Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Groothandelaar uit Hamburg zet in op Spaans merk
"Monna Lisa-abrikozen circa één euro duurder"
Het zomerfruitseizoen komt momenteel duidelijk op gang. Ook op de Großmarkt Hamburg zet men in grote hoeveelheden steenfruit en (water)meloenen af. Maar ook de inkopers in de groenten- en fruitsector letten tegenwoordig duidelijk op merken en kwaliteitslabels. De handel in zogenaamd kwaliteitsfruit onder een herkenbaar merkoptreden is dan ook niet voor niets bijzonder lucratief, aldus Mehmet Karaagac - eigenaar van Ferdinand Gellersen GmbH en distributiepartner van het kwaliteitsmerk Monna Lisa.
Eigenaar Mehmet Karaagac bij zijn stand op de Großmarkt Hamburg
Prijsverschillen
Momenteel vormt naast de gebruikelijke lokale producten zoals asperges en aardbeien, ook steenfruit een interessante handel voor het groothandelsbedrijf. Onder het kwaliteitsmerk Monna Lisa worden er wekelijks veel perziken, nectarines en vooral abrikozen verkocht. Het label maakt wat betreft de prijzen een wezenlijk verschil, zegt Mehmet terwijl hij een palet met zowel Monna Lisa-abrikozen alsook heel normale Turkse abrikozen laat zien. "De gewone Turkse abrikozen verkopen we momenteel voor circa 3 euro per kilo. De prijs van de Monna Lisa-abrikozen ligt daarentegen duidelijk hoger: circa 4 euro per kilo.''
Watermeloenen uit Spaanse teelt worden ook onder het label Monna Lisa verkocht
Watermeloen afkomstig uit Valencia worden tegenwoordig eveneens in grote hoeveelheden verkocht. Ook in deze categorie is het merkoptreden van Monna Lisa bijzonder succesvol en staat het label voor onweerstaanbare versheid. Maar ook een kwaliteitsmerk kan niet verhullen dat het seizoen bijna ten einde loopt: het citrusaanbod uit het Spaanse teeltgebied Valencia raakt langzaam op, deelt de eigenaar mee. "Deze week komt de laatste toevoer van dit seizoen binnen en dan is het klaar met de Monna Lisa-mandarijnen.''
De laatste Spaanse mandarijnen van dit seizoen
Belangrijke afzetmarkten
Ferdinand Gellersen is sinds meer dan negentig jaar in de Großmarkt Hamburg gevestigd. Zes jaar geleden werd het bedrijf door de toenmalige eigenaarsfamilie overgenomen en sindsdien werd het productpalet succesvol uitgebreid, voornamelijk met gedroogd fruit, vijgen en abrikozen. De hoofdklanten van het bedrijf zijn hoofdzakelijk delicatessenwinkels en weekmarkthandelaren, evenals grootverbruikers zoals de hotellerie en gastronomie. De bedrijfsleiding focust zich naast de regio Hamburg ook op afzetmarkten in de regio Kiel/Flensburg evenals over de grens in Denemarken.