Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Voorstel voor speciaal logo voor goederenvervoer per trein

"De huidige klimaatcompensatie zal bijdragen aan een verschuiving van luchttransport naar goederenvervoer per trein. We willen daarom met de bedrijfssectoren praten over een speciaal logo op producten die op een milieuvriendelijke manier zijn vervoerd," zegt Jan Kilström. Hij is CEO van Green Cargo, het enige Zweedse transportbedrijf met een milieukeurmerk.

De transportsector veroorzaakt op dit moment maar liefst 30 procent van de Zweedse kooldioxide-uitstoot en het grootste deel daarvan is afkomstig van het wegtransport, zowel personenwagens als vrachtverkeer. Om de gestelde klimaatdoelen te behalen, is het nodig om sneller een verandering in te zetten. De levensmiddelenbranche speelt een belangrijke rol bij innovatie, maar het is aan de overheid om ervoor te zorgen dat de infrastructuur voldoende capaciteit heeft.

Om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen bij binnenlandse transporten (exclusief vliegreizen) met tenminste 70 procent te verminderen, moet er gebruik worden gemaakt van transportoplossingen die nu beschikbaar zijn. De elektrische trein is het duurzaamste alternatief, en met meer goederen op de rails kan Zweden het klimaatdoel bereiken en zich houden aan het Verdrag van Parijs. "De regering heeft de nieuwe klimaatstrategie aan het parlement overgedragen en wij van Green Cargo zijn blij dat de regering eindelijk de klimaatcompensatie van 38 miljoen euro wil doorvoeren waar wij al jaren voor pleiten."

In 2016 is de uitstoot van broeikasgassen in de Zweedse transportsector  in vergelijking met 2010 met 18 procent verminderd, wat neerkomt op drie procent per jaar. Om het klimaatdoel te bereiken moet dat tien procent per jaar worden. Dankzij de milieucompensatie is er een grotere concurrentieneutraliteit ontstaan tussen de vervoerswijzen, waarbij tot nu toe het wegtransport in het voordeel was. De prijzen van wegtransport dalen al vanaf 2009 ieder jaar. Tegelijkertijd nemen de kosten van treintransport toe. Daarom is het lastig om concurrerend treinvervoer te bieden.

Gebrekkig onderhoud

"Wij van Green Cargo vinden het positief dat er in het treinvervoer wordt geïnvesteerd, en de ontwikkelingen van de hogesnelheidstrein wijzen erop dat er vanuit de overheid oog is voor het belang van de infrastructuur voor het milieu," aldus Kilström. "Maar ik ben bang dat er te veel aandacht gaat naar het passagiersvervoer ten koste van het goederenvervoer. We moeten het bestaande spoor niet vergeten in ons enthousiasme over nieuwe ontwikkelingen. De infrastructuur van het spoor heeft een duidelijke achterstand opgelopen. Daardoor doet een goederentrein er nu soms wel 20 procent langer over om van Borlänge naar Göteborg te komen dan in 2011." Volgens Kilström zal er dan ook fors in treinvervoer moeten worden geïnvesteerd om verlies van concurrentiekracht te voorkomen en te zorgen dat het klimaatdoel wordt gehaald.

Duurzaam transport

Er zal pas echt iets veranderen als de levensmiddelenbranche en de consument in actie komen. De grote meerderheid van de Zweedse producten (84 procent) wordt over de weg vervoerd. Juist voor lange afstanden kan heel goed de trein worden ingezet. Voor een groot deel van de 28 miljoen ton die binnen Zweden over meer dan 300 km wordt vervoerd, kan beter worden overgestapt op treinvervoer. Bedrijven die duurzaamheid belangrijk vinden, zullen duidelijk stelling moeten nemen voor klimaatvriendelijk transport. "Daarom willen we een dialoog met de levensmiddelenbranche, allereerst met de handel, om producten die per trein vervoerd zijn te voorzien van een speciaal logo. Informatie over het vervoer ontbreekt nu over het algemeen, zodat de consument geen bewuste keuze kan maken." Nu al zijn er bedrijven, zoals Axfood (met de winkelketen Urban Deli), die het voortouw nemen door geen groenten en fruit meer te verkopen die per vliegtuig zijn aangevoerd.

"De dialoog die wij nu willen aangaan, heeft ten doel bedrijven en consumenten te helpen bewustere keuzes te maken. Elke branche en elk bedrijf moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor de vermindering van de kooldioxide-uitstoot," besluit Kilström.

http://www.di.se/debatt/jan-kilstrom-infor-markning-pa-varor-som-fraktats-pa-jarnvag/


Publicatiedatum: 28-5-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: