Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Ierland: SuperValu grootste keten dankzij groei in Dublin

Servië: Mercator nog steeds in problemen

Ierland: SuperValu grootste keten dankzij groei in Dublin
In de periode van 12 weken tot 22 april had de Ierse keten SuperValu een omzetgroei van 3,1%. Daardoor kwam het bedrijf op een marktaandeel van 22,3%, waarmee SuperValu wederom de grootste supermarktketen van Ierland is. Volgens Kantar Worldpanel was de omzetgroei van SuperValu het sterkst te zien in de omgeving van Dublin, terwijl de omzet van de keten in de regio van Munster grotendeels gelijk bleef. Het is voor het eerst sinds juli 2017 dat SuperValu zijn positie als marktleider niet hoeft te delen met een concurrent.
Bron: rte.ie

VK: Co-op benoemt nieuwe CEO voor Nisa 

The Co-op heeft aangekondigd dat Ken Towle wordt aangesteld als de nieuwe CEO voor de onlangs door The Co-op overgenomen dochteronderneming Nisa. de voormalige Tesco-directeur gaat per direct als CEO aan de slag. Hij vervangt daarmee Arnu Misra, die vanaf eind 2017 als interim-CEO bij Nisa actief was. De aankondiging voor de nieuwe CEO valt samen met het nieuws dat de overname van Nisa ook namens de Britse mededingingsautoriteit is goedgekeurd.
Bron: retailanalysis.igd.com

Servië: Mercator nog steeds in problemen
De Servische retailgroep Mercator heeft nog steeds een afname in omzet. De reden voor de verminderde omzet is het sluiten van winkels aan de hand van een beslissing van de toezichthouder voor de Servische retailsector. Ook heeft Mercator als onderdeel van reorganisatieplannen een aantal met verlies draaiende vestigingen van de keten Velpro gesloten. Een ander probleem voor Mercator is dat Servië in vergelijking met buurlanden op dit moment een zwakkere economie heeft. Er is meer inflatie en de groei van het BNP is vertraagd. Desondanks zal Mercator zich waarschijnlijk focussen op de eigen markt om de omzet en winstmarges te verbeteren.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: Alibaba koopt Pakistaanse online retailer
Alibaba heeft het in Pakistan gevestigde e-commercebedrijf Daraz overgenomen. Op deze manier wil de Chinese online gigant zich sterker profileren in Zuid-Azië. Er zijn verder geen financiële details over de overname vrijgegeven. Daraz werd in 2012 opgericht en werd financieel geruggensteund door het Europese IT-bedrijf Rocket Internet. Daraz is naast Pakistan ook actief in Bangladesh, Myanmar, Sri Lanka en Nepal. "Samen met Daraz kunnen we het nu voor ondernemers mogelijk maken dat ze de consument in de regio beter van dienst kunnen zijn met onze technologie en expertise," zei Alibaba-CEO Daniel Zhang in een verklaring.
Bron: cnbc.com

VK: Waitrose opent twee nieuwe pop-up winkels

Waitrose opent deze zomer twee nieuwe pop-up winkels. De twee initiatieven zijn in twee verschillende regio's voor consumenten beschikbaar. In Richmond introduceert Waitrose het exclusieve merk "Unearthed" bij de delicatesse-afdeling, waar consumenten kant-en-klaarmaaltijden kunnen halen. In Salisbury wordt samen met het merk Merchant Gourmet gewerkt om gezonde opties voor ontbijt, lunch of diner aan te bieden. De popup-winkels bieden ook recepten aan, waarmee de consument thuis aan de slag kan.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: JD.com heeft toename in kwartaalomzet van 33,1%

JD.com had in zijn eerste kwartaal een omzettoename van jaar op jaar 33,1%. De omzet kwam in deze periode van 12 weken tot 31 maart 2018 neer op CNY100,1 miljard (€13,2 miljard). Het aantal actieve accounts bij de online retailer steeg in het afgelopen jaar met 27,6% van 236,5 miljoen tot 301,8 miljoen. Er waren op 30 april 2018 ongeveer 170.000 handelaren via JD.com actief. Per 31 maart had JD.com in totaal 163.543 voltijds werknemers in dienst.
Bron: retailanalysis.igd.com

Musketeers Group investeert 100 miljoen zloty in Polen

De Musketeers Group is van plan om dit jaar voor meer dan 100 miljoen zloty (€23,4 miljoen). Vorig jaar werd door de retailgroep 60 miljoen zloty (€14,1 miljoen) geïnvesteerd. De Musketeers Group is organisatie die uit 300 onafhankelijke Poolse ondernemers bestaat. De Poolse bedrijven zijn verantwoordelijk voor franchisevestigingen van de Franse ketens Intermarché en Bricomarché. Naast Polen is de Musketeers Group ook actief in Frankrijk, België en Portugal.
Bron: wbj.pl

Nederland: Alleen maar Faitrade-bananen in Coop-assortiment
De Nederlandse retailer Coop gaat uitsluitend Fairtrade-bananen verkopen. Volgens de keten zal deze stap een significant verschil betekenen voor telers in Ecuador. "Bananen zijn de meest geconsumeerde exotische fruitsoort van Nederland. Verschillende onderzoeksverslagen laten echter zien dat de lage prijzen binnen de internationale bananensector tot onethische marktomstandigheden leiden," aldus Maarten van 't Hof, die als manager van de categorie voor versproducten aan Coop verbonden is. "Bovendien neemt vanuit onze klanten steeds meer de vraag toe naar eerlijke producten en een transparante leveringsketen."
Bron: esmmagazine.com

VS: Shipt maakt thuisbezorging mogelijk in Osage Beach

De Amerikaanse online marktplaats Shipt gaat zijn diensten voor thuisbezorging uitbreiden naar een nieuwe regio in de staat Missouri. Per 22 mei bezorgt Shipt boodschappen van de ketens Dierbergs Markets en Target thuis bij huishoudens in de omgeving van Osage Beach, Missouri. Door de nieuwe diensten worden bijna 9.000 adressen aan het bereik van Shipt toegevoegd. Consumenten met een lidmaatschap bij Shipt kunnen verse producten en huishoudelijke benodigdheden vanuit het assortiment van Target en Dierbergs bestellen, waaronder ook producten die alleen bij de afzonderlijke exclusief verkrijgbaar zijn.
Bron: globenewswire.com

VS: Kroger introduceert nieuwe winkel-app
Kroger lanceert een nieuwe app gericht op gezonde voeding. De mobiele app heeft de vorm van een game-achtige dashboard, waarmee bij elk product aan de hand van cijfers een normering voor de voedingswaardes wordt gegeven. De app heeft de naam OptUp en biedt op deze manier meer opties voor gezonde voeding, waarbij de expertise is gebruikt van erkende diëtisten. Ook geeft de app gezondere alternatieven voor wat de gebruiker doorgaans aan boodschappen koopt. De consument kan dan zelf bepalen wat ze willen kopen en kunnen aan de hand van hun winkelgedrag een eigen score bijhouden.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Weis Markets heeft voor 16e kwartaal op rij meer omzet
Weis Markets heeft voor het zestiende kwartaal op rij een toename in vergelijkende winkelomzet. De omzet is in het afgelopen fiscale kwartaal toegenomen dankzij een efficiënter winkelbeleid. Ook had de afgelopen periode een voordeel wegens dat de paasdagen in dit kwartaal vielen. De omzet van het eerste kwartaal steeg jaar op jaar met 2,8% tot $876,1 miljoen (€737,5 miljoen). De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,5%.
Bron: progressivegrocer.com

België: Bio-Planet opent eerste supermarkt in centrum Antwerpen
De Belgische retailer Colruyt heeft in voor het eerst in het stadscentrum van Antwerpen een vestiging geopend van zijn keten Bio-Planet. De nieuwe vestiging is een volledig biologische supermarkt met een assortiment van meer dan 6.000 biologische producten. "Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van een gebalanceerde levensstijl. Wij willen de consument in dat opzicht inspireren en voor deze mensen als gids dienen. Samen met de vestiging van Bio-Planet in Wilrijk en deze nieuwe locatie kunnen we nu consumenten efficiënter bereiken in het noorden en het zuiden van Antwerpen," zegt Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: Eroski neemt Rosa-tomaten in assortiment op
Het Spaanse Eroski gaat meer initiatieven beginnen voor duurzame en lokale producten. Met name telers en consumenten zouden baat moeten hebben bij de plannen van Eroski. Eroski gaat onder andere de in Aragón geteelde Rosa de Barbastro-tomaat in het assortiment opnemen, nadat eerder met de branchevereniging voor Rosa-tomaten een overeenkomst is gesloten. De Rosa-tomaten worden volledig geïntegreerd met het huismerk Natur. In het eerste jaar zal voor ongeveer 50.000 kilo aan Rosa-tomaten door Eroski op de markt worden gezet. In 2017 kwam in Aragón een volume van 22.000 kilo op de markt terecht. Het tomatenras heeft sinds 2014 een officiele oorsprongsbenaming. DE tomaten worden met een nationaal kwaliteitslabel in het assortiment opgenomen onder de naam Tomato Rosa de Barbastro. Het label vermeldt de stad waar de tomaat is geteld, samen met de plantage, de vlag van Aragón en het logo.
Bron: retailanalysis.igd.com

Carrefour opent winkel in Polen
Carrefour heeft een supermarkt van 1.700 vierkante meter geopend in Galeria Kaskada in de Poolse stad Szczecin. Op deze locatie vervangt Carrefour Alma als de belangrijkste huurder binnen het winkelcentrum. "Er zijn al drie hypermarkten van Carrefour in Szczecin, maar nu hebben we een kleinere winkel geopend die ideaal is voor alledaagse boodschappen. We gaan consumenten aantrekken door ons voornamelijk te focussen op een rijk en divers assortiment aan versproducten. Zodoende krijgen consumenten hier wat ze het meest nodig hebben, namelijk kwaliteit en voordelige prijzen," zegt Marek Lipka van Carrefour Polska. 
Bron: english.eurobuildcee.com

Spar gaat samenwerkingsverband op Cyprus aan
Spar International is een nieuw partnerschap aangegaan met Ermes Department Stores, dat onderdeel is van de Cyprus Trading Corporation. Via deze samenwerking worden onder de naam Spar Cyprus meer vestigingen op het eiland geïntroduceerd. Spar Cyprus moet een regionale marktleider worden op het gebied van groothandel en als zodanig lokale onafhankelijke retailers ondersteuning verlenen. Bij de ontwikkeling van Spar Cyprus worden internationaal bewezen methodes aangepast op lokaal niveau. Door het partnerschap zal naar verwachting voor opschudding zorgen binnen de lokale retailsector, die op Cyprus veel concurrentie kent. Spar Cyprus zal zowel eigen vestigingen openen als actief op zoek gaan naar onafhankelijke retailers voor samenwerking.
Bron: cyprustraveller.com

Minder omzet voor Britse retailsector in april
Volgens de laatste cijfers van de British Retail Consortium Retail Sales Monitor (BRC-RSM) is de omzetgroei van de Britse retailsector in april duidelijk afgenomen. Een deel van de afgenomen omzet heeft te maken met de timing waarop de paasdagen dit jaar hebben plaatsgevonden. Ook als de invloed van de paasdagen buiten beschouwing worden gelaten is er echter sprake van duidelijk minder omzet. Waar in maart sprake was van een omzetgroei van 1,8%, kwam deze in april neer op slechts 0,4%. De like-for-like-omzet nam met 0,6% af. Hoewel de supermarktsector nog steeds het snelst groeiende segment van de retailmarkt is, bleef de omzetgroei ook hier achter bij het gemiddelde op jaarbasis. Als de prijzen echter met de BRC-Nielsen Shop Price Index worden herberekend is de omzetgroei op kwartaalbasis nog steeds 2,0%, wat overeenkomt met het jaargemiddelde. Daarmee ontstaat de indruk dat de inflatietrend van de afgelopen periode zijn piek heeft gehad en dat de groei zich nu aan het stabiliseren is. De retail van non-food-producten was qua omzetgroei sterk afgenomen met 1,6%.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Morrisons heeft 3,6% meer omzet
De Britse supermarktketen Morrisons heeft in het afgelopen kwartaal een omzettoename gehad van 3,6%. Dat is meer dan werd verwacht door analisten. Het sterke resultaat kwam door goede algemene prestaties en door de opkomst van de groothandelstak van de retailgroep. Voor de tiende keer op rij was er in het afgelopen kwartaal sprake van een toename in like-for-like-omzet, ondanks dat de rest van de Britse sector te maken had met minder omzet door een koudegolf in deze periode. In de periode van 13 weken tot 6 mei nam de omzet van de supermarkten en het online segment met 1,8% toe. Dat is iets minder dan de 2% groei in het kwartaal daarvoor, maar nog steeds meer dan aanvankelijk was verwacht. De rest van de omzetstijging kwam door het nieuwe groothandelssegment van Morrisons. De omzet van dit deel van het bedrijf steeg met 1,8%, terwijl in het kwartaal ervoor nog sprake was van slechts 0,8% omzetgroei.
Bron: home.bt.com

Spanje: Mercadona huurt meer personeel in wegens zomerseizoen
De Spaanse supermarktketen Mercadona gaat in verband met de verwachte toestroom aan toeristen in de zomer 9.000 extra werknemers inhuren. Volgens de directeur voor Human Resources, Jose Elias Portales, is het doel om het huidige werkleger van 84.000 personeelsleden aan te sterken, zodat de consument dezelfde service kan krijgen, die men in de rest van het jaar van Mercadona gewend is. Mercadona heeft in Spanje een netwerk van meer dan 1.600 vestigingen.
Bron: euroweeklynews.com

Ahold Delhaize heeft meer kwartaalwinst dankzij VS
Ahold Delhaize had in het afgelopen kwartaal een toename in winstmarges dankzij verbeterde resultaten in de VS en de online activiteiten van de retailer. De netto winst steeg jaar op jaar met 15% tot €407 miljoen, terwijl de vergelijkende winkelomzet met 2,5% toenam tot €14,9 miljard. De resultaten waren daarmee iets hoger dan door analisten was veracht. Twee derde deel van alle activiteiten van Ahold vinden plaats in de VS door middel van ketens als Food Lion, Stop & Shop, Giant en de online supermarkt Peapod. De netto omzet in de Amerikaanse markt steeg met 2%. Ahold Delhaize heeft ondanks de goede resultaten te maken met felle concurrentie in de VS. Peapod moet bijvoorbeeld direct concurreren met Amazon, dat onlangs de supermarktketen Whole Foods heeft overgenomen.
Bron: reuters.com

VS: Walmart beëindigt samenwerking met Uber
Walmart gaat een eind maken aan het tweejarig partnerschap met Uber. Volgens de samenwerking zou Uber boodschappen bij consumenten aan huis bezorgen. De eigen online bezorgdienst van Uber, UberRush, wordt echter gestopt. Walmart blijft tot juni in vier Amerikaanse markten met UberRush werken, waarna de dienstverlening volledig wordt stopgezet. Daarna zal Walmart in deze regio's overschakelen op een andere bezorgdienst.
Bron: cnet.com

VS: Peapod verscherpt prijzen wegens concurrentie
Doordat steeds meer traditionele supermarktketens zich aan e-commerce wagen, wordt de online supermarktketen Peapod gedwongen om zijn prijzen scherper te stellen. Ahold-Delhaize-CEO Dick Boer gaf onlangs aan dat nieuwe prijsinitiatieven het bedrijf beter laten concurreren in regio's als Chicago of in het noordoosten van de VS. Peapod ziet in deze regio's hoe steeds meer conventionele supermarkten bijvoorbeeld een online afhaaldienst instellen. De prijzen van Peapod worden nu meer in overeenstemming gebracht met die van andere Amerikaanse Ahold-Delhaize-ketens, zoals Stop & Shop en Giant. Een probleem hierbij is dat er binnen het totale netwerk van Ahold-Delhaize gebruik wordt gemaakt van verschillende prijszones.

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018