Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Premium huismerkproducten vangen margeverlies binnen supermarkt op

Huismerken van supermarktketens die voorheen goed rendeerden en concurreerden met merken van discounters zijn in prijs naar beneden gegaan. Supermarkten hebben gezocht naar oplossingen om dat margeverlies te compenseren. Daarom zijn ze met private labels met een toegevoegde waarde gekomen die hoger geprijsd zijn dan de standaard huismerkproducten. Dat zegt Koen de Jong, managing partner van IPLC. "Het gaat dan bijvoorbeeld om premium- of biologische producten."

"Supermarkten kunnen op deze producten een betere marge behalen. De verloren marge kunnen ze daarmee deels compenseren." Een andere reden van supermarkten om met private labels met extra toegevoegde waarde te komen, is om zich te diversifiëren van concurrenten. "Zo kunnen ze met producten komen die een andere formule bijvoorbeeld niet heeft of een kwalitatief beter product."

"Vroeger kwamen de innovaties voornamelijk van de merkproducenten, maar dat verhaal is omgekeerd. Inmiddels komen de meeste innovaties van de supermarkten zelf", zegt De Jong. Dat komt volgens de huismerkenexpert doordat het voor A-merken moeilijker is om vaak met een introductie te komen, doordat onder meer veel kosten worden gemaakt voor marketingdoeleinden. "Een supermarkt innoveert intuïtief en hoopt dat het gaat verkopen."

Bron: Levensmiddelenkrant

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018