Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




16.000 euro boete door foute registratie tachograaf

Leden vragen Evofenedex vervoersexperts en juristen dagelijks advies over problemen tijdens transport. In deze artikelenreeks deelt de ledenservice pijnlijke verhalen van leden die tegen de complexiteit van de wetgeving aanlopen.

Een van de Evofenedex leden, werkzaam in de bouw, kreeg per brief een inspectie aangekondigd van de Inspectie Leefomgeving en Transport.  Na het constateren van onregelmatigheden in de rij- en rusttijdenregistratie, besloot de Inspectie een boete te geven van in totaal 16.000 euro. Drie chauffeurs hadden tijdens de piekmomenten een aantal maanden eerder fouten gemaakt in de registratie.

Jaar lang controleerbaar
Helaas kon de ledenservice in deze situatie geen rol meer spelen om de boete te matigen. "Grip op het tachograafgebruik van de chauffeur is een absolute noodzaak. De Inspectie kan namelijk de rij- en rusttijdgegevens tot een jaar terug controleren bij een bedrijfsinspectie. Wanneer een chauffeur een registratiefout heeft gemaakt in januari en de controle vindt plaats in oktober, dan worden chauffeur en bedrijf alsnog beboet", vertelt Marjolein Maas, ledenadviseur bij de ledenservice.

Controle onderweg
Bij een inspectie van een chauffeur langs de weg, kan de inspectiedienst de rij- en rusttijden controleren tot 28 kalenderdagen voorafgaande aan de rit. Als de chauffeur in deze tijd keurig zijn registratie heeft verricht, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Zo kan hij zonder boete zijn weg vervolgen. Landelijk ligt het aantal overtredingen bij dit soort controles van de rij- en rusttijden tussen de tien en twaalf procent.

In het vizier
De bedrijven die tijdens de controle niet voldoen aan de het Arbeidstijdenbesluit vervoer, kunnen hierdoor extra in het vizier van de inspectie komen. De inspectie heeft dan een aanleiding om een bezoek te brengen aan de bedrijfslocatie. Zo kunnen zij overgaan tot een grootschalige inspectie van de rij- en rusttijden van meer chauffeurs.

Foutgevoelig
Voor voertuigen en voertuigcombinaties die een toegestane maximummassa hebben van meer dan 3500 kilogram geldt in Europa de tachograafplicht. Maar het bedrijfsmatig gebruik van een tachograaf is een foutgevoelige activiteit. Bij verkeerd gebruik heb ja al snel een boete 4.400 euro te pakken. En let op: deze boete geldt per chauffeur per dag.

Vervoer-check
Voor bedrijven die hun eigen vervoer verrichten is door onze experts de Vervoer-check ontwikkeld. Deze adviesdienst geeft inzicht in alle mogelijke problemen waar je door wet- en regelgeving mee te maken kunt krijgen. Ook wordt zo de bedrijfsvoering op het gebruik van de tachograaf helemaal doorgelicht.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: 9-5-2018

 



 

Reacties:


Anchorage, Alaska
AnthonyArrog, Raamsdonksveer (email) - 18-5-2018 0:20:55


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: