Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Tesco stopt met online winkel

Duitsland: Kaufland gebruikt self-checkout van NCR
NCR Corporation, dat is gespecialiseerd in IT-oplossingen voor de retailsector, heeft in samenwerking met het Duitse Kaufland een self-checkoutsysteem ontwikkeld. Het systeem zal worden geïmplementeerd bij het renoveren van het winkelnetwerk van Kaufland. Met self-checkout wil Kaufland een verbeterde winkelervaring aanbieden, wachttijden verminderen en meer vaste klanten aantrekken. Tot nu toe zijn er ongeveer 160 vestigingen van Kaufland met het systeem uitgerust en zijn er plannen om in de komende jaren self-checkout ook bij de rest van het netwerk toe te passen. Kaufland is de eerste supermarktketen van Duitsland die op deze schaal self-checkout implementeert. NCR heeft naast de ontwikkeling van het systeem ook geholpen door analyses per winkellocatie te geven. Op basis hiervan is het systeem specifiek per filiaal aangepast.
Bron: groceryretailonline.com

VK: Tesco stopt met online winkel

Tesco is van plan om zijn online supermarkt Tesco Direct op te doeken. Met het sluiten van de online winkel komen 500 banen op de tocht te staan. De reden voor het sluiten van Tesco Direct is dat de online winkel niet winstgevend genoeg was om als zelfstandig bedrijf te kunnen werken. Via Tesco Direct werken kleding en huishoudelijke waren verkocht, hoewel er geen voedingsmiddelen werden aangeboden. Tesco wilde hiermee de concurrentie aangaan met Amazon. Het online assortiment van Tesco Direct zal mogelijk in de toekomst met de rest van het aanbod van Tesco voor handen zijn via Tesco.com.
Bron: standard.co.uk

Israël: Victory Supermarket meldt recordgroei in kwartaalwinst
De Israëlische keten Victory Supermarket had in het eerste fiscale kwartaal een toename in winst van jaar op jaar 13% tot 7,4 miljoen shekel (€1,8 miljoen). De operationele winst van het bedrijf was in het eerste kwartaal met 39% gestegen tot 11,7 miljoen shekel (€2,8 miljoen). Met het netwerk van 45 locaties behaalde Victory een omzet van 415 miljoen shekel (€99,0 miljoen), wat jaar op jaar een toename was van 8,3%. De recordwinst en omzet zijn behaald dankzij een toename in winkelruimte van 12% en een toename in vergelijkende winkelomzet van 3,8%. De belangrijkste aandeelhouder van Victory, Eyal Ravid, gaf echter ook toe dat 20% van de omzetgroei ook kan worden verklaard door de timing van Pasen van dit jaar. Als volgens hem bovendien de verkoop van twee vestigingen aan de keten Super-Sol in mei buiten beschouwing wordt gelaten de omzet met 11,75% zou zijn gestegen. De toename in vergelijkende winkelomzet kwam volgens Ravid ook door hogere omzet die werd verkregen met de 17 Mega-supermarkten die Victory in 2015 en 2016 heeft overgenomen. De gehele keten van Mega is overgenomen door Yeinot Bitan, wat heeft geleid tot iets minder concurrentie binnen de Israëlische sector. 
Bron: haaretz.com

Rusland: VTB verkoopt aandeel in Magnit
VTB, de tweede grootste bank van Rusland, heeft een aandeel van 11,82% in de supermarktketen Magnit verkocht. Het aandeel werd voor 62,5 miljard roebel (€865,8 miljoen) verkocht aan de Marathon Group. Het aandeel van VTB in Magnit is door de verkoop afgenomen tot 17,28%. De bank ziet ondanks het verminderde aandeel Magnit nog steeds als een investering voor de lange termijn. De Marathon Group werd in 2017 opgericht door de Russische zakenlieden Alexander Vinokurov en Sergey Zakharov. "Op dit moment wordt Magnit te weinig gewaardeerd," aldus Vinokurov in een verklaring van de Marathon Group. Vinokurov wil met zijn bedrijf Magnit weer de grootste supermarktketen van Rusland maken.
Bron: reuters.com

Zuid-Afrika: Shoprite lanceert mobiel betaalplatform
Shoprite werkt samen met Standard Bank, Google en het financiële IT-bedrijf Celbux aan de lancering van een mobiel betaalplatform. Het platform krijgt de naam Shoprite Money en is een mobiele bank-app die voor iedereen beschikbaar is, in plaats van alleen voor mensen met een bestaande bankrekening. "Door middel van de mobiele portemonnee Shoprite Money kunnen klanten geld storten, van hun rekening halen en betalen bij kassa's alle winkels van de ketens Shoprite, Checkers, Checkers Hyper of Usave stores," aldus Shoprite.
Bron: techcentral.co.za

Duitsland: Lüneburg krijgt online marktplaats
De stad Lüneberg in de Duitse regio Nedersaksen krijgt een eigen online marktplaats. Klanten kunnen online het aanbod inzien van lokale retailers en producten hiervan gratis thuis laten bezorgen. Het online project is opgezet door het lokale nieuwsblad Landeszeitung, de bezorgdienst Lünebote en Marktplatz GmbH in samenwerking met de lokale retailers. Vanaf volgende maand kunnen consumenten hun bestellingen plaatsen bij Shop-Lueneburg.de, waarna de bestelling binnen een dag zonder extra kosten aan huis wordt bezorgd.
Bron: ecommercenews.eu

VS: FreshDirect breidt bezorgdienst tijdelijk uit
FreshDirect gaat in de zomer zijn bezorgdienst tijdelijk uitbreiden naar de Hamptons, Montauk en bepaalde delen van de kust in New Jersey. FreshDirect gaat onder andere versproducten, vlees, zuivel en kant en klaarmaaltijden aan huis bezorgen, waarbij de bezorgdienst tot en met begin september beschikbaar is. "Bij FreshDirect zijn we continu bezig met het evalueren van manieren waarop we onze klanten beter van dienst kunnen zijn. Tijdens onze zomerbezorgdienst zijn we in staat om alles te leveren voor een perfecte zomer. Met een paar kliks kunnen de boodschappen worden bezorgd, zodat onze klanten meer tijd hebben om met vrienden en familie door te brengen," aldus PJ Oleksak van FreshDirect. "Met Freshdirect kan een voorraad worden aangelegd in het zomerhuis van de consument en met de bezorgdienst Foodkick kunnen maaltijden worden besteld als de consument weer terug is in New York. We zijn trots op het feit dat we deze zomer een gestroomlijnde service aan kunnen bieden."
Bron: groceryretailonline.com

VS: Kohl's heeft meer winst en omzet dan verwacht
Kohl's had in het eerste kwartaal een winst die hoger uitviel dan analisten hadden verwacht. Het resultaat komt door de focus van het bedrijf op het verkrijgen van meer winkelverkeer en een strengere controle op het assortiment in de winkels. "We zijn erg tevreden met ons sterke begin van het fiscaal jaar 2018. We hebben onze focus op meer winkelverkeer en een verbeterde bedrijfsvoering in deze periode doorgezet," zegt Michelle Gass, de nieuwe CEO van Kohl's. De aandelen van Kohl's waren met 5% in waarde gestegen.
Bron: cnbc.com

VS: Kroger neemt maaltijdkit-service over
Kroger gaat het bedrijf Home Chef overnemen. Home Chef was een bezorgdienst van maaltijdpakketten op basis van een lidmaatschap. Door de overname integreert Kroger het concept van de maaltijdkit-service met de eigen fysieke winkels. De kits zijn zodoende een aanvulling op Kroger's eigen Prep+Pared-merklijn. De overname is onderdeel van de Restock Kroger-strategie, waarmee de keten zijn bedrijfsvoering wil moderniseren en beter aan de behoeftes van de consument tegemoet wil komen. De overname kost aanvankelijk $200 miljoen (€170,5 miljoen). In de komende vijf jaar komt daar tot maximaal $500 miljoen (426,3 miljoen) bij, afhankelijk van bepaalde geplande mijlpalen zoals genoeg online en offline omzet met de maaltijdpakketten. Kroger besloot Home Chef over te nemen wegens het succes van het bedrijf. Home Chef verkreeg 150% aan groei in 2017, gecombineerd met een omzet van $250 miljoen (€213,2 miljoen) en twee winstgevende kwartalen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Meeste winkelverkeer voor sinds 10 jaar
De omzet van het eerste kwartaal van Target steeg met 3,4% tot $16,8 miljard (€14,3 miljard). De vergelijkende winkelomzet nam in deze periode toe met 3,0%, wat met name kwam door de categorieën voor voedingsmiddelen en huishoudelijke producten. Ook was het winkelverkeer met 3,7% sterk toegenomen, waarmee het meeste winkelverkeer sinds 10 jaar werd bereikt. De online omzet nam ook sterk toe met 28%. In de afgelopen twee jaar is de online omzet met 49% gestegen. Target heeft een nieuwe gratis bezorgdienst ingesteld, waarmee bestellingen over twee dagen worden bezorgd. Dit had een directe invloed op de omvang van de online omzet. Ook werd de Drive Up-afhaalservice naar 250 locaties uitgebreid en werd over heel de VS het Target Restock-programma opgevoerd. Nadat vorig jaar Shipt door Target werd overgenomen, werd bij meer dan 700 filialen een bezorgdienst ingesteld. De winst is echter wegens de opgelopen kosten voor alle online service met 9,9% gedaald tot $1,0 miljard (€852,6 miljoen).
Publicatiedatum: