Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse online retailomzet stijgt 13%

Zweden: Axfood werkt aan online recepten
Axfood werkt aan online content voor zijn Hemköp-keten door onder andere online recepten te delen. Onderzoek wijst uit dat 44% van alle Zweedse consumenten behoefte hebben aan online recepten, terwijl slechts 3% van de consumenten na het doen van boodschappen hun recepten bewaren. De online recepten zijn te lezen via de site of via de app van Hemköp. Volgens IT-manager Mats Axellie werd al lang op de nieuwe content gewacht. "De nieuwe recepten zijn zowel voordelig voor zowel onze klanten als onze werknemers. We moedigen de consument aan om het recept online uit te kiezen, zodat we besparen op het verbruik van papier."
Bron: retailanalysis.igd.com

Franse online retailomzet stijgt met 13%
De online retailomzet van Frankrijk is in het eerste kwartier gestegen met 13% tot €22,3 miljard. Dit blijkt uit statistieken van de Franse branchevereniging voor e-commerce, Fevad. Vorig jaar nam Amazon voor $13,7 miljard (€11,7 miljard) Whole Foods Market over. Wegens de kans dat Amazon zich nu gaat richten op Europa, hebben de grote retailers van Frankrijk meer werk gemaakt van hun online mogelijkheden. Volgens Fevad hebben ongeveer 37,4 miljoen mensen online aankopen gedaan in het afgelopen kwartaal. Vorig jaar stond dit aantal nog op 893.000. De omzet van online sites van marktplaatsen steeg met 12%, terwijl de omzet via tablets en smartphone apps met 25% toenam. De gemiddelde waarde per online aanschaf daalde met 4,5% tot €65, hoewel het online winkelverkeer ook toenam.
Bron: reuters.com

India: Samara Capital wil More-keten overnemen
Het Indiase Samara Capital is in vergevorderd overleg om de supermarktketen van Aditya Birla Retail over te nemen. De overname gaat volgens anonieme bronnen samen met een bedrag van ongeveer 25 miljard rupee (€315,9 miljoen euro). Aditya Birla Retail, oftewel ABRL, is de vierde grootste retailer van India, met alleen Future Group, Reliance Retail en DMart nog voor zich. ABRL sloot vorig jaar af met een netwerk van 493 More-vestigingen en 20 hypermarkten. In totaal heeft het bedrijf meer dan 185.000 vierkante meter aan winkelruimte. Bij een overname zou Samara alle beheer van de winkels overnemen en zou Aditya Birla Group niet langer nog bij More betrokken zijn.
Bron: economictimes.indiatimes.com

VK: Blakemore verkoopt depot aan United Wholesale Grocers

Blakemore gaat zijn depot in Gateshead verkopen aan United Wholesale Grocers, dat net als Blakemore lid is van de Landmark-aanschafalliantie. Met het nieuwe depot kan de Schotse groothandelsketen zijn eerste vestiging in het zuiden van het Verenigd Koninrijk openen. United Wholesale Grocers kondigde de overname aan tijdens de jaarlijkse conferentie van Landmark in Alicante in Spanje. Door de overname is Blakemore in staat om zijn groothandelssegment af te stoten, wat het bedrijf al langer van plan was om te doen.
Bron: betterretailing.com

VK: Morrisons pakt vervuiling door plastic aan

Morrisons gaat zijn consumenten aanmoedigen om eigen bakjes voor vlees en vis mee te nemen. Dit is een van de maatregelen die Morrisons op 24 mei aankondigde om het gebruik van plastic terug te dringen. Morrisons, dat winkels heeft in Rochdale en Heywood, gaat ook alle plastic verpakking van het huismerk herbruikbaar, recyclebaar of biologisch afbreekbaar maken. Daarnaast sluit de keten zich aan bij het WRAP's UK Plastics PACT. Dit is een initiatief vanuit de sector om het gebruik van plastic te verminderen en om de manier waarop in de sector met plastic wordt omgegaan te veranderen.
Bron: rochdaleonline.co.uk

Spanje: Mercadona lanceert online pilot
Mercadona is in Valencia te Spanje een pilot begonnen om de eigen online mogelijkheden te testen en te verbeteren. Het online initiatief ging op 21 mei van start en draait om een nieuwe versie van de online marktplaats van Mercadona. De nieuwe site bestaat naast het oude platform, dat op dit moment nog steeds in heel Spanje beschikbaar is. De nieuwe versie bestrijkt vooralsnog alleen het stadscentrum van Valencia, maar wordt in de komende maanden uitgebreid naar de rest van de omgeving van de stad. Hoewel er nog geen specifieke data bekend zijn gemaakt, wil Mercadona de nieuwe online diensten in de toekomst ook naar andere steden uitbreiden. Het initiatief draait om een nieuwe site en een nieuwe app die geschikt is voor zowel iOS als Android. De nieuwe site en app zijn makkelijker in het gebruik. Zo heeft elk product een foto en relevante informatie. Het assortiment komt grotendeels overeen met de fysieke winkels van Mercadona.
Bron: retailanalysis.igd.com

Maleisië: groei voor 7-Eleven
De Maleisische tak van 7-Eleven had in het eerste kwartaal een toename in omzet. Ook breidde de winkelketen in deze periode uit. De netto winst steeg jaar op jaar met 11,6%. De totale omzet steeg met 2,5%, terwijl het bruto winstmarge zich volgens het bedrijf een stuk werd verbeterd. Dankzij nieuwe vestigingen, meer klantenverkeer en verbeterde promotie-acties kwam de keten tot een omzet van RM535,7 miljoen (€115,3 miljoen).
Bron: insideretail.asia

VS: Webster Price Chopper werkt samen met Instacart
Het online retailplatform Instacast breidt zijn aanwezigheid in Massachusetts uit door middel van een nieuwe partner in de vorm van Price Chopper in Webster. De nieuwe service gaat vanaf aanstaande donderdag van start bij de Price Chopper-vestiging in East Village Square in de stad. Consumenten kunnen met de app of de website bestellingen plaatsen, die door Instacart aan huis worden afgeleverd.
Bron: wbjournal.com

VS: SpartanNash bezorgt thuis met Family Fare
De retailer en groothandelaar SpartanNash gaat in Fargo, North Dakota thuisbezorging aanbieden bij zijn Family Fare-supermarkten. De thuisbezorging wordt mogelijk gemaakt door samenwerking met Instacart. Consumenten kunnen bij een van de drie Family Fare-vestigingen in Fargo hun bestellingen plaatsen en deze aan huis laten bezorgen. De dienst is beschikbaar via delivery.shopfamilyfare.com, waar een assortiment te vinden is van onder andere verse groente en fruit, zuivel, vlees en diepvriesproducten.
Bron: progressivegrocer.com

VS: United Supermarkets verbetert e-commerce
United Supermarkets, dat een afdeling is van het in Idaho gevestigde Albertsons, heeft zijn e-commerceplatform verbeterd. De mobiele app is verbeterd voor meer engagement met de consument en voor meer efficiëntie. De STREETside-app werkt door middel van software van het IT-bedrijf MyWebGrocer (MWG). De app is nu voorzien van advertenties aan het hoofd per categorie en van gesponsorde vermeldingen in het assortiment. Hierdoor moet de promotie worden verbeterd van de leveranciers van United, wat ook leidt tot een verbeterde samenwerking.
Bron: progressivegrocer.com
Publicatiedatum: