Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Plannen Europese Commissie goed voor transportsector

De Europese Commissie wil strenge normen voor het brandstofverbruik van vrachtauto's, wil verschillende veiligheidssystemen verplicht stellen en maakt het mogelijk de elektronische vrachtbrief overal in Europa te gebruiken. TLN is blij met deze plannen.

​Die voorstellen deed de Europese Commissie vanmiddag in het kader van het derde deel van het Mobility Package. Het is nu aan het Europees Parlement om de voorstellen te beoordelen.

Brandstofnormen vrachtauto's
Om de verduurzaming van het wegtransport te versnellen, stelt de Europese Commissie normen voor het brandstofverbruik van nieuwe vrachtauto's voor. Zo moeten vrachtauto's in 2025 gemiddeld 15% minder brandstof verbruiken dan in 2019. In 2030 moeten ze 30% minder brandstof verbruiken. De regels zullen als eerste gelden voor de vier grootste categorieŽn vrachtauto's, de veelgebruikte bakwagens en trekker-opleggers.

TLN is blij met deze voorstellen. Dit is goed voor het klimaat en helpt TLN-leden bij hun duurzaamheidsambities​. Een besparing op brandstof is voor transportbedrijven bovendien ook in economisch opzicht zeer welkom.

Verplichte veiligheidssystemen
De Commissie wil dat nieuwe voertuigen voorzien zijn van geavanceerde veiligheidssystemen, zoals noodremmen, systemen die de chauffeur helpen op zijn eigen rijstrook te blijven en systemen die voetgangers en fietsers herkennen. Daarbij helpt de Commissie Europese landen met het identificeren van gevaarlijke wegen, om zo gerichter te kunnen investeren in infrastructuur. TLN is blij met deze maatregelen, die de verkeersveiligheid verbeteren.

Elektronische vrachtbrieven
De Commissie stelt ook voor dat alle Europese lidstaten verplicht worden digitale transportdocumenten te accepteren. Dit is erg goed nieuws voor de Europese transportsector, vindt TLN. Dit stelt logistieke dienstverleners in staat om een enorme stap te zetten in het verder verbeteren van de efficiŽntie.

Zo kunnen zij onder andere elektronische CMR-vrachtbrieven gaan gebruiken in het gehele Europese internationale vervoer. Alleen de Nederlandse transportsector kan hiermee jaarlijks al 180 miljoen euro aan administratieve lasten besparen. In de Benelux is onlangs een proef gestart om de e-CMR te gebruiken in het vervoer tussen Nederland, BelgiŽ en Luxemburg. Het huidige voorstel van de Europese Commissie kan een flinke boost geven aan deze pilot en zet de deur open voor het gebruik van de e-CMR tussen Nederland en Duitsland, Frankrijk en de rest van Europa.

Bron: TLN​​

Publicatiedatum: 18-5-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: