Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Kan smaak meerwaarde creŽren in de AGF sector?

Tholen - Is er een goede toekomst weggelegd voor groenten? De focus op productie en prijs maakt het steeds lastiger voor bedrijven zich te handhaven. De meerwaarde van smaak kan de sector lucht geven, denken de experts. Daarom stond de toekomst van groentenconsumptie centraal tijdens het seminar op 25 mei van WUR Bleiswijk, dat vooraf ging aan het publieksevenement Feest van de Smaak op 26 mei. "Feest van de smaak is een ontmoeting met de consument. Met het daar aan vooraf gaande B2B seminar willen we onszelf een spiegel voorhouden", vertelt Wouter Verkerke.


Dagvoorzitter Gert Mulder van GroentenFruitHuis

Volumedaling
Gert Mulder van GroentenFruitHuis begon wat somber. "Ondanks de aandacht voor groenten en fruit en de inspanningen van retailers als Albert Heijn, Lidl en Plus was er in 2017 was er een volumedaling in groenten en fruit van 3%", zei hij. "Supermarkten zijn blijkbaar niet de plek waar mensen voedselkeuzes maken."


Florien Cramwinckel eet gezond

Groenten en fruit zijn gezond voor je, waarom roepen mensen die gezonde keuzes maken dan toch weerstand op bij anderen. Florien Cramwinckel van de Universiteit Utrecht deed onderzoek naar de reacties van vleeseters op vegetariŽrs of veganisten. "De keus van een ander ook wat zegt over jezelf. In ons zelfbeeld zien we onszelf graag als goed, maar als iemand anders een betere keuze maakt, dan voelen mensen zich bedreigt. Die bedreiging is fysiek te meten en vonden we ook terug in ons onderzoek, legt Florien uit. Het goede voorbeeld geven kan dus juist een negatief effect hebben.


Astrid Postma-Smeets over smaakontwikkeling bij kinderen

Kinderen aanleren dat groenten lekker zijn, garandeert afzet op lange termijn. "Bij kinderen draait alles om smaak", zei de tweede spreker, Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum. "Daarom is het goed om de eerste 1000 dagen al te investeren in smaakontwikkeling. Het begint al in de baarmoeder en deze positieve effecten zijn ook te meten bij borstvoeding. Wanneer de moeder een aantal keer per week wortels en knoflook eet, reageert haar baby positiever wanneer zij deze smaken in hun eigen voedsel aangeboden krijgen." Maar ook al is de smaak goed is ontwikkeld, dan volgt een volgende uitdaging, namelijk genoeg groente eten. Uit de voedselconsumptiepeiling blijkt dat hele jonge kinderen wel voldoende groente eten maar dat naarmate ze ouder worden, groenten lang niet in voldoende mate gegeten worden. Om dat te stimuleren is een mix van maatregelen nodig zoals lessen over voeding, smaaklessen en een gezonde schoolomgeving.
Om het alle generaties gemakkelijker te maken een gezonde keuze te maken, is inspiratie en kennis nodig. Daarom heeft het Voedingscentrum tools ontwikkeld die het eten van groente kunnen stimuleren, van gerechten tot inrichting van koelkast, keuken en huis.


Ton Janssen, Rob Baan en Wouter Verkerke tijdens het seminar over de toekomst van groenteconsumptie


Schoollunches in diverse landen

In Nederland is het geen gewoonte, maar op scholen in het buitenland lunchen kinderen vaak op school. Daar valt het Astrid op dat eigenlijk alle culturen historisch gezien veel groenten aanbieden, behalve in Amerika. Rob Baan, Koppert Cress, hield als reactie op de lezing van Astrid dan ook een pleidooi voor gezonde schoolmaaltijden. Niet investeren in het stimuleren van meer groenten is een oplossing, gewoon zorgen dat mensen gezond eten, vindt hij. Rob voerde al een gratis lunch in op zijn bedrijf. "Wie betaalt, bepaalt, dus wanneer medewerkers een soepje op hebben, dan hebben ze ook al 250 gram groenten binnen", zei hij. Uit terugkoppeling over de lunches blijkt dat medewerkers zich fysiek beter gaan voelen, vooral de betere stoelgang valt op, vertelde Rob.


Smaaktest

Ton Janssen, Tasty Tom, blikte voor zijn reactie nog even terug op de uitzending van Keuringsdienst van waren. "We investeren bizar veel geld in het optimaliseren van de teelt maar aan PR doen we nauwelijks iets. we zouden bijvoorbeeld uit te leggen wat de brixwaarde is en die op de verpakking kunnen communiceren", zei hij. Hij vond dat Keuringsdienst van waarde er vooral in geslaagd was hun boodschap aan de consumenten over te brengen, dat er geen verschil is tussen trostomaten en losse tomaen en dat de eigen boodschap van Tasty Tom over de meerwaarde van smaaktomaten niet goed uit de verf kon komen. "We moeten meer vertellen over de smaak van tomaten. Kinderen die geen tomaten lusten kon ik tomaten leren eten door ze te leren over brixwaarden. Als ze weten dat die van sommige tomaten hoger ligt dan bij aardbeien, wilden ze die wel eten. Op de Viktualienmarkt in Munchen verkopen ze tomaten voor 30 euro per kilo die ze voor 30 euro per kist hebben ingekocht."


PotentiŽle nieuwe snack die werd uitgetest op deelnemers aan Feest van de Smaak

Proeven
Het seminar werd afgesloten met een bijzondere proeverij. Deelnemers aan het seminar konden meedoen aan smaaktesten. Hoe lekker vinden zij rauwe koolrabi en rode spitskool als snack en voegt een dipsausje nog wat toe aan de smaakbeleving? Deze testen werden ook onder consumenten uitgevoerd op het Feest van de smaak op de zaterdag. Een win-win situatie want het promoot zowel de kasgroenten onder een breed publiek als dat het een groot aantal proefpersonen voor de smaaktesten aantrekt.


Workshop Umami proeven bij Feest van de Smaak

klik hier voor een impressie van Westland Peppers

Voor meer informatie
Wageningen University & Research
Business Unit Glastuinbouw
Wouter Verkerke
T 0317 48 57 47


Publicatiedatum: 28-5-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: