Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Penny stroomlijnt regionale organisatie

TPG zet Poundworld te koop

Jumbo het goedkoopst, AH het duurst
Volgens een vergelijkend onderzoek van het consumentenprogramma kassa is Jumbo de goedkoopste supermarkt van Nederland. Kassa kocht dezelfde 26 producten bij een aantal grote ketens, zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. De prijs voor deze producten bleek bij Albert Heijn het hoogst met €46,01. De prijs bij Jumbo kwam neer op slechts €41,25.
Source: nltimes.nl

Japan: Seven-Eleven doet aan thuisbezorging
Seven-Eleven, dat in Japan verantwoordelijk is voor de grootste buurtwinkelketen van het land, gaat thuisbezorging aanbieden. Het is voor het eerst dat in de Japanse buurtwinkelsector thuisbezorging wordt mogelijk gemaakt. Seven-Eleven lanceert voor de nieuwe dienst een smartphone app, waarmee binnen twee uur een bestelling aan huis kan worden bezorgd. Het bedrijf wil op deze manier de concurrentie aan gaan met grote online spelers als Amazon Japan. De nieuwe service van Seven-Eleven heet Net Konbini, waar bij het woord konbini een typisch Japanse afkorting is voor buurtwinkel. Net Konbini moet geleidelijk aan in het gehele Japanse netwerk van 20.000 beschikbaar zijn. In oktober 2017 werd de service geïntroduceerd in 25 winkels op het noordelijke eiland Hokkaido. Met augustus 2019 moet de service in dezelfde noordelijke regio voor handen zijn in 1.000 winkels.
Bron: asia.nikkei.com

VK: TPG zet Poundworld te koop
Het investeringsbedrijf TPG heeft de Britse discountketen Poundworld te koop gezet, nadat eerder bekend werd dat bepaalde partijen interesse hadden in een overname. Aanvankelijk was TPG van plan om een reorganisatie door te voeren, waarbij wegens felle concurrentie een aantal vestigingen zouden worden gesloten. Deze plannen worden nu uitgesteld, terwijl TPG de mogelijkheden voor overname onderzoekt. Poundworld heeft een netwerk van meer dan 350 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en een wekelijks winkelverkeer van meer dan 2 miljoen consumenten. In 2015 nam TPG een meerderheidsbelang in de discountketen. Een grote concurrent voor Poundworld is Poundland en andere discountketens.
Bron: uk.reuters.com

Australië: Aussie Farmers Direct overgenomen door YourGrocer
Het merk van Aussie Farmers Direct is overgenomen door de online supermarkt YourGrocer. Twee maanden geleden vroeg het bedrijf achter Aussie Farmers Direct zijn faillissement aan. De online retailer stopte met zijn activiteiten in verband met de felle concurrentie met grote Australische ketens als Coles en Woolworths. Het kleine in Melbourne gevestigde bedrijf YourGrocer heeft nu echter voor een onbekend bedrag zowel het merk als het klantenbestand van Aussie Farmers Direct overgenomen. Het merk wordt gebruikt in de vormgeving van zowel de bezorgdozen als de site van YourGrocer, waarop het merk dienst zal doen als een soort kwaliteitslabel.
Bron: canstarblue.com.au

Ierland: BWG Group voltooit overname 4 Aces
De Ierse BWG Group heeft met succes de overname voltooid van 4 Aces Wholesale. BWG kreeg op 2 mei 2018 toestemming van de Ierse mededingingsautoriteit. De overheidsinstantie voerde op 31 januari een grondig onderzoek uit om te zien of de overname enige gevolgen zou hebben voor de eerlijke concurrentie binnen de sector. 4 Aces was als onafhankelijke groothandelaar een lid van de Gala Retail Group. Er is verder niet bekend voor hoeveel BWG 4 Aces heeft overgenomen. "4 Aces zal onze activiteiten op het gebied van groothandel versterken. We kijken ernaar uit om de geweldige service van dit bedrijf verder uit te bouwen door onze schaal en omvang en onze goed ontwikkelde leveringsketen met 4 Aces te combineren," zegt Leo Crawford, CEO van BWG Group.
Bron: checkout.ie

Polen: Eurocash Group heeft 7,5% toename in kwartaalomzet
De omzet van de Poolse Eurocash Group kwam in het eerste kwartaal neer op PLN 5 miljard (€1,2 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename in omzet van 7,5%. De omzettoename kwam met name door de uitstekende resultaten van het groothandelssegment van Eurocash Group. Qua groothandel nam de omzet met 7,2% toe. Ook het retailsegment had een sterk resultaat met jaar op jaar een toename in omzet van 8%. Het bruto winstmarge was in het eerste kwartaal van 2018 toegenomen tot meer dan 11,6%, terwijl dit een jaar geleden nog op 11,4% stond. De bruto winst nam in deze periode met 5,7% toe tot PLN39,6 miljoen (€9,33 miljoen). Een deel van de financiële resultaten van Eurocash Group wordt beïnvloed door investeringen op het gebied van projectontwikkeling. Het bedrijf wil met deze projecten ervoor zorgen dat onafhankelijke ondernemers die met een franchiseconstructie supermarkten in Polen beheren ook op de lange termijn concurrerend vermogen behouden.
Bron: eurocash.pl

Duitsland: Penny stroomlijnt regionale organisatie

De discountketen Penny van de Duitse Rewe Group gaat zijn regionale organisatie herzien. Op dit moment gaat de keten uit van acht regio's, maar het plan is dat dit wordt herzien tot vijf regio's. Deze nieuwe aanpak moet leiden tot een verbeterde balans in de prestaties van de keten. Penny heeft een netwerk van ongeveer 2.200 winkels. Het verschil in het aantal winkels per regio is voor Penny echter nadelig. Zo heeft de kleinste regio Rosblach slechts 189 locaties, terwijl de grootste regio Wiesloch 404 vestigingen heeft.
Bron: esmmagazine.com

Braziliaanse retailomzet neemt toe in maart
De retailomzet van Brazilië is in maart toegekomen. Met maart wordt een kwartaal afgesloten, waarin de omzetgroei over het algemeen zwak was. Het verbeterde resultaat in maart wekt de indruk dat de sector aan het begin van dit jaar wat tegenslag had met betrekking tot het herstel van de Braziliaanse economie. De retailomzet nam in maart in vergelijking met februari toe met 0,3%. Deze toename kwam overeen met de gemiddeldes die door analisten van Reuters werden verwacht. Een reden waarom de omzet van supermarkten toenam is omdat de paasdagen dit jaar in maart vielen. Vorig jaar gebeurde dit in april, wat invloed heeft gehad op het verschil in omzet.
Bron: reuters.com

VS: Target past nieuw distributiemodel toe
Target experimenteert met een nieuw distributiemodel, waarmee de winkels in het eigen netwerk beter moeten worden bevoorraad. Op dit moment maakt Target gebruik van een leveringsschema dat is verdeeld in dagen. In het nieuwe model wordt echter uitgegaan van uren. Ook wordt de hoeveelheid aan inventaris per winkellocatie verminderd. Het nieuwe distributiemodel wordt gebruikt voor zowel fysieke winkels als voor online retail. In eerste instantie wordt het nieuwe model gebruikt in een distributiecentrum in Perth Amboy, New Jersey. Het distributiecentrum gaat vaker kleinere hoeveelheden leveren aan de winkels in de omgeving, waarbij gekeken wordt naar de specifieke behoeftes per vestiging.
Bron: retailtouchpoints.com

VS: H-E-B plant nieuw distributiecentrum in San Antonio

H-E-B is van plan om een nieuw distributiecentrum op te bouwen in het oostelijke deel van San Antonio. Het zou gaan om de grootste faciliteit van de Amerikaanse retailer ooit, met een oppervlak van 92.900 vierkante meter. Het distributiecentrum wordt in de komende drie jaar opgebouwd aan de hand van een investering van $130 miljoen (€109,5 miljoen), wat de grootste investering voor H-E-B ooit is in de eigen leveringsketen.
Bron: supermarketnews.com
Publicatiedatum: