Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jumbo Wageningen:

"Geen onderscheid tussen kromme en rechte komkommers"

Een aanzienlijk deel van de consumenten is bereid om afwijkende groenten te kopen en wil daar ook een reguliere prijs voor betalen. Dat blijkt uit onderzoek dat Kromkommer heeft uitgevoerd in een supermarkt in Wageningen.

Samen in het schap
De opzet van het experiment is eenvoudig: kromme komkommers kregen een plek in het schap naast de rechte. De eerste twee weken was er geen uitleg aanwezig bij de kromme komkommers. Daarna vertelde een groot bord dat een kromme komkommer net zo lekker is als een rechte en dat de aankoop bijdraagt aan het voorkomen van verspilling. Ook was er in die periode media aandacht rondom het schap. In de laatste twee weken werd het bord weer weggehaald. De prijs van de kromme en rechte komkommer bleven gelijk aan elkaar gedurende het hele onderzoek.

Dezelfde prijs
Kromkommer wil dat de prijs van kromme en rechte groenten gelijk is. Chantal van Kromkommer: "Kromme groenten zijn net zo vers, veilig en lekker als rechte groenten. Het is belangrijk om deze waarde terug te laten komen in de prijs zodat de consument de gelijkwaardigheid ook herkent." Ook voor de teler is een 'discountprijs' uiteindelijk geen oplossing, benadrukt Chantal. "Het kost een teler net zoveel om kromme groenten te telen, sorteren en vervoeren als rechte groenten. Het is daarom belangrijk dat de teler voor zowel kromme als rechte groenten een goede prijs ontvangt."

Een derde van de consumenten kiest voor krom
In de eerste twee weken van het experiment was 27,8% van de verkochte komkommers een kromme. Na de plaatsing van het bord met uitleg over de kromme komkommer stijgt dit percentage naar 35,6%. Dit percentage blijft gelijk na het weghalen van het bord. Supermarktondernemer George is verrast door het resultaat: "Wij dachten zeker dat onze consument bereid was de kromme komkommers te
kopen. Maar deze hoeveelheid overtreft ook onze verwachting". Jumbo Wageningen heeft besloten om de kromme komkommer een permanente plek te geven in het schap.
"Dit experiment laat zien dat een aanzienlijk deel van de consumenten bereid is om voor kromme groenten te kiezen, ook wanneer niet gekozen wordt voor een afprijzing", concludeert Kromkommer.




De groenten werden geleverd door komkommerkwekerij Noord-Oost. Yvon Goossens, student van Wageningen University & Research, begeleidde het experiment. Supermarktondernemer George Verberne gaf de ruimte om in zijn Jumbo winkel in Wageningen het experiment uit te voeren.
Klik hier voor het opvragen van het onderzoeksrapport.

Bron: Kromkommer


Publicatiedatum: 23-5-2018

 



 

Reacties:


Beste kwekerij komkommer,
Gelukkig krijgt een deel van de kromme groenten een bestemming in de industrie. Dat geldt helaas niet voor alles. Wij hebben de afgelopen 5 jaar vele telers gesproken. Op basis daarvan kunnen wij inmiddels een goede schatting maken van de verspilling. Zo'n 10-15% van de producten haalt het bord niet vanwege looks of overproductie (zo'n 5% bij kasgroenten en 10-30% vollegrond producten). De cijfers worden inmiddels ook redelijk onderbouwd door (internationale) studies. Ons doel is om mensen anders te laten kijken naar kwaliteit. Niet naar vorm of uniformiteit, maar naar smaak, versheid en veiligheid. Neem gerust via mail contact met me op zodat wij je meer kunnen vertellen over wat we precies doen.
Chantal (Kromkommer), Utrecht (email) - 25-5-2018 9:05:18


Beste Chantal,
bedankt voor je reactie maar met hoeveel telers heb je daadwerkelijk gesproken?
Buiten de kromme kommer die wel voor consumptive geschikt is heb je ook klasse II en III, grof stek, fijn stek, wat van de planten afkomt.
Als de redenatie is dat deze dezelfde prijswaarde verdienen als de gecultiveerde rechte komkommers (waarvan er meer in een doos passen en dus per saldo qua transport ook beter voor het milieu is omdat er per komkommer minder verpakking en transport nodig is) dan begrijp ik niet waar jullie mee bezig zijn. Maar wat mij het meest steekt is de suggestive dat er weggegooid wordt. Het enige wat weggegooid wordt zijn producten die niet meer geschikt zijn voor consumptie. (als ze al niet naar de shampoo fabrieken gaan want storten kost geld.) Prima dat jullie aandacht geven aan kromme komkommers, gedraaide paprika''s, vreemdvorminge aubergines maar suggereer gewoon niet dat het weggegooid wordt. Er is een hele handel met diverse fabrieken die werken met klasse 2 producten. Dat gaat allemaal los in grote EPS bakken of Kuubskisten en komen uiteindelijk in een zakje groenten in de winkel. Zoveel toepassingen zoveel producten. En ja, uiteindelijk is die prijs lager maar dat moet terug verdient worden met mooi klasse 1 product wat veelal schitterend tentoon wordt gesteld in de mooiste retailwinkels hier in Europa. Het problem is eerder dat er teveel aanbod is dan dat er te weinig gevangen wordt voor een kromme komkommer.

Kwekerij Komkommer, IJsselmuiden - 24-5-2018 10:14:58


Beste 'De Wanhoop' en F. Hendrickx, de insteek van deze test is inderdaad dat een kromme en rechte komkommer dezelfde waarde hebben. Die waarde laat je aan de consument zien door hen een gelijke prijs te laten betalen. Kromkommer gelooft dat krom en recht net zo lekker en waardevol is en daarom ook dat de teler dezelfde (en een eerlijke) prijs verdient. Wat ons betreft dus geen neerwaardse spiraal van de prijs in het schap (wat nu soms juist wel gebeurt door kromme groenten aan te bieden als budgetproduct), maar juist waarde toekennen aan een lekker en gezond product.
@ Kwekerij Komkommer, wat deze test aantoont is dat er een grote groep consumenten open staat voor kromme groenten en daar ook dezelfde prijs voor wil betalen. Deze groep ziet de groenten dus niet als 'kneusjes', maar als een waardevol en lekker product. Hier hoort wat ons betreft ook een eerlijke prijs bij voor de teler.
Chantal (Kromkommer), Utrecht - 24-5-2018 9:12:13


Totaal zinloze actie kromme komkommers werden toch al niet weggegooid.
dus er was geen verspilling.
het onderscheid tussen klasse 1 en 2 raakt totaal uit beeld en het maakt niet meer uit.
je hoeft niet meer te sorteren.
fantastisch ipv dat alles duurder word gaan we voor nog goedkoper.
want het maakt niet meer uit wat je in het winkelrek gooit.
De wanhoop, thuis - 23-5-2018 16:07:00


Leuk bedacht, weer een stunt voor de supermarket uitgerold om een evenhoge prijs te krijgen qua verkoop voor de kromme jongens en de inkoop op nul komma nul te laten.
Alsof al onze kromme jongens weggegooid worden... verre van.
Hele industriewereld bouwt erop.
Als dit een groter vervolg gaat krijgen door onjuiste berichtgevingen over het weggooien van prachtige kromme jongens dan gaan jullie het merken in de prijzen van voorgesneden groenten.
Of denk je dat de hakselaars van snijbedrijven die leveren voor salads en andere producten opeens per kilo het viervoudige willen gaan betalen. En hoe zien de "lichten" van kromkommer dan de verpakkingskosten en presentatiekosten van de kromme kommers aan. Zal de consument dan de komkommers gaan uitzoeken die ze bevallen en dus de kneusjes alsnog laten liggen zodat de retail ze weg gaat gooien en dat gaat claimen bij de teler. Er wordt te simple gedacht over klasse 2 product. Wat is het volgende, paprika met brandvlekken ook in de winkel?
Kwekerij Komkommer, IJsselmuiden - 23-5-2018 12:38:14


Gaan wij als teler nu ook dezelfde prijs ontvangen voor rechte en kromme komkommers?
F Hendrickx , Breda - 23-5-2018 12:21:41


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: