Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Sterke groei Europese kruidenmarkt

Het bedrijf Les Herbes du Roussillon produceert al meer dan twintig jaar aromatische kruiden in het zuiden van Frankrijk. Adriana Chelli: "We zijn zowel teler als verpakker, waardoor we ons van de rest van de markt onderscheiden". Het bedrijf heeft tussen 2009 als 2017 de omzet en het personeel vertienvoudigd. Adriana: "We zijn voorlopig tevreden. Nu moeten we doorgaan met groeien."

De markt voor aromatische kruiden is de afgelopen jaren sterk gegroeid. "Soms steeg onze omzet met 20% per jaar." Volgens Adriana is het succes van het bedrijf grotendeels te danken aan de verpakking. "Onze pakketten zijn gemakkelijk te openen en te sluiten. Supermarkten houden van dit systeem. Dit is erg handig voor de eindconsument, omdat het de levensduur van de kruiden voor meerdere dagen garandeert. En de visuele invloed van de verpakking moet ook niet worden onderschat. We hebben geprobeerd een echt merkimago te creëren met felle kleuren."

Adriana Chelli tijdens de Perpignan Medfel in april

Klanten van Les Herbes du Roussillon zijn voornamelijk groothandelaren, kantoren en restaurants. Het bedrijf heeft een breed assortiment: "Vers gesneden aromatische kruiden vormen de kern van ons bedrijf, maar we bieden ook aanvullende producten zoals potplanten en gedroogde kruiden."

De best verkopende producten van Les Herbes du Roussillon zijn basilicum, bieslook, koriander, munt en peterselie. "Peterselie wordt in elke keuken ter wereld gebruikt. Meestal vervagen hiervoor de verschillen tussen de consumptiepatronen van noordelijke en zuidelijke landen. Ik denk dat dit komt door de media. Kookprogramma's zoals Masterchef worden in verschillende talen vertaald en inspireren consumenten over de hele wereld."

Adriana wijst er echter op dat de consumptie van kruiden tot op zekere hoogte altijd gekoppeld is aan de culinaire kenmerken van een gewas. "De consumptie van bieslook is hoger in noordelijke landen, omdat het minder bekend is in het zuiden. Dille is populairder in het noorden dan in het oosten, en basilicum wordt nog steeds meer geconsumeerd in het zuiden dan in het noorden, ondanks het feit dat de consumptie van dit mediterrane kruid in de noordelijke landen toeneemt."



Les Herbes du Roussillon is voornamelijk aanwezig op de Franse markt. "We hebben ook een aantal klanten in het buitenland, maar hoe groter de afstand, hoe moeilijker het is om dergelijke verse goederen te vervoeren. Drie jaar geleden exporteerden we per vliegtuig kruiden naar Aziatische landen. Dit ging heel goed, maar het is duidelijk duur. Het is gemakkelijker om naar buurlanden te exporteren en er zijn nog steeds verschillende markten die we in Europa kunnen ontwikkelen."

Les Herbes du Roussillon biedt jaarrond twintig soorten kruiden. "Basilicum en bieslook laten zich in de winter erg moeilijk telen, daarom hebben we partnerschappen met telers die nog zuidelijker zijn gevestigd dan wij. En een deel van onze teelt vindt in tunnels of kassen plaats. We produceren veel in de wintermaanden, maar je moet ook voorzichtig zijn."



Net als alle telers staat Les Herbes du Roussillon voor nieuwe uitdagingen. "Op Europees niveau zijn er grote veranderingen met betrekking tot de fytosanitaire behandelingen die traditioneel zijn toegestaan. We worden gedwongen alternatieven te vinden, zonder onze prijzen teveel te verhogen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de landbouw voor iedereen tot gezondere methoden zal komen: voor ons, evenals voor de consument. "

Voor meer informatie:
Les Herbes du Roussillon
Adriana Chelli


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018