Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Consument ziet fysiek boodschappen doen niet verdwijnen'

Slechts 4% van de consumenten denkt in de toekomst ál zijn boodschappen online te bestellen. In 2015 deed 13% van de consumenten wel eens boodschappen online. In 2018 is dit percentage gestegen naar 23%. Onder millennials is het met 30% nog iets populairder. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.075 respondenten van het StemPunt-panel. 38% van de consumenten verwacht in de toekomst (een deel van) zijn boodschappen online te doen, onder millennials is dit zelfs de helft.



De consument die uitwijkt naar online heeft niet per se een hekel aan de supermarkt: slechts 11% noemt dit als reden om uit te wijken naar online. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer te hoeven sjouwen (52%), tijdwinst (12%) en niet gebonden zijn aan openingstijden (22%).

De volhardende supermarktkopers kiezen bewust niet voor online omdat ze boodschappen doen leuk vinden (55%) en producten willen kunnen vasthouden (44%). Millennials halen wel minder plezier uit fysiek boodschappen doen dan de andere generaties, slechts 48% van de millennials geeft aan geen online boodschappen te doen omdat ze fysiek boodschappen doen leuk vinden tegenover 57% van de oudere generaties. Ook zijn millennials zuiniger, 48% geeft aan niet online te kopen vanwege de bezorgkosten, bij de oudere generaties is dit slechts 34%.

Lisa Baart, researcher bij Motivaction: "Ook online blijft de consument meestal trouw aan de eigen supermarkt, de meeste consument doen hun online aankopen bij de zelfde winkel als waar ze hun fysieke boodschappen halen."

Consumenten letten online beter op de centen dan in de supermarkt. Zo geeft 71% aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel, zegt 52% online meer bewust te zijn van het geld dat ze uitgeven en is 41% minder geneigd nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel. En die probeerverpakking die je dan bij je bestelling krijgt? Die belandt in bijna een kwart van de gevallen in de prullenbak.



Het Shoppermodel
Wie zijn de online shoppers? Niet elke consument is hetzelfde en gedrag in de supermarkt, voor het schap en in de keuken verschilt sterk per shopper. Zo doen kwaliteitsshoppers en merkbewuste shoppers vaker hun boodschappen online, terwijl je de behoudende shopper vaker in een fysieke winkel zult tegenkomen. Voor diepgaande inzichten in de motieven en het gedrag van Nederlanders op het gebied van eten, boodschappen en gezonde voeding, heeft Motivaction het Shopper-model ontwikkeld. Daarmee brengen zij – al dan niet aangevuld met ander consumentenonderzoek – in kaart welke instore communicatie het meest effectief is, welke (online) activatie werkt en welke tone of voice en promotiemechanismen aansluiten bij jouw shopper, merk of retail formule.

Voor meer informatie:
Motivaction
Clasine van der Wal
T: 020-5898383


Publicatiedatum: