Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Goede start citrusseizoen Schoonbee Langoed na uitmuntend druivenseizoen

De Zuid-Afrikaanse regio Senwes is het op één na grootste citroenenteeltgebied in het land met een productie die dit seizoen geraamd wordt op 4,5 miljoen dozen van 15 kilo. De stijging ten opzichte de oogst van 3,7 miljoen dozen van vorig jaar is te danken aan de toename van citroenenplantages in deze regio maar ook op andere plaatsen in het land. 

Op Schoonbee Landgoed, gelegen tussen Groblersdal en Marble Hall in Senwes, werd twee weken geleden gestart met de pluk van de citroenen. "De citroenen zijn kleiner dan vorig seizoen met een piek tussen 113/138 en een goede verdeling tussen grote en kleine maten," vertelt Gert Upton, marketing manager op Schoonbee landgoed. 

"Onze eerste citroenenoogst loopt tot week 22 of 23 en de tweede pluk zal volgen in de weken 26,27 en 28. Onze citroenen (en Navels) zijn ovaal, een vorm waar in het Verre Oosten een voorkeur voor bestaat omdat er meer partjes uit een ovale dan uit een ronde vrucht kunnen worden gesneden."

De pluk in de regio Senwes volgt op die van de vroege citroenen in Limpopo en gaat vooraf aan de oogst in Sundays River Valley, de 'machinekamer' van de Zuid-Afrikaanse citroenproductie (waar de oogst dit jaar op 8,5 miljoen dozen wordt geraamd). 



Citroenen staan moeilijke tijden te wachten
Het was vroeger makkelijker om markten te vinden voor kleine maten citroenen, 189 of 216. Markten in het Midden-Oosten zijn echter niet meer geïnteresseerd in deze maten, nadat zij er eerder hun vingers aan brandden, terwijl lokaal de prijzen van sap dalen. 

Gert Upton verwacht een moeilijk citroenenseizoen. Sterker nog, hij houdt er rekening mee dat de sector meerdere moeilijke jaren in het vooruitzicht heeft. 

"In Zuid-Afrika zijn er meer citroenenplantages nog niet productief dan dat er productieve zijn," benadrukt hij. "Dit jaar wordt de totale productie van de sector op bijna 21 miljoen dozen geraamd. Na de intensive aanplant van de laatste jaren verwacht ik dat er een selectie plaats zal gaan vinden op basis van kwaliteit, consistente aanvoer, afzetvenster en maten."

"Vorig jaar stond de Russische markt, die grote maten afneemt, onder druk vanwege de grote volumes uit Argentinië en gezien het bericht dat de Argentijnse sapmarkt slap is en dat het land dit seizoen 30% meer gaat exporteren, is de grote vraag hoeveel van dit fruit op traditionele Zuid-Afrikaanse markten zal eindigen en wat het effect hiervan zal zijn op de prijzen? De prijzen in het Verre Oosten zijn momenteel goed maar hoe lang blijft dit nog zo? In Europa trekken de prijzen aan omdat het Primofiore seizoen voorbij is en men druk is met Verna. De Verna oogst is niet zo groot als vorig jaar en dit biedt dus een kleine kans en daarna zal er overgegaan worden op vaste programma's."

Hij wijst erop dat Argentijnse citroenen afgezet worden in dozen van 18 kilo. "De prijs per unit is altijd een factor om in de gaten te houden."

"In Rusland en Europa zal de citroenmarkt het meest onder druk staan," concludeert hij. 

Kwaliteit jonge aanplant easypeelers neemt toe
Naast citroenen verpakt Schoonbee Landgoed momenteel ook clementines (nules) en Nova's en ook de oogst van Navels gaat deze week van start. 

Aangezien de meeste percelen easypeelers nog jong zijn, vormt de prille leeftijd van de bomen nog steeds een uitdaging voor de kwaliteit van het fruit, hoewel deze wordt met het jaar beter wordt. De Satsuma oogst begon goed, met grotere maten dan vorig seizoen en een betere kwaliteit dankzij de volwassen bomen. Ook de oudere clementine-bomen leverden goede opbrengsten en fruit van hoge kwaliteit op, met wat granulatie van fruit van jonge bomen. 

Hetzelfde geldt voor Nova's en clementines (nules). "De Nova's zien er veel beter uit dan vorig jaar. De bomen zijn veel groter en de zetting van het fruit was goed met 300 tot 400 meer vruchten per boom," vervolgt hij. 

"Bij easypeelers speelt de leeftijd van de boom een belangrijke rol. Bij clementines (nules) moeten de bomen minimaal zeven tot acht jaar oud zijn. Dit maakt het dure bomen maar het is desondanks een gewild ras omdat het een brix van 9 of hoger moet hebben, zo niet dan wordt het als gewone clementine verkocht, tenzij het pitten heeft, want dan wordt het als mandarijn vermarkt."

Het bedrijf vermarkt haar clementines (nules) in het Verenigd Koninkrijk en Europa waar de Spaanse productie van dit ras de consumentenvraag ernaar heeft aangewakkerd. Het is dan ook verreweg het populairste clementineras in Zuid-Afrika. 

Over een week of zes volgt de oogst van Nadorcott, die overlapt met die van Orri, gevolgd door Thoro Temple, een hybrideras dat terrein verliest in Zuid-Afrika. "Het is een prachtig ras met een intens oranje kleur maar het heeft een zeer hoog sapgehalte. Je moet een Thoro Temple bij wijze van spreken in bad eten maar het is als je het mij vraagt de lekkerste easypeeler die er is, met een hoog suikergehalte en flink wat zuur. Afrika koopt veel van onze Thoro Temple's in omdat het ras zeer goed vervoerd kan worden, het heeft grote maten 3X tot 5X rn en problemen met granulatie."


Foto door Littish Photography

Schoonbee merk bijna jaarrond op de markt
Schoonbee landgoed heeft een citrusareaal van 850 hectare waarvan 580 hectare momenteel productief is. Het overige deel zal gedurende de komende drie jaar in productie komen. Dit zal het noodzakelijk maken om de capaciteit van het huidige pakstation van 11.000 m2 te verdubbelen. Dit seizoen zullen er op het bedrijf in totaal 1,6 miljoen dozen citrus verpakt worden (Senwes is het grootste teeltgebied van Navels in het noorden van het land). 

In de zomer teelt het bedrijf ook tafeldruiven op 380 hectare. Het druivenseizoen 2017-2018 was zeer goed. De regio vergrootte als enige teeltgebied in het land haar productie. Dit was een uitstekend moment voor Schoonbee landgoed om haar nieuwe 8.000 m2 tellende druivenpakstation in gebruik te nemen. Met 175 meter is hun Wildebeest pakstation de langste overdekte verpakkingsfaciliteit in het land. 

Het voorgaande seizoen viel er 240 mm regen tijdens de druivenpluk en dit had een toename van kwaliteitsproblemen tot gevolg maar dit jaar waren de problemen met de kwaliteit te verwaarlozen. 


Foto door Littish Photography

De voorbije vier jaar is Schoonbee Landgoed gestart met het vermarkten van haar eigen fruit, iets wat zij in samenwerking met een aantal toegewijde exporteurs doet. "We verpakken 9 tot 10 maanden per jaar dus we kunnen ons merk bijna jaarrond op de markt aanbieden. Consistentie en kwaliteit zijn onze drijvende kracht," vertelt Gert. 

Het bedrijf heeft een serie merken binnen het Schoonbee label geïntroduceerd. Het Schoonbee Premium merk is voor de export van druiven en citrus. Het Schoonbee rood-en-blauw 'vlaggenschip'-merk is nog steeds het populairst onder het wereldwijde klantenbestand van het bedrijf en wordt nu aangevuld met Het merk Hello Fruit, waarin de diversiteit van de mensen en het fruit op Schoonbee Landgoed tot uitdrukking komen. Beiden worden op de binnen- en buitenlandse markt verkocht. Het merk Fruit Suit is voor de binnenlandse markt bestemd en bewijst dat fruit dat er minder fraai uitziet met een 'jasje en dasje' haar originele sterrenstatus terugkrijgt."


De merken-portfolio van Schoonbee Landgoed (foto door Littish Photography)

Voor meer informatie:
Gert Upton
Schoonbee Landgoed
Tel: +27 13 262 4000

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018