Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Peru, tweede uienleverancier VS

Volgens het Ministerie van Landbouw van de Verenigde Staten (USDA) is de ui de tweede meest geconsumeerde verse groente op de VS-markt geworden. De consumptie per hoofd van de bevolking is met 15 % toegenomen, van 18,98 pond in 2016 tot 21,91 pond in 2017. Peru is de op een na grootste buitenlandse leverancier van de VS.

Volgens de USDA was de ui de vijfde meest winstgevende groente, met in 2017 een productiewaarde van 971 miljoen dollar (825.6 miljoen euro) in meer dan 20 staten. Dat werd gesteld door de Handelscommissie van Peru (Ocex) in Los Ángeles.

De teelt binnen de VS is niet groot genoeg om tegemoet te komen aan de binnenlandse vraag. Volgens cijfers van het Ministerie van Handel werd er in 2017 namelijk voor 409 miljoen dollar (347.8 miljoen euro) geïmporteerd.

De Ocex benadrukte het belang van de Peruaanse ui in de VS. In 2017 werd er voor 50 miljoen dollar (42,3 miljoen euro) aan ui geëxporteerd, met een marktaandeel van 12,4% en een groei van 39,5 % gedurende de afgelopen vijf jaar.

Zo is Peru de tweede leverancier van uien voor de VS geworden. Alleen Mexico, goed voor 74 % van de VS-import van uien, overtreft Peru, dankzij het voordeel dat dit land heeft vanwege zijn ligging nabij de VS.

Marktvenster beschikbaar
Een van de variëteiten die in de VS geteeld wordt is de Vidalia. Deze ui wordt verbouwd in de staat Georgia. De enige beperkende factor van dit ras is zijn seizoensgebondenheid: de ui kan alleen tussen April en September geteeld worden.

Daarom zoeken importeurs en distributeurs in de VS naar leveranciers op buitenlandse markten. De zoete Peruaanse ui is vergelijkbaar met de Vidalia en is de ideale vervanger ervan, vanwege het feit dat de seizoensgebondenheid van deze ui in Peru overeenkomt met het venster op de markt: tussen februari en augustus. Dit heeft sterk bijgedragen aan de groei van de Peruaanse export naar de VS.

"Ongeveer 50 % van de uienconsumptie vindt plaats op de retailmarkt en de andere 50 % wordt gevormd door de foodservice-industrie", aldus Wayne Mininger, uitvoerend vicedirecteur van de NOA (Nationale Uien Vereniging in de VS).

"Hele of gepelde uien worden gewoonlijk verkocht aan consumenten op de retailmarkt, terwijl gepelde en in stukjes of blokjes gesneden uien direct naar de foodservice-industrie gaan en daar onder andere voor restaurants, hotels en onderwijsinstellingen bestemd zijn", voegt hij toe.

Commerciële strategie
Voor het ontwikkelen van een commerciële strategie is kennis over hoe uien gebruikt worden vereist. Zo'n strategie zou de uitbreiding van de aanwezigheid van producten met toegevoegde waarde in de foodservice-industrie, waarin gevraagd wordt om bewerkte producten (uien in plakjes, blokjes, ringen, etc.), mogelijk maken.

Dit is een marktniche waarvan Peruaanse bedrijven zouden moeten profiteren met het doel om hun aanwezigheid op de VS-markt uit te breiden en om te zorgen voor een hogere rendabiliteit van hun export.



Bron: gestion.pe

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018