Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Italiaanse Cherry Passion viert 10 jarig bestaan

Het Italiaanse Cherry Passion bestaat 10 jaar en eigenaar Stefano Pezzo stond op 23 mei stil bij dit heuglijke feit.


 
"Ik vertegenwoordig de vierde generatie in een familie van groenten- en fruitondernemers. Toen ik in 2001 afstudeerde, deed ik dat met een proefschrift over de toeleveringsketen van groenten en fruit." Meteen na het afstuderen besloot Stefano om internationale ervaring op te doen bij The Greenery Italy. Stefano zegt hierover: "Ik ben zeer tevreden over die fase van mijn leven. Tot 2008 ben ik bij The Greenery gebleven waarna ik besloot om mijn Cherry Passion bedrijf te starten".

Stefano herinnert zich nog dat 2008 een goed seizoen was. "Het was een fantastisch seizoen waarin we veel volumes naar de Britse markt konden exporteren. Momenteel zijn deze aantallenaanzienlijk verminderd, zo niet gehalveerd, gezien het feit dat Spanje ondertussen de ruimtes heeft weten te veroveren die voorheen het voorrecht van de Italiaanse tomaten waren. In het laatste decennium is Spanje in het algemeen zowel in volumes als in variëteiten van kersen gegroeid."


Stefano Pezzo (links) met een Nederlandse klant

In 2009 ging het bedrijf een samenwerking aan met het Nederlandse Combilo B.V. "We zijn begonnen met een belangrijke importactiviteit en inmiddels behoren die bedrijven tot de kern van ons bedrijf. Dankzij de uitbreiding van het assortiment importeren we ook tomaten, paprika's, sla en fruit dat via Rotterdam naar Italië komt. We leveren aan ongeveer honderd klanten in Italië", zegt Stefano.

In 2014 trad Stefano toe tot de Nationale Raad van Fruitbedrijven, de vereniging van Italiaanse groenten- en fruitbedrijven, waar zijn moeder jarenlang een belangrijke rol vervulde.


Stefano met zijn moeder Danila Bragantini op een foto uit 2007.

Na een eerste termijn als voorzitter van de Nationale Raad werd Stefano opnieuw gekozen voor de periode 2018-2020. "Onze vereniging weerspiegelt de problemen van bedrijven in de sector en is gericht op het verbeteren van niet-commerciële hulp en diensten voor bedrijven. In de jaren vijftig is de vereniging opgericht als vakbond en het heeft zich weten evolueren en inmiddels is het een referentiepunt voor alle leden. Er zijn tal van bedrijven die zich bij de vereniging hebben aangesloten en voordat er actie wordt ondernomen, wordt de vereniging geraadpleegd."



"Hetgeen ik jammer vind, is het gebrek aan commerciële erkenning van een sector die er nog niet in is geslaagd om zijn bedrijfsverhalen te gelde te maken en deze beter te communiceren. Voor de groenten- en fruitsector wordt het algemene beeld met betrekking tot de publieke opinie nog steeds niet ontvangen, zeker als we het vergelijken met andere sectoren zoals de wijnsector. Er wordt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen bedrijven met een lange traditie en nieuwe, kleine bedrijven en dat vinden we oneerlijk en dit zou moeten veranderen", zegt Stefano.

Terugkerend naar het verhaal van Cherry Passion erkent Stefano Pezzo dat hij in 10 jaar tijd erin is geslaagd om iets belangrijks op te bouwen. "Inmiddels leveren we aan vele landen in Europa en aan andere landen van de wereld. Zoals gezegd werken we samen met een Nederlands bedrijf die tomaten van ons eigen merk Cuori Rossi voor ons teelt. In de toekomst willen we graag met nog meer bedrijven gaan samenwerken."


De uitdaging voor de nabije toekomst is het werven van adequaat personeel. "Meestal moeten we mensen uit andere sectoren aannemen en opleiden. In Nederland is het anders want als je een groenten- en fruitbedrijf hebt en op zoek bent naar personeel, zijn er zeker enkele bekwame mensen. Tegenwoordig moet een universitaire opleiding noodzakelijkerwijs aspecten bevatten zoals administratie, maar wij vinden interesse in de sector het belangrijkst."

De wereld wordt steeds gecompliceerder
Over de toekomstscenario's van groenten en fruit zegt Stefano dat het steeds complexer en moeilijker wordt. Zeker voor Italië, dat het concurrentievermogen heeft verloren niet alleen vanwege de groei van concurrerende landen, maar ook vanwege het verlies van belangrijke buitenlandse bestemmingen. Neem het Russisch embargo: een echte tegenslag voor alle spelers in de sector. We zijn er nog niet van hersteld. We zijn op zoek gegaan naar andere alternatieve markten, maar we worden geblokkeerd door geopolitieke of fytosanitaire problemen."

"De concurrentie is groot en de prijzen zijn niet altijd bevredigend daarom moeten we ons concentreren op elementen met toegevoegde waarde en als bedrijfseigenaar moet ik erkennen dat het beheer van de verschillende aspecten en de betrokken variabelen steeds ingewikkelder wordt. Nieuwe investeringen brengen risico's met zich mee en omdat wij de verkoopprijs niet meer kunnen beïnvloeden of bepalen, worden de kosten niet altijd gedekt door de inkomsten. De markt is onzeker, onstabiel en veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Het is daarom goed dat ondernemers kunnen vertrouwen op de vereniging", zegt Stefano.

Institutionele gesprekspartner gezocht
Het politieke landschap in Italië baart Stefano zorgen. "Zelfs de administratieve procedures zijn erg omslachtig en dat zou niet moeten aangezien een baan als de onze behoefte heeft aan snelheid. Het is bijvoorbeeld niet verbazingwekkend dat in Italië het luchttransport niet goed is ontwikkeld. Degene die hun waar via de lucht vervoeren, doen een beroep op buitenlandse logistiek.



De modus operandi
Cherry Passion heeft een aantal succesvolle elementen. Stefano: "Wij begrijpen de behoeften van onze klanten en we proberen onze snelheid aan te passen aan de veranderingen. Ik vind het belangrijk om de dynamiek te begrijpen want hierdoor kunnen we innovatieve producten ontwikkelen. Als je aan het hoofd van een bedrijf staat, dan moet je beslissingen durven nemen en niet gaan wachten totdat iemand zegt wat je moet doen. Tegenwoordig moeten de reactietijden snel zijn en moet naast het assortiment ook de service op orde zijn. De behoefte van de klant zijn zeer variabel en gediversifieerd. Stiptheid en aandacht zijn daarom belangrijk. In principe zijn wij degene die ons moeten aanpassen aan de retail want dat is de ware hoofdrolspeler op de markt."



Seizoen 2018
Stefano zegt dat er ook rondom het gebied van Verona veel regen is gevallen en daarom zijn de Bigarreau tomaten niet op de markt gebracht. "Vanaf 28 mei gaan we starten met de meest consistente variëteiten, zoals More, Duroni en Ferrovia. Wederom zijn de aantallen niet erg groot maar we hopen dat het voldoende zal zijn voor de export. Het is jammer dat het seizoen zo laat op gang komt want binnenkort zullen onze concurrenten hun producten op de markt brengen."

Meer informatie op www.cherrypassion.com

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018