Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Nieuwe dadelverpakkingen

Het Amerikaanse Nuconic Packaging heeft in opdracht van een teeltbedrijf gewerkt aan een nieuwe verpakking voor dadels. Tijdens de ontwikkeling van de verpakking was men bij het bedrijf zich er goed van bewust dat bescherming van het fruit zowel tijdens transport als in de schappen van groot belang zou zijn. Daarom werkte Nuconic Packaging samen met dadelteler om de beste mogelijke oplossing te ontwikkelen. Het ontwerp van de verpakking is bij uitstek geschikt voor het transport van kwetsbaar fruit.

"We namen een aantal van hun dadels en creŽerden toen een aantal 3D-tekeningen waarvan wij dachten dat deze goed zouden werken," zegt CEO Alan Franz met betrekking tot het ontwikkelproces. "In de fase daarna maakten we met behulp van een 3D-printer een prototype om ervoor te zorgen dat de dadels goed in de verpakking zouden passen. We moesten een tweede prototype maken om de hoogte hiervan goed te krijgen. Nadat dit prototype was goedgekeurd, creŽerden we een inzetstuk dat de dadels goed op hun plek kon houden en de dadels ook goed zou presenteren."

Geschikt voor automatisering
Hoewel de verpakking aangepast is aan de wensen van de dadelteler, heeft Nuconic de verpakking zo ontwikkeld dat deze geschikt is voor de meeste gangbare automatiseringssystemen. Franz en zijn team hebben samen met medewerkers van het teeltbedrijf elk detail uitgewerkt, van de deksels tot de pallets waar de containers uiteindelijk op terechtkomen.

"De verpakking zelf is vrij simpel qua opzet," zegt Franz. "Deze klant had de verpakking nodig om de dadels te beschermen. Zodoende zorgden we ervoor dat de hoeken waren gebouwd voor stevigheid. Ook zorgen we ervoor dat de verpakking goed paste bij geautomatiseerde systemen, omdat dit nu een zeer belangrijk onderdeel is van nieuwe verpakkingsopties. Elk detail werd uitvoerig doordacht om de verpakking zo vlot mogelijk met de systemen te laten werken. Dit gold voor alles van hoe de deksels worden geplaatst tot hoe het fruit in de bakjes blijft liggen." 



Om de kosten binnen de perken te houden, werd gebruik gemaakt van bestaande apparatuur. "In plaats van dat we investeerden in nieuwe apparatuur, waarvan de kosten zouden worden doorberekend naar de klant, gebruikten we onze huidige middelen om de verpakking zo betaalbaar mogelijk te houden."

Aangepast voor andere fruitsoorten
Hoewel de verpakking aanvankelijk werd ontwikkeld voor dadels, kan deze ook worden gebruikt voor andere fruitsoorten. De verpakking is beschikbaar in verschillende formats, groottes en vormen. 

"De verpakking kan bijvoorbeeld zowel rond, vierkant, rechthoekig of achthoekig worden geleverd," zegt Franz. "Vanuit de basis kunnen we aan de hand van de behoeftes van de klant verschillende groottes leveren. Ook kunnen vakken in de verpakking worden verwerkt, zodat het fruit duidelijker in de schappen kan worden getoond of als bepaalde fruitsoorten meer bescherming nodig hebben. Ook kunnen we de verpakking langer maken, zodat het fruit in de verpakking visueel aantrekkelijker wordt."

"Als we de verpakking op andere fruitsoorten toespitsen, doen we dit in overleg met de klant. Op deze manier zorgen we ervoor dat het fruit goed beschermd blijft, dat het fruit aantrekkelijk wordt gepresenteerd, maar ook dat het gebruik van onze oplossing efficiŽnt is met betrekking tot de huidige pakstations en logistiek van de klant," legt Franz verder uit. "De verpakking kan worden gebruikt met vers fruit, maar ook met gedroogd fruit. We zijn bijvoorbeeld onlangs begonnen met overleg met een vijgenteler om voor zijn producten een verpakkingsoplossing te ontwikkelen."



Distributie
Nuconic Packaging is gevestigd in CaliforniŽ, maar het bedrijf verspreidt zijn verpakkingen over heel Noord-Amerika. Het bedrijf werkt samen met distributeurs over het hele land, naast dat er ook direct aan de klant kan worden geleverd. Volgens Franz is dit afhankelijk van de schaal waarop de klant werkt, hoe groot de bestelling van de klant is en waar de klant is gevestigd.

"In het geval van Canada leveren we over het algemeen direct aan de klant. Met betrekking tot de oostkust en de midwest-regio werken we met een aantal distributeurs. Het besluit over hoe we onze verpakking leveren wordt meestal gemaakt als we weten wat de klant nodig heeft en we hebben overlegd over hoe het product het best aan deze klant kan worden geleverd."

Groeiende markt
Er is een groeiende markt voor verpakkingen voor kwetsbaar fruit die zowel een goede presentatie als bescherming tijdens transport mogelijk maken. Steeds meer consumenten zoeken naar gebruiksgemak bij hun boodschappen. Ook willen bedrijven dat hun fruit er aantrekkelijk uitziet en vers en intact blijft bij het einde van de leveringsketen. Ook spelen seizoensgebonden factoren zoals de feestdagen een rol.

"De dadelsector en de sector voor gedroogd fruit in het algemeen is absoluut een markt waar groei in zit," zegt Franz. "Onze klanten zoeken zowel naar een goede visuele indruk als naar gebruiksgemak. Bij Nuconic spelen we van te voren in op wat leveranciers nodig hebben. We hebben nu een goed zicht op zaken als seizoensgebondenheid en kunnen zodoende aan de behoeftes van de klant voldoen op het moment dat deze behoeftes zich pas net ontwikkelen."

"We zijn een flexibel bedrijf met veel expertise. Daardoor kunnen we goed inspelen op wat de klant nodig heeft. We kijken altijd naar manieren om z e te helpen en om oplossingen aan te bieden. Ook kunnen we als het nodig is ons snel aanpassen en zaken veranderen."

Voor meer informatie:
Alan Franz
Nuconic Packaging
Tel: +1 (323) 588-9033

Publicatiedatum: 22-5-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: