Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inkoper Rony Neufkens ziet vraag bio sneller stijgen dan markt

Colruyt zet in op meer bio-producten

Tholen – "Het aandeel biologisch in België is het laagst in heel Europa", aldus Rony Neufkens, inkoper groenten en fruit bij Colruyt. Dinsdag 29 mei heeft Colruyt tijdens een persconferentie bij biologische teler De Lochting bekend gemaakt het aandeel bio-producten te vergroten. "De vraag naar bio stijgt, maar de markt blijft nog achter. Toch is de consument zich meer bewust van gezondheid en duurzaamheid en moet je als retailer bio-producten kunnen aanbieden. Samen met verschillende bio-telers willen we het aandeel biologisch bij de Colruyt Group uit gaan breiden."


Dirk Lammertyn De Lochting, Jo Ghilain Bio-Planet, Rony Neufkens inkoper groenten en fruit Colruyt en Bernard Camenlijnd

In 2017 is de afzet van bio-producten bij Colruyt met 8% gegroeid terwijl de markt maar groeide met 6%. "De groei werd voor het grootste deel bij de Bio-Planet winkels en Colruyts gerealiseerd. De online verkoop en de verkoop via de buurtsupers zit ook in de lift. Door deze groei wil Colruyt actief deelnemen aan de ontwikkeling van lokale bio-tuinbouw, "aldus Rony. Onder de Colruyt Group valt de keten Bio-Planet en het biologische huismerk Boni Bio. "Sinds vijf jaar hebben we de producten van Boni Bio in ons assortiment en we zien de vraag naar deze producten stijgen."



Colruyt werkt onder andere met biologische teler De Lochting samen. De reden voor deze samenwerking is dat de missie en visie van beide ondernemingen hetzelfde zijn. Duurzaamheid, zorg voor mens en natuur staan hoog in het vaandel. Naast bioteler is De Lochting ook een sociaal bedrijf dat kansen biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. "De mens staat bij ons op de eerste plaats. We kijken niet naar wat de werknemer niet kan, maar juist naar wat hij of zij wel kan", aldus Dirk Lammertyn, directeur van De Lochting. De Lochting is 25 jaar geleden gestart en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 150 werknemers en 50 ha landbouwgrond. 



De Lochting is een aantal jaar geleden overgestapt van conventionele tuinbouw naar biotuinbouw. In die financiële zware overstapjaren heeft Colruyt de teler ondersteund. Het duurde voor de teler 2 tot 3 jaar om volledig over te schakelen en het bio-certificaat te krijgen. Ondertussen liggen een aantal groenten zoals koolrabi, bladpeterselie, rode biet, winterpostelein en kastanjepompoen al in de schappen bij Colruyt Group. Dinsdag 29 mei is voor De Lochting de overgang helemaal voltooid en hebben alle landbouwgronden van het bedrijf het bio-certificaat gekregen. Alle bio-groenten van de Lochting liggen begin juli onder het Europees bio-certificaat in de schappen van Colruyt Group. 


De Lochting heeft tussen de 8 en 10 hectare aan prei






Yana Morren Colruyt en Sander Van Haver Innovatiesteunpunt 


Bio-boontjes


De moestuin waarin buurtbewoners zelf bio kunnen telen


De Lochting maakt zijn eigen bio-compost