"We denken dat deze markt potentie biedt omdat mensen er al vertrouwd zijn met het product," legt directeur Len Mancini uit. "We denken hier al een paar jaar over en zijn zeker van plan om deze markt in de toekomst te betreden."
"Het is een koud jaar hier in Australië en hierdoor is de interne kleuring goed," legt hij uit. "Ook zal het fruit een mooie 'blos' krijgen. We moeten opletten voor de vorst en op dit moment installeren we ultramoderne ventilatoren om onze oogst tegen de vrieskou te beschermen zodat we onze exportmogelijkheden kunnen maximaliseren. Dit jaar zal alles wat later beginnen dan voorgaande seizoenen dus mogelijk kunnen we pas in de eerste week van augustus met de export starten."
Het bedrijf is samen gaan werken met Pinnacle Fresh om het product in de Verenigde Staten te vermarkten. Volgens Len moet een product dat niet 'in het seizoen is' op een andere manier gepromoot worden en Pinnacle is hier in gespecialiseerd. Daniel Newport van Pinnacle Fresh vertelt dat de kwaliteit en smaak de grootste troeven van dit Australische product zijn. Hij voegt er aan toe dat citrus uit Chili de Westkust domineert en Zuid-Afrikaans citrus de Oostkust. Geen van beide landen produceert echter premium bloedsinaasappelen, dus zolang Australië een goed product aan kan bieden, kan het beide markten voor zich winnen.
"Ze smaken geweldig met een ideale balans tussen zoet en zuur wat het zeer goed doet bij de Amerikaanse consumenten. We zijn dus optimistisch over het seizoen," vervolgt hij. "Een aantal kopers heeft al laten weten dat het smaakprofiel minder zuur is dan dat van bloedsinaasappelen uit andere regio's."
"Bloedsinaasappelen die in verschillende regio's geteeld worden, smaken totaal anders en zien er ook anders uit," legt hij uit. "Ons klimaat stelt ons in staat het beste uit het genetisch potentieel van deze fruitsoort te halen. De bloedsinaasappel is binnen de citruscategorie het gevoeligst voor de omstandigheden waaronder hij geteeld wordt. Het fruit zal niet op kleur komen als er geen juiste variatie in de dag- en nachttemperaturen is."
Pinnacle levert 90% van haar producten rechtstreeks aan de retail en promoot hierbij met name het smaakprofiel. In september en oktober zijn er speciale campagnes die in het teken staan van Australische AGF en Daniel vertelt dat retailers steeds meer interesse hebben. Zij bieden hun klanten graag een product van hoge kwaliteit aan en Australië kan dit leveren.
Hoewel de Verenigde Staten de belangrijkste exportmarkt voor RedBelly Citrus zijn, exporteert het bedrijf ook kleine volumes naar China. Len geeft toe dat het bedrijf nog steeds op zoek is naar een geschikte partner op deze markt zodat er jaarlijks meer dan de huidige één à twee containers geëxporteerd kunnen worden.
Len vertelt dat ook in Korea de vraag groeit. Ondanks het feit dat het bedrijf pas een paar jaar toegang tot deze markt heeft, zijn consumenten al bekender met het product wat te danken is aan de goede marketing in het land.
Daniel Pinnacle
Pinnacle Fresh
USA: +1 559 967 2964
AUS: + 61 488 023 679
daniel@pinnaclefresh.com.au