Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Genci Armero, van Enza Zaden Spanje:

"Galiameloenen met gemakkelijk te herkennen oogstmoment"

Voet aande grond krijgen op de meloenenmarkt, door te voldoen aan de behoeften vanprofessionele telers, is een grote uitdaging voor Enza Zaden. Het bedrijfverschaft zich toegang tot de markt door een meloenaanbod dat ontwikkeld is opbasis van twee fundamentele uitgangspunten: smaak en resistentie.


"Weontwikkelen meloenvariëteiten die afgestemd zijn op iedere klant en op ieder teeltgebied. Het mooie van een familiebedrijf als Enza Zaden is dat we deflexibiliteit hebben om met een meer persoonlijke behandeling voor iedere klanteen product op maat te kunnen ontwikkelen", vertelt Genci Armero, SalesManager van Enza Zaden voor Spanje, Portugal en Marokko.




De meloenspecialist voorspelt een groei in dit segment voor Enza Zaden. "We hebben een jong team met mensen die graag willen werken en enthousiast zijn en passie hebben voor wat ze doen. Daarnaast beschikken we over een zeer goede communicatie tussen de specialisten van alle gebieden waarin we werken, zowel in Spanje als in Frankrijk, Portugal en Marokko. Het is zeker waar dat de concurrentie in deze sector groot is, maar ik denk dat dat precies is wat ons allemaal beter maakt. Ik geloof oprecht dat er voor iedereen plek is op deze markt", zegt hij.


Galiameloenen met makkelijk te herkennen oogstmoment

EnzaZaden heeft een programma ontwikkeld voor galiameloenen voor de export voorverschillende data. Deze meloenen hebben een gemeenschappelijke factor: zebeschikken over de eigenschap dat ze geel of geeloranje kleuren, wathet makkelijker maakt om het juiste moment van oogsten vast te stellen."We beschikken ook over twee variëteiten voor dezelfde periode metverschillende eigenschappen, afhankelijk van de behoefte van de teler. Er zijntelers die sterkere rassen nodig hebben omdat de grond niet erg goed is. Andereklanten zoeken een product met veel smaak, ook als dat lagere opbrengstenbetekent", legt Genci Armero uit.


Van deexportmeloenen valt van de vroege rassen de Causal op en van de late rassen deTribal.


Het bedrijf werkt ook aan een lijn van'traditionele' galiameloenen, die groen tot geel kleuren en extra smaakvolzijn. "We ontwikkelen deze meloenen om te voldoen aan de vraag van klantendie onder premium merk verkopen aan gastronomische markten. Voor hen is deAlbal variëteit van grote waarde. We willen ons zowel aanpassen aan hen die opzoek zijn naar een hoge productiviteit als aan degenen die een meeronderscheidend product zoeken", geeft hij aan.

Ditjaar heeft Enza Zaden de Estelar variëteit voor de provincie Almeríaontwikkeld. "Tot op heden weigerden veel klanten meloen uit Almería tekopen, vanwege het gebrek aan smaak. Dat komt doordat de manier van oogsten,gezien het feit dat het geen prioriteitsgewas is, heel anders is dan in andereteeltgebieden: er wordt maar een oogst gedaan. In de nieuwe selecties die wemaken beschikt de meloen over hard vruchtvlees, voor een goede bewaring, maarook over een betere smaak en een hogere Brix-waarde". 

Nieuwe gele meloen, resistent tegen echte meeldauw enbladluis

Tot opheden beschikte Enza Zaden over het commerciële gele meloenenras Nautilo, meteen vroege oogst. Dit jaar komen ze met een nieuwe variëteit die nog geencommerciële naam heeft en een grote vooruitgang betekent voor telers, aangezienhij resistent is tegen echte meeldauw en bladluis.




"De gele meloen is een commodity op sommige markten en wordt door grote retailers vaak gebruikt om de prijzen te laten dalen. Daarom willen telers zo min mogelijk problemen met plagen op hun plantages en daardoor zo groot mogelijke oogsten, zolang het maar rendabele prijzen oplevert. Bovendien heeft men in de landen waarnaar de meloen verzonden wordt, vooral Duitsland, hoge eisen op het gebied van afvalstoffen en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Telers moeten bijna biologisch telen".

Cantaloupe, Charentais en 'Chaloupe'
Enza Zaden beschikt, met de 'Vitalis' lijn, over Cantaloupe en Charentais variëteiten voor alle regio's in Spanje, Marokko, Portugal en Frankrijk, zowel voor de conventionele als voor de biologische teelt. Deze meloenen zijn resistent tegen bladluis. Dit jaar lanceren ze de Kadenza variëteit, met de traditionele smaak van Charentais en met een lange bewaring. "We hebben een afdeling die speciaal gewijd is aan de verbetering van de levensduur van de meloenen", geeft Genci Armero aan.


Ook zet Enza Zaden, op het gebied van oranje meloenen, in op het concept van de 'Chaloupe', een premium product dat zich tussen een Charentais en een Cantaloupe bevindt en waarvan het commerciële programma zich uitbreidt. Deze meloen "levert niet de bewaringsproblemen van een Charentais op, maar wel zijn opvallende crème-achtige kleur tijdens het rijpingsproces. Ook heeft de meloen een "langere commerciële levensduur, net als een Cantaloupe".

Voor de Piel de Sapo meloen is de smaak het belangrijkste
Op het gebied van de Piel de Sapo meloen is het duidelijk wat Enza Zaden voor ogen heeft. "Het gaat om een meloen waarvan we in Spanje een traditie van consumptie hebben, daarom zijn we erg veeleisend op het gebied van de smaak. Het belangrijkste is dat de consument het product opnieuw koopt, en daarvoor is het nodig dat we ons vooral inspannen voor de smaak. Na de smaak komt de resistentie tegen ziektes en de bewaring", legt Genci Armero uit.

Voor de regio Murcia beschikken ze over de Osorio, aangevuld door de Olmos, een nieuwe variëteit die resistent is tegen echte meeldauw en bladluis. Voor de telers in La Mancha is de variëteit Arenales al een begrip, en nu wordt daar de Almadén gelanceerd, ook resistent tegen echte meeldauw en bladluis.

"In Murcia zijn we bezig met het introduceren van een nieuwe Piel de Sapo variëteit die zeer goede resultaten oplevert, de E25P00467 meloen (...). Deze zal gepresenteerd worden op de komende Melon House Fair".

Open dag
Van 3 tot 6 juli houdt Enza Zaden de Melon House Fair 2018. Tijdens dit evenement zal het bedrijf zijn nieuwe producten en oplossingen aan telers en marketeers presenteren. Telers zijn op zoek naar hoge opbrengsten en marketeers willen smaak en een goede bewaring. "We geloven dat we met onze meloenenprogramma's in beide behoeften kunnen voorzien", geeft Genci Armero aan.


Voor meer informatie:
Beatriz López Reyes
Enza Zaden España
+34 950 58 33 88
b.lopez@enzazaden.es
www.enzazaden.es


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018