Fresh Del Monte ziet omzet eerste kwartaal stijgen
Het bedrijf verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar voor 453,2 miljoen dollar aan bananen. Vorig jaar kwam dat cijfer uit op 445,1 miljoen dollar. Het volume lag 8% lager, maar de verkoopprijs lag wereldwijd 11% hoger op 15,68 dollar per eenheid. Daardoor kwam de brutowinst in dit segment uit op 52,1 miljoen dollar tegen 35 miljoen dollar een jaar eerder.
Het overige verse fruit samen bracht 573,9 miljoen dollar op, een stijging ten opzichte van de 506,2 miljoen dollar van een jaar eerder. De stijging is te danken aan grotere omzet in vrijwel alle onderdelen van dit segment. De brutowinst daalde naar 46,7 miljoen dollar (2017: 48,4 mln dollar). Voor de verschillende productgroepen werden goede cijfers genoteerd. De omzet van Golden ananas steeg met 8% naar 120,1 miljoen dollar. Het volume kwam 16% hoger uit tegen een 6% lagere prijs. Avocado's tekenen voor 35% groei in volume en een 12% lagere prijs, wat resulteert in een omzet van 84 miljoen dollar (+19%). Niet tropische producten zagen de omzet dalen met 15% naar 66,1 miljoen dollar. Het volume daalde met 27% terwijl de prijs 17% hoger stond. De groentenverkoop steeg naar 18,9 miljoen dollar, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.
De omzet voor bewerkte producten kwam uit op 79 miljoen dollar (2017: 81,1 mln dollar). Dat is vooral te wijten aan een lagere omzet in de industriële ananas.
Klik hier de kwartaalcijfers te bekijken