Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste editie van het Tropical Fruit Congress

Afzet mango's en avocado's exponentieel toegenomen

De consumptie van exotisch fruit zoals mango en avocado is de laatste jaren exponentieel toegenomen. Door een samenwerking tussen de belangrijkste exploitanten uit de toeleveringsketen en sponsoring van publieke instanties, is er veel besteed aan promotieactiviteiten gericht op consumenten en onderzoek en ontwikkeling ten dienste van professionals. De resultaten, die hieruit voortvloeiden, gingen verder dan de verwachtingen. Hieruit ontstond het eerste Tropical Fruit Congress dat werd gehouden tijden MacFrut.



Tijdens het congres werd het Amerikaanse National Mango Board vertegenwoordigd door onderzoeksdirecteur Leonardo Ortega en ook de World Avocado Organization was aanwezig en werd vertegenwoordig door CEO Xavier Equihua.


Leonardo Ortega

De World Avocado Organization, gevormd door Peru, Mexico en de Verenigde Staten is de eerste internationale organisatie is, die zich richt op het promoten van een enkel product.


Foto boven: Xavier Equihua. Foto benden: een scala aan activiteiten uitgevoerd door de World Avocado Organization



Bovengenoemde organisaties spelen een cruciale rol. Ze zijn niet rechtstreeks betrokken bij de marketing van mango's en avocado's, maar ontwikkelen en implementeren alle activiteiten die de verkoop ondersteunen, waaronder promotie, communicatie aan het grote publiek, initiatieven op het verkooppunt en training van operators. Deelname aan het bestuur maakt daarentegen veel lagere investeringen mogelijk om grote marketingactiviteiten te ontplooien en om onderzoek in proces- en technologische innovaties te financieren.

De promotie van de avocado in Europa heeft in enkele jaren indrukwekkende resultaten opgeleverd. Na bijna 4 miljoen kilo avocado's op de Europese markt te hebben gezet, heeft de distributieketen voor avocado's in 2017 een omzet van ruim 5,3 miljoen euro. Hiermee werden de ramingen overtroffen.


WAO: hier boven de landen en de ketens waar in 2018 al mee wordt samengewerkt. Hier onder de ketens met waarmee in 2018 een samenwerking is aangegaan.



Xavier Equihua heeft het publiek, dat in groten getale aanwezig was, een indrukwekkende reeks promotionele acties getoond die online en offline zijn ontwikkeld in verschillende Europese landen.



De World Avocado Organization combineerde in sommige gevallen de verkoop van avocado's met een andere superfood zoals Californische walnoten.


WAO: een food truck voor de promotie van de avocado

De promotie van de mango, in dit geval uitgevoerd op de Amerikaanse markt, verloopt via samenwerking met onder andere diëtisten, restaurateurs, instore-initiatieven en sociale campagnes. De consument geïnformeerd over bijvoorbeeld de voedingswaarde en recepten met mango. Daarnaast is het National Mango Board van plan uitgebreid onderzoek te doen naar de nutraceutische eigenschappen om de productkwaliteit te verbeteren.


Leonardo Ortege van het National Mango Board stelde eerst de vraag over de redenen die de aankoop van het fruit ontmoedigden: het gebrek aan kennis van het product was een van de belangrijkste obstakels

Het biedt ook een echte handleiding in verschillende talen voor alle operatoren in de toeleveringsketen. Leonardo Ortega illustreerde de methodologie, die werd gebruikt om de impact van al deze initiatieven op de trend in de mangoconsumptie te meten. 



Avocado en mango op de Europese markt
"De categorie tropisch fruit kent een belangrijke groei in Europa en de afgelopen jaren hebben avocado's en mango's een ware explosie doorgemaakt, waardoor ze de dagelijkse consumptie binnendrongen. Hun succes in verschillende Europese landen vloeiden voort uit een nieuwe culturele houding in de benadering van voedsel. Dit fruit wordt begunstigd door de gezondheidstrends die al enkele jaren bestaan en door de grotere neiging om recepten en exotische ingrediënten te proberen, zowel thuis als in restaurants", zei Renzo Piraccini, President van Fiera, tijdens de opening van het congres.


Renzo Piraccini

Elisa Macchi, directrice van het Centre for Fruit and Vegetable Services, schetste het scenario van een aantal Europese markten, waaronder Frankrijk. In dit land werd in 2016 ongeveer 114.000 ton avocado geconsumeerd en in de afgelopen 10 jaar is deze trend met 42% gestegen. De mango daarentegen bleef steken op 40.000 ton, maar ook hier is een forse stijging te zien van maar liefst 76% in de afgelopen 10 jaar. Duitsland is meer gecharmeerd van mango. Er werd bijna 65.000 ton van dit fruit geconsumeerd in 2016 en ook hier steeg deze trend met 56%. De avocado wint echter terrein onder de Duitse bevolking. In de afgelopen tien jaar zijn de volumes bijna verdrievoudigd en in 2016 werd er bijna 47.000 ton geconsumeerd.


De presentatie van Elisa Macchi

In Italië zijn de volumes lager maar de groeitrend is veel groter. In 10 jaar tijd is de consumptie van avocado's met 261% toegenomen (13.000 ton). De consumptie van de mango is verdubbeld van 4500 ton in 2007 naar 9000 ton in 2016.

De toeleveringsketen

Carlos Crisosto, onderzoeker aan de Universiteit van Californië, sprak over het behoud van de kwaliteit van het fruit in de toeleveringsketen. Zijn interventie richtte zich in het bijzonder op de schade veroorzaakt door lage temperaturen en op de beheersing van hanteer- en bewaartijden in de toeleveringsketen om te hoge productkwaliteitsverliezen te voorkomen tijdens de oogst en het transport.



Het congres eindigde met de workshop "How to sell Mangoes e Avocadoes" waar telers, importeurs en retailers hun ervaringen op de Europese markt bespraken.



De sprekers waren Raffaele Spreafico, General Manager van Spreafico, Luca Garletti, CEO van McGarlet, Ulrich Spieckermann, CEO van Eurogroup en Adrielle Dankier, commercieel directeur van Nature's Pride.


 
Publicatiedatum: