Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Genci Armero, van Enza Zaden Spanje:

"Galiameloenen met gemakkelijk te herkennen oogstmoment"

Voet aan de grond krijgen op de meloenenmarkt, door te voldoen aan de behoeften van professionele telers, is een grote uitdaging voor Enza Zaden. Het bedrijf verschaft zich toegang tot de markt door een meloenaanbod dat ontwikkeld is op basis van twee fundamentele uitgangspunten: smaak en resistentie.


"We ontwikkelen meloenvariëteiten die afgestemd zijn op iedere klant en op ieder teeltgebied. Het mooie van een familiebedrijf als Enza Zaden is dat we de flexibiliteit hebben om met een meer persoonlijke behandeling voor iedere klant een product op maat te kunnen ontwikkelen", vertelt Genci Armero, Sales Manager van Enza Zaden voor Spanje, Portugal en Marokko.




De meloenspecialist voorspelt een groei in dit segment voor Enza Zaden. "We hebben een jong team met mensen die graag willen werken en enthousiast zijn en passie hebben voor wat ze doen. Daarnaast beschikken we over een zeer goede communicatie tussen de specialisten van alle gebieden waarin we werken, zowel in Spanje als in Frankrijk, Portugal en Marokko. Het is zeker waar dat de concurrentie in deze sector groot is, maar ik denk dat dat precies is wat ons allemaal beter maakt. Ik geloof oprecht dat er voor iedereen plek is op deze markt", zegt hij.


Galiameloenen met makkelijk te herkennen oogstmoment

Enza Zaden heeft een programma ontwikkeld voor galiameloenen voor de export voor verschillende data. Deze meloenen hebben een gemeenschappelijke factor: ze beschikken over de eigenschap dat ze geel of geeloranje kleuren, wat het makkelijker maakt om het juiste moment van oogsten vast te stellen. "We beschikken ook over twee variëteiten voor dezelfde periode met verschillende eigenschappen, afhankelijk van de behoefte van de teler. Er zijn telers die sterkere rassen nodig hebben omdat de grond niet erg goed is. Andere klanten zoeken een product met veel smaak, ook als dat lagere opbrengsten betekent", legt Genci Armero uit.


Van de exportmeloenen valt van de vroege rassen de Causal op en van de late rassen de Tribal.


Het bedrijf werkt ook aan een lijn van 'traditionele' galiameloenen, die groen tot geel kleuren en extra smaakvol zijn. "We ontwikkelen deze meloenen om te voldoen aan de vraag van klanten die onder premium merk verkopen aan gastronomische markten. Voor hen is de Albal variëteit van grote waarde. We willen ons zowel aanpassen aan hen die op zoek zijn naar een hoge productiviteit als aan degenen die een meer onderscheidend product zoeken", geeft hij aan.

Dit jaar heeft Enza Zaden de Estelar variëteit voor de provincie Almería ontwikkeld. "Tot op heden weigerden veel klanten meloen uit Almería te kopen, vanwege het gebrek aan smaak. Dat komt doordat de manier van oogsten, gezien het feit dat het geen prioriteitsgewas is, heel anders is dan in andere teeltgebieden: er wordt maar een oogst gedaan. In de nieuwe selecties die we maken beschikt de meloen over hard vruchtvlees, voor een goede bewaring, maar ook over een betere smaak en een hogere Brix-waarde". 

Nieuwe gele meloen, resistent tegen echte meeldauw en bladluis

Tot op heden beschikte Enza Zaden over het commerciële gele meloenenras Nautilo, met een vroege oogst. Dit jaar komen ze met een nieuwe variëteit die nog geen commerciële naam heeft en een grote vooruitgang betekent voor telers, aangezien hij resistent is tegen echte meeldauw en bladluis.




"De gele meloen is een commodity op sommige markten en wordt door grote retailers vaak gebruikt om de prijzen te laten dalen. Daarom willen telers zo min mogelijk problemen met plagen op hun plantages en daardoor zo groot mogelijke oogsten, zolang het maar rendabele prijzen oplevert. Bovendien heeft men in de landen waarnaar de meloen verzonden wordt, vooral Duitsland, hoge eisen op het gebied van afvalstoffen en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Telers moeten bijna biologisch telen".

Cantaloupe, Charentais en 'Chaloupe'
Enza Zaden beschikt, met de 'Vitalis' lijn, over Cantaloupe en Charentais variëteiten voor alle regio's in Spanje, Marokko, Portugal en Frankrijk, zowel voor de conventionele als voor de biologische teelt. Deze meloenen zijn resistent tegen bladluis. Dit jaar lanceren ze de Kadenza variëteit, met de traditionele smaak van Charentais en met een lange bewaring. "We hebben een afdeling die speciaal gewijd is aan de verbetering van de levensduur van de meloenen", geeft Genci Armero aan.


Ook zet Enza Zaden, op het gebied van oranje meloenen, in op het concept van de 'Chaloupe', een premium product dat zich tussen een Charentais en een Cantaloupe bevindt en waarvan het commerciële programma zich uitbreidt. Deze meloen "levert niet de bewaringsproblemen van een Charentais op, maar wel zijn opvallende crème-achtige kleur tijdens het rijpingsproces. Ook heeft de meloen een "langere commerciële levensduur, net als een Cantaloupe".

Voor de Piel de Sapo meloen is de smaak het belangrijkste
Op het gebied van de Piel de Sapo meloen is het duidelijk wat Enza Zaden voor ogen heeft. "Het gaat om een meloen waarvan we in Spanje een traditie van consumptie hebben, daarom zijn we erg veeleisend op het gebied van de smaak. Het belangrijkste is dat de consument het product opnieuw koopt, en daarvoor is het nodig dat we ons vooral inspannen voor de smaak. Na de smaak komt de resistentie tegen ziektes en de bewaring", legt Genci Armero uit.

Voor de regio Murcia beschikken ze over de Osorio, aangevuld door de Olmos, een nieuwe variëteit die resistent is tegen echte meeldauw en bladluis. Voor de telers in La Mancha is de variëteit Arenales al een begrip, en nu wordt daar de Almadén gelanceerd, ook resistent tegen echte meeldauw en bladluis.

"In Murcia zijn we bezig met het introduceren van een nieuwe Piel de Sapo variëteit die zeer goede resultaten oplevert, de E25P00467 meloen (...). Deze zal gepresenteerd worden op de komende Melon House Fair".

Open dag
Van 3 tot 6 juli houdt Enza Zaden de Melon House Fair 2018. Tijdens dit evenement zal het bedrijf zijn nieuwe producten en oplossingen aan telers en marketeers presenteren. Telers zijn op zoek naar hoge opbrengsten en marketeers willen smaak en een goede bewaring. "We geloven dat we met onze meloenenprogramma's in beide behoeften kunnen voorzien", geeft Genci Armero aan.


Voor meer informatie:
Beatriz López Reyes
Enza Zaden España
+34 950 58 33 88
b.lopez@enzazaden.es
www.enzazaden.es


Publicatiedatum: 31-5-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*