Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

"Spanje: "Vraag naar meloenen groter dan aanbod"

Jordi Martí, commercieel directeur van CMR Group: "Het bedrijf werkt met de meest verhandelde meloenrassen vanuit verschillende plaatsen van herkomst, waardoor er gedurende het hele jaar meloen kon worden aangeboden. Het afgelopen tegenseizoen was ongelijkmatig, beïnvloed door de weersomstandigheden, zowel op de plaats van herkomst als op de plaats van bestemming. Aan het begin van het seizoen spoorde het goede weer op de afzetmarkt aan tot consumptie en groeide de vraag, maar halverwege het seizoen kwam er een periode met lage temperaturen, waardoor de vraag afnam, maar de levering niet".

"Op dit moment is de vraag naar meloen hoger dan het aanbod, dus er is geen sprake van een productoverschot. Het probleem is dat de periode van regenval op de plaats van herkomst het bemoeilijkt om tegemoet te komen aan alle huidige vraag", voegt hij toe.

Wat betreft rassen werkt CMR Group voornamelijk met de Piel de Sapo, Galia, Charentais, Cantaloupe en gele meloen. Ze beschikken zowel over de traditionele als over de pitloze variëteiten.

Het bedrijf beschikt over een eigen plantage in Brazilië, beheerd door het filiaal CMR Brasil. Hier wordt gedurende het tegenseizoen, van april tot oktober, voornamelijk meloen geteeld. Deze wordt afgezet onder de merknamen COSARICA en COSARICA STAR. Gedurende het seizoen van 2017 zette CMR groep 18.200 ton meloenen af.

De meloenen zijn GRASP en GlobalGAP gecertificeerd. Het bedrijf werkt echter aan de implementatie van andere certificeringen. "We hebben gekwalificeerd personeel voor het gehele proces van teelt en classificering van het product. Daardoor kunnen we gedurende het hele seizoen de levering garanderen en die op ieder moment onder controle houden vanaf de teelt tot de afzet. Dat wordt zeer gewaardeerd door onze klanten, die de meloenen onder onze merken verkopen of zelfs onder hun eigen merken", aldus Jordi Martí.

Zachter wordende winters stimuleren de vraag naar meloen
Volgens de commercieel directeur is meloen een product waarvan de vraag nauw verbonden is aan de weersomstandigheden. "De wereldwijde toename van de temperaturen, die zachtere winters veroorzaakt, heeft een positieve invloed op de vraag".

"In tegenstelling tot wat gebeurt bij andere meloenen, waar andere rassen dan de Piel de Sapo een deel van hun eigenschappen verliezen ten gunste van meer commerciële criteria, behouden de verschillende bestaande en nieuwe rassen meloen de eigen kenmerken van elk ras. Daarnaast behouden ze de aangename smaak en textuur die de verschillende rassen van het product gemeenschappelijk hebben".

Anderzijds blijft in Centraal- en Noord-Europa de consumptie van minimeloen stijgen. "Deze vraag is nauw verwant aan de groei van het aantal huishoudens dat uit minder mensen bestaat".

Vraag naar Piel de Sapo meloen buiten Spanje groeit
"De afzet van Piel de Sapo buiten Spanje groeit en dat is heel begrijpelijk", geeft Jordi Martí aan.

"De eigenschappen van de Piel de Sapo meloen, zowel qua smaak als qua textuur, zijn superieur aan die van andere rassen". Na het proeven van deze meloen wil men deze opnieuw hebben, waardoor het ras prioriteit krijgt boven andere rassen. "Voor een volledige acceptatie en regelmatige consumptie in Europa is het enige wat deze meloen nodig heeft een aanpassing van de maat aan het geringere aantal personen in Europese huishoudens. De voedingswaarde van deze meloen is een groot voordeel", stelt Martí.

Voor meer informatie:
Carles Molina
CMR GROUP
Pol. EstruchC/Sis, 1
08820 El Prat de Llobregat, Barcelona, España
T: +34 93 262.66.00
marketing@cmrfruits.com
cmrgroup.es

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018