Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Hugh Pile, Blue Skies

"Marktuitbreiding belangrijk in deze turbulente tijd"

De internationale fruitverwerker en sapproducent Blue Skies is al jarenlang actief op de markt en probeert de ontwikkelingen binnen de sector altijd een stap voor te blijven. 

De groeistrategie van het bedrijf rust op vier pijlers: het behoud van de goede marktprestaties in het Verenigd Koninkrijk, het uitbreiden naar nieuwe markten, het verkennen van nieuwe categorieën en het uitbouwen van het merk. 

Hugh Pile, marketingmanager van het bedrijf voegt er aan toe dat het uitbreiden van de markt belangrijk is in deze turbulente tijd waarin er grote onzekerheid heerst over de gevolgen van de Brexit voor zowel het Verenigd Koninkrijk als Europa. Blue Skies heeft fabrieken in Ghana, Egypte, Brazilië, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. Hugh vertelt dat dit bedrijfsmodel grotere flexibiliteit toestaat om met de sterkste wisselkoersen te werken, koersfluctuaties in te dekken en grondstoffen in te kopen nu het bedrijf zich in 'woelig vaarwater' bevindt.



"Ik denk dat we goed voorbereid zijn op deze aanhoudende turbulente tijden," vervolgt Hugh. "Uiteraard maken veel mensen zich nog steeds grote zorgen over de uitkomsten van de Brexit-onderhandelingen. Naast problemen met wisselkoersen, bestaan er ook materiële zorgen over arbeid, zowel op het gebied van de kwaliteit als kwantiteit, en waarde. Ook de veranderingen binnen de AGF-sector, de herkomst producten en de prognoses voor toekomstige opbrengsten, zijn een bron van zorg. We volgen het nieuws daarom dagelijks."

Hugh vertelt dat de activiteiten van het bedrijf in Brazilië nieuwe kansen in Noord-Amerika heeft gecreëerd omdat hiermee eerdere logistieke problemen om de producten vers aan klanten te leveren opgelost zijn. 

"In de loop der jaren hebben we geprobeerd de Amerikaanse markt te betreden maar we hebben niet eerder een manier gevonden die werkte," vervolgt Hugh. "Het kern van het bedrijfsmodel berust op logistiek omdat we ons fruit na de oogst zo snel en vers mogelijk willen leveren. Als dit in het gedrang komt, en er dagen verloren gaan of de koelketen onderbroken wordt, dan haken we zonder meer af. Nu verwachten we vanuit onze vestiging in Brazilië de hele Verenigde Staten te kunnen beleveren. We zijn al in verregaande onderhandeling met een klant in de regio New York en later deze maand zullen we andere potentiële klanten aan de westkust ontmoeten."

Hoewel uitbreiding in Azië, en dan met name in China, aantrekkelijk blijft, legt Hugh uit dat dit ook de nodige uitdagingen met zich meebrengt. 

"Deze hebben vooral te maken met logistiek en het vinden van een sterke partner die ons hierbij kan steunen," vervolgt hij. "We hebben dit jaar gesprekken met één of twee klanten gehad maar het draait er allemaal om om het vertrouwen van de klant te winnen zodat deze orders afneemt die groot genoeg zijn om die mate van 'grip' te krijgen waar we op uit zijn bij het betreden van deze markt. Aangezien er in Azië al hele interessante en exotische fruitsoorten op de markt zijn, zal het niet meevallen om ook nog eens Ghanese ananas en papaja's te introduceren."

Blue Skies kijkt ook heel serieus naar India, een markt waartoe het bedrijf dankzij haar vestiging in Egypte eenvoudiger toegang heeft, niet alleen wat betreft de export maar ook om de mogelijkheden van de premium producten die al in dit land geteeld worden te benutten. 

Tegelijkertijd is Hugh van mening dat er ook kansen liggen om lokaal op de Afrikaanse markt uit te breiden omdat deze minder last heeft van fluctuerende wisselkoersen. Het Blue Skies-merk heeft grote bekendheid in Ghana maar op andere plaatsten in Afrika is dat veel minder. 

"Als onderdeel van onze pijler om het merk uit te bouwen, willen we succesmerken op lokale markten creëren," legt Hugh uit. "In Ghana is ons consumentenmerk al vanaf het begin op de markt maar in Brazilië, Zuid-Afrika en Egypte is dit niet het geval. Ik ben dus blij te kunnen melden dat we op alle drie deze markten ons consumentenmerk volgende maand zullen introduceren om de lokale afzet op te bouwen."


Het bedrijf heet met de recente lancering van haar zuivelvrije ijs bij Waitrose ook haar productcategorieën uitgebreid. Kokosmelk dient als zuivelvervanger in dit product, evenals fruit, zoals passiefruit en mango. 

"Het is een nog onbekend merk dus het zal wat tijd kosten," vertelt Hugh. "We zijn echter zeer tevreden over de start die we gemaakt hebben. Het is allemaal nog heel pril en we zijn afhankelijk van de bereidheid van de consument om te durven experimenteren. We proberen de bekendheid van het merk door middel van marketing te vergroten. Smaakproeven leverden al positieve resultaten op en vorig week kwamen we bij BBC Good Food als beste kokosijs uit de bus. We willen mensen overhalen ons product te proeven en ervaren en de smaak zal vervolgens het werk doen."


Voor meer informatie:
Hugh Pile 
Blue Skies
Tel: +44(0)1604 881230
Email: hugh.pile@blueskies.com
www.blueskies.com


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018