Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Renzo Piraccini

MacFrut 2018 opent de deur naar innovatie

Van 9 tot en met 11 mei vond het jaarlijkse MacFrut-evenement plaats, deze keer in het Rimini Expo Center. Renzo Piraccini, directeur van Cesena Fiera volgde nauwgezet alle voorbereidingen

Video interview van 8 mei 2018.


Meneer Piraccini, net zoals bij elke beurs is het ook deze keer weer een wonder dat alles op het moment van opening perfect in orde was.
Ja, een wonder dat wordt aangedreven door passie en toewijding.

Is in dit tijdperk, waarin internet een belangrijke rol speelt, een beurs nog wel nodig?

Ja, het is essentieel en gelukkig bevinden alle belangrijke spelers van de Italiaanse toeleveringsketen zich op de beurs. De sector maakt een fase van grote verandering door. Evolutie is er altijd geweest, maar de afgelopen jaren heeft het fenomeen een sterke versnelling ondergaan. Wie zich niet aanpast aan technologische veranderingen, nieuwe markten en het gebruik van e-commerce zal waarschijnlijk geen lang arbeidsleven hebben. MacFrut gaat dit gevaar hopelijk afwenden door alle nieuwe ontwikkelingen te leren kennen. Tijdens de beurs kunnen ondernemers uit de eerste hand zien wat er nieuw is aan zowel de producten als de productieprocessen. Je zou kunnen zeggen dat als je niet bij Macfrut bent, je geen deel uitmaakt van het groenten- en fruitsysteem.


Foto genomen op 8 mei 2018.

Is het waar dat veel consumenten denken dat de groenten- en fruitsector achterblijft op het gebied van technologie? In veel reclames wordt een teler afgebeeld als iemand met een strohoed en een grasspriet in zijn mond.
Ja, dat klopt helaas. Maar het tegendeel is waar want veel telers zijn juist zeer begaan met innovatie. Of beter gezegd, degenen die hebben begrepen dat het essentieel is om te innoveren, zijn degenen die de markten veroveren. En er zijn veel innovaties, denk maar aan de evolutie van de tuinbouwsector waar verticale kweek in speciale groeicellen nu realiteit is. Ofbijvoorbeeld het gebruik van drones om het gewas in kaart te brengen en water en meststoffen te besparen of technieken die afval verminderen. Als de consument op een juiste manier zou worden geïnformeerd over de hoeveelheid werk en moeite die telers elke dag uitvoeren om kwalitatief hoogwaardige groenten en fruit tegen de juiste prijs te brengen, zou het verbruik waarschijnlijk toenemen als gevolg van investeringen in technologieën en knowhow.


Foto genomen op 8 mei.

Wat zijn de kritieke problemen?
De productiebasis moet in toenemende mate worden georganiseerd en in staat zijn om nieuwe markten te bereiken met een kwalitatief hoogwaardig product dat goed is om te consumeren.


AcquaCampus, en experimenteel terrein voor het gebruik van technologie en irrigatie

Maar de nieuwe markten zijn ver...
Ja, maar dankzij conserveringstechnologieën en logistiek kunnen we praktisch alle uithoeken van de wereld bereiken met absoluut concurrerende kosten. Duitsland is al decennia lang de bestemming van Italiaanse groenten- en fruitproducties, net als Frankrijk, Oostenrijk en Spanje. Maar we moeten verder kijken. Koelcontainers maken het mogelijk om fruit over de hele wereld te exporteren en er is ook luchttransport mogelijk.


AcquaCampus

De Italiaanse groenten- en fruit sector heeft te maken met concurrenten uit andere landen. Is het nog mogelijk om het hoofd boven water te houden?
Ik heb er wel vertrouwen in, maar er hangt veel af van de mentaliteit van de telers en groothandelaren. Het is beslist noodzakelijk dat men weet hoe ze de kansen van de globalisering moeten grijpen. De logistiek stelt je in staat snel en tegen lage kosten de hele wereld te bereiken. Je kunt niet binnen de gebruikelijke patronen blijven. 

Publicatiedatum: