Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Snelle groei citroenteelt in Spanje, Argentinië en Zuid-Afrika

40% minder Spaanse Verna-citroenen verwacht

In de eerste week van mei begon de afzet van de Verna-citroen, samenvallend met de laatste partijen van de Fino en Primofiori citroenen. Sinds vorige week, week 19, beschikt de markt alleen over Verna-citroenen. Ailimpo (Interprofessionele Vereniging van Citroen en Grapefruit) raamt dat de oogst een omvang van 206.000 ton zal hebben, ten opzichte van 360.000 ton in het vorige seizoen. Dat betekent een daling van ongeveer 40 %. Ondanks de kleinere oogst is er een hogere aanwezigheid van grote maten, vooral 2 en 3. 

Het seizoen zal 6 weken duren en eind juni aflopen. "Na een goede overgang van de Priomofiori naar de Verna, verwachten we een kort seizoen vanwege de gedaalde oogst, maar wel een seizoen met een soepele verkoop. Vanaf begin juni zullen er consistente volumes vanuit Argentinië (vertraagd door de overvloedige regenval) en Zuid-Afrika beginnen binnen te komen in Europa. Er wordt een goede overgang zonder overlappingen verwacht tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond vanaf half juni", zegt José Antonio García, directeur van Ailimpo.

"Na enkele weken waarin er sprake was van een lage vraag, in de maanden januari en februari, begon de markt zich vanaf half maart te heractiveren. Nu staan we voor een behoorlijk stabiel citroenenseizoen, waarin Spanje de enige leverancier is voor de Europese markt, met uitzondering van enkele onbetekenende volumes vanuit Argentinië op dit moment", aldus García.

De markt voor citroen is geografisch gezien behoorlijk gesegmenteerd. De markten van het Midden-Oosten en het Verre Oosten zijn bijna uitsluitend voor Zuid-Afrika in de zomer, terwijl Europa de belangrijkste markt is voor de Argentijnse citroenen, zodra het Spaanse Verna-citroenenseizoen voorbij is. García: "Hoewel de VS-markt geopend is voor Argentinië en deze geweldige kansen biedt, is de verwachting niet dat daar, in het eerste jaar na zo'n lange tijd, grote volumes heen zullen gaan. Wel verwachten we dat Argentinië in staat zal zijn in de nabije toekomst jaarlijks van zijn ongeveer 240.000 ton rond de 20.000 ton naar de VS te zenden".

Snelle groei teelt in Spanje, Argentinië en Zuid-Afrika

Afgelopen week kwam de directeur van Ailimpo samen met vertegenwoordigers van de Argentijnse en Zuid-Afrikaanse citrussectoren. Een van de thema's die behandeld werd was de aanzienlijke groei van de citroenteelt die plaatsvindt in Spanje, Argentinië en Zuid-Afrika, de belangrijkste spelers op de wereldmarkt van dit product. 

"Er is sprake van een algemene bezorgdheid vanwege de toenemende teelt in deze belangrijkste leverende landen. We zijn bezig met het analyseren van deze situatie om over meer specifieke cijfers te kunnen beschikken en echt te kunnen zien waar we naartoe gaan. Tegelijkertijd werken we als drie landen samen aan toekomstige promotie-acties voor de consumptie van citroen, zodat de toename van het aanbod die in de komende 3 tot 5 jaar verwacht wordt, geabsorbeerd kan worden", vertelt José Antonio.

Publicatiedatum: