deze telers zijn niet academisch opgeleid en beheersen in sommige gevallen geen vreemde talen. Dit is soms een handicap voor hen om hun producten over de hele wereld te verspreiden. Dat is waar POP Fresh tot nut kan zijn."
"POP Fresh is een online markt voor versproducten, bestaande uit een team van professionals met complementaire ervaringen, waardoor we zo efficiënt en professioneel kunnen zijn op vele gebieden, zoals: internationaal management, inkoop, technologie, logistiek, kwaliteitscontrole, duurzame ontwikkeling en productie. Onze producenten (gegroepeerd in coöperaties, verenigingen of zelfstandigen) leveren hun bananen, ananas, avocado's, citroenen, vijgen, cacao, pitahaya's, granaatappelen, sinaasappelen en clementines. Onze telers worden met de grootste zorg geselecteerd, omdat vertrouwen een van onze speerpunten is."
"Op dit moment is Frankrijk onze belangrijkste markt. We konden bananentelers in Colombia verbinden met distributeurs op Rungis in Parijs. Het was een heel goede ervaring, waarbij de samenwerking op positieve feedback kon rekenen. Op dit moment maken we vorderingen met distributeurs op MIN Lille en beginnen we ons concept te promoten in andere landen, waaronder de Benelux. Het verheugt ons dat de bijdrage van e-commerce aan dit soort sectoren begint te worden gewaardeerd. We hopen dat we dit ecosysteem kunnen uitbreiden naar verschillende andere geografische gebieden, zoals het Midden-Oosten of Noord-Amerika. "
"In Europa overtrof de jaarlijkse bananenconsumptie 6,2 miljoen ton in 2016 (volgens een rapport van de Europese Commissie), wat het na de appel het meest geconsumeerde fruit maakt." Op internationaal niveau is de bananenmarkt gesloten, niet alleen vanuit commercieel maar ook vanuit politiek oogpunt. Deze markt wordt immers gedomineerd door grote multinationals. De drie belangrijkste bananenleveringsgebieden van Europa zijn de dollarzone, de ACP en de EU zelf. Laatstgenoemde produceert bananen in zijn overzeese gebieden zoals de Antillen, waar de productie helaas vernietigd werd door de krachten van de natuur door toedoen van orkanen. Gelukkig kunnen we nu zeggen dat het gelukt is om de productie daar te heropbouwen."
"De bananenmarkt groeit gestaag, mede dankzij lagere tarieven voor bananen afkomstig uit de dollarzone, maar deze ontwikkeling is schadelijk voor de Europese productie, die zal worden gedwongen om hun inspanningen om hun high-end posities te behouden, te vergroten."
"De markt voor exotisch fruit is een bloeiende markt vanwege de vele producten waarvan we er veel nog niet hebben ontdekt. Voorbeelden zijn de paarse maïs uit Peru en Mexico of de pitaya. Om deze toegankelijk te maken, hebben we nog een lange weg te gaan qua logistiek aangezien exotisch fruit behoorlijk vergankelijk is."
"In Colombia is er bijvoorbeeld een mango die 'mango de azucar' wordt genoemd met zacht vruchtvlees en een buitengewone geur. Momenteel werken we samen met Colombiaanse telers om de populariteit van dit fruit in Europa te vergroten. Het transport moet echt worden uitgevoerd per vliegtuig om eerdergenoemde redenen. Deze extra kosten maken het minder de moeite waard om te concurreren met andere mango's uit Afrika die niet noodzakelijk zo'n snel transport nodig hebben. Met dit soort problemen hebben we iedere dag te maken."