Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consolidering verse kruiden brengt markt in evenwicht"

Het blijft een uitdaging om met verse kruiden te werken. Ze zijn gevoelig voor schommelingen in het weer en onjuiste behandeling. Om deze redenen vereist het vermarkten van verse kruiden een hoog niveau van deskundigheid en natuurlijke middelen. Deze natuurlijke bronnen bestaan bijvoorbeeld uit klimatologische omstandigheden of een geschikte groeiomgeving. "Het valt daarom ook niet te ontkennen dat de opwarming van de aarde onze sector beïnvloedt. We worden met onze neus op de feiten gedrukt en de gevolgen ervan blijven niet onopgemerkt," vertelt Raymond van der Burg van Europe Retail Packing (ERP). 

"In plaats van achterover te leunen en te wachten op de juiste groeiomstandigheden, hebben we gekozen voor een wat actievere benadering. We besloten een infrastructuur te creëren om de aanvoer van verse kruiden van bedrijven op drie continenten te consolideren," vervolgt hij. 

De AGF-markt is vandaag de dag veel professioneler en veeleisender dan ooit tevoren. De doorgaans goed geïnformeerde klanten hebben zeer specifieke wensen en behoeften. Raymond legt uit dat deze mentaliteit het gevolg is van globalisering. "Enerzijds is dit voor ons aanleiding om onszelf te verbeteren en nog competitiever te worden. Anderzijds levert het grote uitdagingen en obstakels op die snelle beslissingen vereisen," licht hij toe. 

Consolidering
ERP heeft om deze reden fors geïnvesteerd in haar infrastructuur in Afrika, Europa en Israël met als ultiem doel het tot stand brengen van een stabiele, jaarronde aanvoer van premium verse kruiden. "De hevige regenval van de laatste weken heeft de kwaliteit en beschikbaarheid van koriander uit Afrika aangetast. In Spanje is het wat te warm. Dit heeft gevolgen voor de groei van de planten. In Israël is het op diverse plaatsten te heet om koriander te telen waardoor de aanvoer gedaald is," legt hij uit. "In Nederland en Duitsland wordt in kassen echter onder optimale omstandigheden koriander geteeld. Dit is het mooie van consolidering."

Raymond vervolgt door te vertellen dat ERP een proceduresysteem ontwikkeld heeft om er zeker van te zijn dan de filosofie van het bedrijf niet alleen een loze slogan is. Dit systeem omvat verschillende factoren, waaronder het opstellen van prognoses van de potentiële opbrengsten van de verschillende gebieden waarin geïnvesteerd is. 

Israël en Afrika

De zomers in Israël zijn zeer heet. Kwetsbare kruiden zoals koriander, dille, marjolein, melisse en bieslook hebben hier met name last van. Hier moet dus rekening gehouden worden met onvoorziene omstandigheden. In Afrika vormen zware regenbuien een bedreiging voor de kwaliteit. Vollegrond gewassen hebben last van de overvloedige neerslag en het gebrek aan zonlicht. Er zal daarom een kleinere aanvoer van dille, koriander, tijm, salie en munt van dit continent komen. 

Europa
Het seizoen in Europa is pas net begonnen met week 20 als officieel startpunt. Het klimaat in Spanje wordt echter steeds warmer. De kwaliteitsverschillen per bedrijf kunnen dus uiteenlopen. Anderzijds verwachten Nederlandse en Duitse telers minimaal twee tot drie weken lang producten van topkwaliteit voort te brengen, wat te danken is aan het gematigde klimaat en de kasteelt. 

Implementatie
"Hier komen wij om de hoek kijken," vervolgt Raymond. Hij voegt er aan toe dat de zogenaamde 'gouden driehoek' gecontroleerde kwaliteit, duurzaamheid en service binnen het volledige kruidenaanbod mogelijk maakt. "Ons merk '5 Senses' staat voor een product dat aan strenge kwaliteitseisen voldoet. Het belichaamt niet één land. Wij nemen McDonald's als benchmark en streven naar uniformiteit, duurzaamheid en een stabiele aanvoer."

 
Voor meer informatie:
Raymond van der Burgh
Europe Retail Packing
Mob: +31 621 636 124
raymond@europeretailpacking.nl
www.europeretailpacking.nl
Publicatiedatum: