Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe labeltechnologie voor verse AGF

FamilyMart UNY trekt zich terug uit Hong Kong
De retailer UNY heeft een overeenkomst gesloten om zich terug te trekken uit de markt van Hong Kong. De overeenkomst is onderdeel van een reorganisatie nu het bedrijf is gefuseerd met de buurtwinkelketen FamilyMart. In december 2017 hintte FamilyMart UNY al naar de mogelijkheid dat de tak in Hong Kong zou worden verkocht. Er is nu sprake van een overeenkomst met het vastgoedbedrijf Henderson Land Development Company Limited, dat de keten in Hong Kong volledig over zal nemen. De bedrijven hebben tot 31 mei om de overdracht af te ronden. Er zijn verder geen financiële details bekend gemaakt. UNY heeft in Hong Kong drie hypermarkten onder de merken APITA, PIAGO en UNY en een onafhankelijke winkel onder de naam Watashi to Seikatsu. De winkels zullen waarschijnlijk onder de oude naam verder actief blijven, maar zullen onder een licentieovereenkomst onder een nieuwe eigenaar vallen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Rusland: X5 test nieuwe labeltechnologie voor verse AGF
De Russische supermarktketen X5 Retail Group experimenteert met drie verschillende nieuwe technologieën voor labels voor kwaliteitscontrole. Twee van de labelsystemen draaien om labels die van kleur veranderen als de vereiste temperatuur tijdens opslag of transport niet wordt gehaald. Het derde labelsysteem gaat om een streepjescode die de verkoop tegengaat van producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Bron: esmmagazine.com

Italië: Penny investeert €167 mln 
De keten Penny gaat zijn aanwezigheid in Italië vergroten. De keten gaat gedurende 2018 en 2019 €167 miljoen investeren. De investering wordt verdeeld in nieuwe winkels (ongeveer €80 miljoen), renovaties van bestaande groothandelswinkels (€30 miljoen) en het moderniseren van huidige locaties (€20 miljoen). De rest wordt gebruikt voor nieuwe distributiecentra, een nieuw hoofdkantoor en nieuwe technologie. De keten is van plan om in 2018 20 nieuwe vestigingen te openen, waarbij met name wordt gefocust op Toscane, Lombardije, Piedmont en Zuid-Italië.
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: Eroski heeft toename in jaarwinst
De Spaanse supermarktketen Eroski had over heel 2017 een toename in bruto winst van 5,7% tot €55,7 miljoen. De netto omzet over deze periode kwam neer op €4,79 miljard. Eroski heeft in deze periode fors geïnvesteerd in het renoveren van bestaande winkels naar het Contigo-format. Er werden in 2017 61 nieuwe winkels geopend, waardoor het netwerk van Eroski nu op 600 winkels volgens de nieuwe stijl staat. Samen zijn deze winkels goed voor 65% van de totale omzet van voedingsmiddelen.
Bron: esmmagazine.com

VK: Spar kondigt grote vestiging in Rotherham aan
Spar heeft aangekondigd dat het partnerbedrijf Blakemore Retail zijn Spar-vestiging in Thurcroft heeft verhuisd naar Rotherham. De nieuwe locatie wordt een zogeheten vlaggenschip-locatie. De winkel heeft een oppervlak van 280 vierkante meter en heeft een breed assortiment, waaronder een uitgebreide versafdeling en een scala aan food-to-go-producten. Het is voor Blakemore Retail de grootste winkel die in het jaar tot nu toe is geopend.
Bron: esmmagazine.com

Wesfarmers verkoopt Britse doe-het-zelfzaak
De Australische retailgroep Wesfarmers gaat na twee jaar de Britse doe-het-zelfzaak Homebase van de hand doen. De doe-het-zelfketen presteerde slecht en heeft voor AU$1 miljard (€650 miljoen). De keten wordt nu verkocht voor het symbolische bedrag van £1 (€1,14) aan het Londense bedrijf Hilco, dat is gespecialiseerd in het reorganiseren van met verlies draaiende bedrijven. Homebase bestaat uit een netwerk van 255 vestigingen. Het terugtrekken uit de Britse markt zorgt bij Wesfarmers voor een verlies van nog eens £230 miljoen (€263,0 miljoen).
Bron: reuters.com

China: Meituan opent eerste fysieke winkel in Beijing

Ella Supermarket, dat een online thuisbezorgdienst voor boodschappen is en onderdeel is van het online platform Meituan, heeft zijn eerste fysieke winkel geopend in Beijing. Volgens Meituan vormt Ella Supermarket een geïntegreerd geheel, waarin verse boodschappen, e-commerce en maaltijdpakketten met elkaar worden gecombineerd. Ella Supermarket levert binnen 30 minuten aan consumenten die niet verder dan 3 kilometer van de vestigingen af wonen.
Bron: technode.com

Cencosud meldt resultaten eerste kwartaal 2018
De Zuid-Amerikaanse retailgroep Cencosud S.A., dat onder andere actief is in Chili, Argentinië, Brazilië, Peru en Colombia, heeft zijn financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2018 bekend gemaakt. Jaar op jaar is de omzet afgenomen wegens de lagere wisselkoers van de Chileense peso in vergelijking met de valuta waar Cencosud actief is. Ook was er sprake van deflatie bij voedingsmiddelen in Brazilië en Peru. bij een constante wisselkoers zou de omzet echter met 7,2% zijn gestegen, wat voornamelijk komt door de prestaties van Chileense supermarkten (+5,4% en winkelcentra (+3,6%). In Argentinië wist Cencosud door zijn afdeling voor financiële dienstverlening een omzettoename te behalen van 64,9% in Argentijnse valuta en van 20,6% met de Argentijnse doe-het-zelf-tak. In Peru werd in de lokale munteenheid bij warenhuizen van Cencosud een omzettoename gezien van 20,6% en van 23,1% voor financiële dienstverleningen. De bruto winst steeg jaar op jaar met 7,0%. Bij een constante wisselkoers was deze toename 19,9% geweest. De bruto winst kwam neer op CLP 183,2 miljard (€254,0 miljoen). De winstmarges namen over het algemeen toe. In totaal steeg het winstmarge met 77 bps, waarbij de winstmarges in Chili, Argentinië en Colombia toename met respectievelijk 15 bps, 266 bps en 74 bps. De winstmarges name voornamelijk toe door de goede prestaties bij de doe-het-zelf-afdeling van Cencosud en door de afdeling voor financiële dienstverlening in Argentinië. 
Bron: finance.yahoo.com

VS: Grocery-anchored shopping centers get thumbs-up
Ondanks dat veel retailers tegen een faillissement aanlopen, worden supermarkten nog steeds als iets positiefs gezien binnen de commerciële vastgoedsector. Winkelcentra waarbij de belangrijkste huurder een supermarkt is presteren boven verwachtingen. Dit soort locaties zjjn daarom erg in trek bij vastgoedbedrijven die zich hebben gespecialiseerd in retaillocaties. Dit blijkt uit een rapport van het in Californië gevestigde Real Capital Markets. "Over het algemeen wordt gedacht dat retailcentra gebaseerd rondom supermarkten voor altijd zullen bestaan. Zo lang dat het geval is, zullen deze locaties de meest aantrekkelijke opties voor investeringen vormen," aldus het verslag. "Deze mening wordt onderschreven door statistieken die laten zien dat het aantal winkelcentra rondom supermarkten die via het platform van Real Capital Markets zijn verkocht in de afgelopen twee jaar is verdubbeld."
Bron: supermarketnews.com

Amerikanen nog niet overtuigd van online boodschappen

De meeste Amerikaanse consumenten zijn nog niet overtuigd van de voordelen van online boodschappen doen. Volgens een nieuw onderzoek van Morning Consult is een grote verandering in consumentengedrag nodig, voordat een grote verschuiving naar online boodschappen kan plaatsvinden. In het onderzoek werden 2.000 Amerikaanse volwassenen om hun ervaringen gevraagd. 67% van deze consumenten gaf aan nog nooit online boodschappen te hebben besteld. 65% van deze groep consumenten die nog nooit online boodschappen hadden gedaan, gaf aan dat ze in de toekomst dit ook niet van plan gaan zijn.
Bron: supermarketnews.com
Publicatiedatum: