Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweden: ICA maakt minder omzet in thuismarkt

VK: Co-op licht plannen voor Nisa toe
De Britse retailer Co-op heeft onlangs de groothandelsketen Nisa overgenomen. Volgens Co-op blijven de leden van Nisa toegang houden tot afgesproken kortingen van soms tot 20%. Ook krijgen deze leden door de overname nu toegang tot 800 huismerkproducten van Co-op en 100 nieuwe merkproducten. Verder krijgen Nisa-leden nu ook de promotie-acties van Co-op tot hun beschikking, die speciaal worden uitgekozen om de omzet in hun winkels te verbeteren. De specifieke details van de prijsverminderingen worden in de komende weken met de supermarkten gedeeld. Ook kunnen de retailers in juni op zes verschillende regionale evenementen kennis maken met het nieuwe directieteam van Nisa. Tijdens deze evenementen wordt ook gekeken naar de mogelijkheid voor nieuwe franchisenemers.
Bron: talkingretail.com

Minder retailomzet voor Italië in maart
De Italiaanse retailomzet nam in maart af, terwijl deze een maand eerder nog toenam. Dat blijkt uit informatie van het statistisch onderzoeksbureau Istat. De waarde van de retailomzet daalde in maart maand op maand met 0,2%. In februari steeg deze met 0,7%. De omzet van voedingsmiddelen steeg in maart met 0,6%, terwijl die van non-food-producten met 0,7% afnam. Op jaarbasis steeg de omzet met 2,9%, terwijl in februari sprake was van een afname van 0,1%. Jaar op jaar was dit de grootste toename sinds september 2017.
Bron: hellenicshippingnews.com

Polen: Intermarché heeft 11,4% meer omzet in eerste kwartaal

De Poolse Grupę Muszkieterów, dat onderdeel is van de in Frankrijk gevestigde Mousquetaires Group, heeft bekend gemaakt dat de eigen Intermarché-keten in het eerste kwartaal van 2018 een omzet heeft gegenereerd van meer dan PLN1,2 miljard (€281,3 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename van 11,4%. Volgens directeur Marc Dherment komt de sterke omzettoename voor een deel door de manier waarop de kalenderdagen van dit jaar zijn gevallen. Hij verwacht dat de omzet in de komende drie maanden minder groot gaat zijn, omdat dan een Poolse wet van kracht wordt die het aantal koopzondagen aan banden legt.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: ICA heeft minder omzet in thuismarkt
De Zweedse retailer ICA had in april een afname in like-for-like-omzet van 3,2%. De omzet kwam in deze maand neer op SEK9,34 miljard (€910 miljoen). De omzet in de periode van vier maanden van januari tot april was echter met 2,6% toegenomen tot SEK37,2 miljard (€3,61 miljard). ICA Gruppen verwacht dat de kalenderdagen in april een invloed hebben van -5,4%, omdat de paasdagen dit jaar eerder zijn gevallen. Alle ketens van ICA hadden in de afgelopen periode een afname in like-for-like-omzet. De omzet van Maxi ICA Stormarknad was met 4,9% gedaald tot SEK2,86 miljard (€280 miljoen), die van ICA Kvantum met 2,7% tot SEK2,28 miljard (€220 miljoen), die van ICA Supermarket met 3,3% tot SEK2,8 miljard (€270 miljoen) en van Nära met 0,5% tot SEK1,4 miljard (€140 miljoen).
Bron: esmmagazine.com

Albert Heijn weert plastic voor groenten en fruit
Albert Heijn wil stoppen met het gebruik van plastic zakken bij zijn versafdelingen. De keten begint in 10 winkels een aantal testfases met alternatieven. "Het verminderen van plastic heeft al een poos onze aandacht," aldus een woordvoerder van Albert Heijn. "De tassen bij de kassa's zijn dunner en kleiner geworden, zodat we hier 10% aan plasticverbruik kunnen verminderen. De bakjes met zacht fruit hebben nu een plastic folie als deksel in plaats van een deksel van hard plastic."
Bron: nltimes.nl

Costco China plant eerste winkel
Costco China is van plan om volgend jaar zijn eerste winkel in China te openen. Tegelijkertijd zijn andere internationale retailers als het Koreaanse Lotte en het Britse Tesco bezig om hun activiteiten in China terug te schalen in verband met handelsbarrières en een tegenvallende omzet. De Amerikaanse groothandelaar heeft een overeenkomst gesloten met het staatsbedrijf Shanghai Pudong Kangqiao Group. Hierdoor kan Costco een eigen hoofdkwartier op zetten in Kangqiao in het Pudong-district in Sjanghai. Costco gaat in samenwerking met het in Shenzhen gevestigde vastgoedbedrijf Galaxy Holding ook een supermarkt openen, die op basis van een lidmaatschap werkt.
Bron: insideretail.asia

VS: Supervalu verkoopt 7 distributiecentra
Supervalu heeft de verkoop en de leaseback voltooid van zeven distributiecentra. Eerder kondigde het Amerikaanse bedrijf aan dat er acht magazijnen zouden worden verkocht. Nu de verkoop van de zeven faciliteiten is voltooid, heeft SuperValu voor elke faciliteit een leasecontract afgesloten voor een periode van aanvankelijk 20 jaar, waarna het contract iedere vijf jaar kan worden vernieuwd. De verkoop en leaseback van de achtste locatie wordt naar verwachting in oktober volgens plan afgerond. De acht locaties hebben samen een oppervlak van bijna 540.000 vierkante meter en een gecombineerde prijs van $483 miljoen (€406,6 miljoen), met uitsluiting van belastingen en afsluitkosten. De netto opbrengst van de verkoop van de faciliteiten wordt door SuperValu gebruikt om uitstaande schulden af te lossen. Dit betreft onder andere de hypotheek van een van de distributiecentra en de aanbetaling van een lening die SuperValu heeft afgesloten. Ook wordt een deel van het geld gebruikt om een onderhandse lening door middel van senior unsecured notes in 2021 af te lossen.
Bron: businesswire.com

VS: Walmart introduceert online diensten in Cullman
Consumenten in de omgeving van Cullman kunnen bij beide Walmart-vestigingen boodschappen online bestellen en deze op locatie afhalen. Nadat de klant online zijn bestelling heeft geplaatst, wordt deze door een medewerker van Walmart samen gesteld en op een afgesproken tijdstip bij de stoep van Walmart aan de klant meegegeven. De nieuwe dienstverlening werd gelanceerd met een openingsceremonie bij de Olive Street Walmart Supercenter. "Dankzij afhaaldiensten kunnen mensen veel tijd besparen, die ze anders in de winkel door hadden moeten brengen. Nu krijgen ze de boodschappen in handen zodra ze bij de winkel komen," aldus winkelmanager David Roberts.
Bron: cullmantimes.com

VS: Lidl-winkel krijgt GreenChill platinum-certificaat
Lidl heeft bij een eigen vestiging in Kinston te North Carolina een het GreenChill platinum-certificaat voor duurzaamheid ontvangen. Het certificaat is uitgedeeld door het GreenChill-partnerschap van de Amerikaanse dienst voor milieubescherming. De platinum-status van het GreenChill-programma is het hoogste certificaat dat door de instantie aan supermarkten wordt uitgedeeld. Om voor het certificaat in aanmerking te komen moet een supermarkt extreem weinig energie verbruiken bij de eigen koelsystemen. Het platinum-certificaat wordt doorgaans overhandigd aan winkels die gebruik maken van natuurlijke koelsystemen, zoals transkritieke CO2.
Bron: hydrocarbons21.com

VS: Ingles had sterk resultaat in tweede kwartaal
De keten Ingles Markets had dankzij stijgende gasprijzen, een nieuwe belastingwet en de aanwezigheid van de Paasdagen in maart een sterk tweede kwartaal in 2018. In dit kwartaal, dat op 31 maart afliep, werd een netto omzet behaald van $984,6 miljoen (€828,9 miljoen). Dat is een toename van 4,1% ten opzichte van de omzet van $946,2 miljoen (€796,6 miljoen) van vorig jaar. De netto winst kwam in deze periode neer op $9,3 miljoen (€7,83 miljoen). Een jaar eerder was dit nog $9,2 miljoen (€7,75 miljoen). De netto omzet voor de periode van zes maanden tot 31 maart bedroeg $2 miljard (€1,68 miljard) en de netto winst $54,4 miljoen (€45,8 miljoen). Vorig jaar kwamen de netto omzet en winst neer op respectievelijk $1,93 miljard en $23 miljoen (€1,62 miljard en €19,36 miljoen).
Bron: progressivegrocer.com

VS: Costco meldt resultaten van april

Costco had in april een netto omzet van $10,81 miljard (€9,1 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 13,1%. In dezelfde periode van vorig jaar bedroeg de netto omzet $9,56 miljard (€8,05 miljard). In de periode van 35 weken tot 6 mei van dit jaar bedroeg de totale netto omzet $92,24 miljard (€77,66 miljard), oftewel een toename van 12,2% ten opzichte van de $82,24 miljard (€69,24 miljard) van vorig jaar. Een deel van het resultaat van april kan worden verklaard door het feit dat er een kalenderdag extra was. De invloed van deze extra dag aan omzet wordt geschat op 1% en op 1,5% tot 2% qua vergelijkbare winkelomzet.
Bron: globenewswire.com
Publicatiedatum: