Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Iceland opent eerste winkel in Noorwegen

Filipijnen: Robinsons Retail trekt €60 miljoen uit om winkels uit te breiden
Robinsons Retail Holdings gaat €60 miljoen besteden aan verdere uitbreiding, zo heeft een official van het bedrijf naar buiten gebracht. Het bedrijf hoopt dit jaar 120 nieuwe vestigingen te openen bovenop de beoogde 100 winkels van drogisterij The Generics Pharmacy waarin het geïnvesteerd heeft. Dit maakte RRHI directeur Robina Gokongwei-Pe bekend tijdens een aandeelhoudersvergadering in Pasig. "Het bedrijf investeerde in 2017 voor €51 miljoen en €11,2 miljoen gedurende het eerste kwartaal. We zijn van plan om in totaal €50 tot €60 miljoen te investeren in onze geplande uitbreiding van biologische winkels in 2018," liet zij weten.

Ghana: Opening online supermarkt 
In Accra is een nieuwe online supermarkt officieel geopend om drukbezette werkende Ghanezen te bedienen. Homeshoppa Ghana blijft haar aanwezigheid in het land uitbreiden met de ingebruikname van de nieuwste online-supermarkt in Accra. Tijdens de presentatie aan de media, legde Homeshoppa-directeur Claire Staal uit dat Ghanezen uit alle klassen voortaan 'vorstelijk' kunnen leven dankzij Homeshoppa omdat ze Accra niet meer in hoeven om hun inkopen te doen. Zij voegde er aan toe dat Homeshoppa Ghana zichzelf positioneert om marktleider te worden binnen het e-commerce marktsegment in het land. 

VK: Iceland opent eerste winkel in Noorwegen

Supermarktketen Iceland Foods heeft haar aanwezigheid op de internationale markt vorige week uitgebreid met de opening van haar eerste winkel in Noorwegen. De winkel in Asker, in de omgeving van Oslo, wordt geëxploiteerd door Ice Nordic, de nieuwe franchisepartner van Iceland Foods. De winkel telt 33 diepvrieskasten met een breed scala aan Iceland huismerk diepvriesproducten, en verkoopt daarnaast overige Iceland huismerkproducten en lokaal geproduceerde producten. "Het was geweldig om te zien dat de nieuwe winkel op zo'n enthousiaste respons kon rekenen. De eerste dag overtrof de afzet onze verwachtingen ruimschoots," liet operations manager Ewan McMahon weten. 

VK: Koninklijk huwelijk en mooi weer geeft retailafzet een boost 
Vorige week heeft de retailafzet een welkome boost gekregen dankzij een combinatie van het koninklijk huwelijk, de Cup Final en het warme zonnige weer waardoor mensen meer eten en drinken in huis haalden. Uit scangegevens van Nielsen Scantrack blijkt dat consumenten in de week voor 19 mei €114 miljoen meer uitgaven dan gedurende dezelfde periode vorig jaar. Nielsen laat weten: "Britse supermarkten hebben ook van het vorige koninklijke huwelijk in april 2011 geprofiteerd toen het hele land uitliep om het huwelijk van William en Kate te vieren. Dit keer viel het huwelijk weliswaar niet samen met een vrije dag, wat destijds wel het geval was, maar grepen retailers het evenement toch aan om het winkelend publiek te verleiden hun mandjes met wat extra items te vullen. De sterkste stijging was de zien in de afzet van zoetwaren, chips, snacks, frisdranken en alcohol."

Spar Azië-Pacific blijft uitbreiden
Spar Azië-Pacific blijft sterk groeien. Het netwerk in Thailand telt een jaar na introductie al 30 winkels. Het internationale retaillabel is nu in zes landen in de regio Azië-Pacific aanwezig. Spar China breidt uit met multi-format winkels in de grote steden in het zuiden en noorden van China die onder de Spar-banner gaan werken. Het netwerk omvat nu in totaal 408 winkels.

Frankrijk: Franprix doet proef met thuisbezorging terwijl de klant niet thuis is
De Franse retailketen Franprix is begonnen met het testen van het aan huis bezorgen van boodschappen terwijl de klant niet thuis is. Franprix is hiermee het eerste bedrijf dat deze dienst in Frankrijk uitprobeert. Als de proef een succes is dan zal Franprix deze dienst eind dit jaar of begin 2019 in de regio Parijs introduceren. zo laat LSA weten. Sinds eind april test Franprix de bezorgdienst met een tiental testpersonen.

VS: iFresh implementeert programma's om groei bio-afzet te genereren
Gedurende de eerste vijf maanden van 2018 heeft iFresh diverse initiatieven geïmplementeerd om de groei van de bio-afzet te bevorderen. Het bedrijf heeft in de eerste plaats haar supermarkt in Orland vernieuwd. Ten tweede zullen de twee iFresh winkels in de regio Boston (Ming's Supermarket en Zen market) kunnen profiteren van een vier maanden durend promotieprogramma vanwege het dertigjarig bestaan. Ten derde zal een aantal winkels in New York, en uiteindelijk alle winkels, online- betaalmogelijkheden Alipay Mobile Wallet, overschrijvingen, en betaalopdrachten door Western Union aan gaan bieden.

Canadees onderzoek: Winkelend publiek British Columbia koopt liefst lokaal
Een onderzoek naar het koopgedrag in British Columbia heeft uitgewezen dat de inwoners van deze Canadese provincie graag verse en veilige producten eten die de lokale economie ten goede komen. Het onderzoek, dat werd gesubsidieerd door de provinciale en federale overheid, toont aan dat het koopgedrag van mensen sterk beïnvloed wordt door hun wens om lokale telers te steunen, of ze nu inkopen doen bij de kruidenier of een gerecht bestellen in een restaurant. Een opvallende uitkomst was dat mensen eerder geneigd zijn een lokaal product te kopen als dit voorzien is van een 'from B.C.' predicaat of logo. 

VS: Nu winkeltrends veranderen, worden er drie kleine Targetfilialen gebouwd in de regio Seattle 
Target, dat in 2012 begon te experimenteren met een stadswinkel in Seattle, is van plan om drie kleinere winkels te bouwen in de districten Ballard, University en Bellevue. Retailers openen kleinere winkels om zich aan te passen aan de nieuwe winkeltrends, demografische veranderingen en de opkomst van online-winkels die een golf van winkelsluitingen en faillissementen teweeg heeft gebracht. De nieuwe winkels van Target, die de komende twee jaar gebouwd zullen worden, zijn qua ontwerp aangepast aan de drukke stedelijke omgeving en bieden een productassortiment aan dat afgestemd is op de lokale populatie. Ook zullen zij dienen als afhaallocatie voor de sneller groeiende online-verkopen van de retailer.

VS: Leever's Supermarkten stimuleren gezonde eetgewoonten via mobiele app voor klanten
Marktleider Leevers Supermarkets, die twintig winkels in Colorado en Florida heeft, heeft een nieuwe mobiele app gelanceerd die gezond eetgedrag onder klanten aanmoedigt door ze te belonen voor de aankoop van verse groenten en fruit. 'Snap2Save', dat werd ontwikkeld in samenwerking met Green Piranhas en beschikbaar is voor IOS en Android toestellen, is 'een nieuwe type loyaliteitsapp' waarmee vaste klanten een punt voor iedere dollar die ze besteden kunnen ontvangen. De punten kunnen ingewisseld worden voor cadeaukaarten en kortingen op gezondheidszorg. Via de Healthy Foods Rewards deelt de app vier keer zoveel punten uit voor aankopen van verse groenten en fruit en de beloningen zullen naar verwachting uitgebreid worden met andere gezonde producten, zoals magere vleessoorten.
Publicatiedatum: