Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Thaise kokosnoten voor Chinese markt

Het rijpingsproces voor groene kokosnoten duurt korter dan bij bruine kokosnoten. Ook is het kokoswater van groene kokosnoten frisser en zoeter. De jonge kokosnoot is een van de vier belangrijkste fruitsoorten van Thailand, samen met doerian, longan en mangosteen. De kokospalmen van Hainan geven twee tot drie keer per jaar kokosnoten, terwijl met Thaise kokospalmen zo vaak als 18 tot 21 keer per jaar kokosnoten kunnen worden verkregen. Het hoogseizoen voor de oogst begint in oktober en loopt af in februari. Qua retail loopt het hoogseizoen van maart tot september. In deze periode is er dan sprake van een relatief groot aanbod.


Telers oogsten fruit en maken dit schoon


Het wassen van kokosnoten

De Thaise kokossector heeft dankzij een lange geschiedenis in de teelt van kokosnoten, vruchtbare grond en uitstekende weersomstandigheden een superieure positie binnen de wereldmarkt voor kokos bereikt. Thaise kokosnoten kwamen in 2012 op de Chinese markt en raakten door de hoge kwaliteit snel populair bij de Chinese consument. Het marktaandeel van Thaise kokos is elk jaar verder toegenomen. De prijs voor Thaise kokos ligt nu significant hoger dan vorig jaar. Op dit moment is 70% tot 80% van alle Thaise kokos bestemd voor de Chinese markt.


De selectie van kokosnoten


Het verpakken van kokosnoten

Het in Sjanghai gevestigde Jiuye Supply Chain Management heeft in de grootste Thaise teeltgebieden voor kokosnoten voor 4 hectare aan pakstations en voor ongeveer 5 hectare aan bewarings- en distributiefaciliteiten. Jiuye Supply Chain huurt in Thailand plantages of werkt samen met lokale telers om kokosnoten te oogsten, die vervolgens onder het eigen merk WeFresh op de markt worden gezet. De WeFresh-kokosnoten van Jiuye Supply Chain zijn op veel markten in de wereld te vinden. De belangrijkste markt is die van China. Op dit moment wordt 20% tot 30% van de opbrengst aan Thaise kokosnoten onder het merk WeFresh naar China geëxporteerd.


Dozen met verse kokosnoten


Thaise kokosnoten

Jiuye Supply Chain werd opgericht in november 2014. Het bedrijf heeft op dit moment bijna 600 werknemers in dienst, die er hard aan werken om het bedrijf een wereldleider te laten zijn op het gebied van het leveren van versproducten. Het bedrijf combineert gespecialiseerde IT-systemen met het managen van natuurlijke middelen voor gekoelde distributie. Zodoende heeft Jiuye Supply Chain een geïntegreerde service voor koelopslag, koeltransport, import/export en distributie naar wereldwijde ondernemingen op het gebied van verse AGF.

Jiuye Supply Chain heeft op dit moment vijfentwintig distributiecentra in China en heeft in meer dan veertien landen een aandeel in buitenlandse bedrijven.


Een kokosnootplantage

De koelopslagfaciliteiten van Jiuye Supply Chain hebben acht kamers met elk hun eigen klimaatcontrole. De opslagfaciliteiten geven klanten mogelijkheden voor distributie aan de hand van 3.000 koeltrucks. Zodoende is er volledige temperatuurcontrole tijdens het transport. De koeltrucks kunnen gebruikt worden bij 86% van alle stadsgebieden van China. Per dag levert Jiuye Supply Chain zo'n 60.000 bestellingen aan versproducten af bij consumenten. Het assortiment bestaat onder andere uit vlees, vis, zeevruchten, verse bloemen, melkproducten, groenten en fruit.




In de Chinese markt is het merk WeFresh voornamelijk gericht op de groothandelssector. Tegelijkertijd breidt Jiuye Supply Chain zijn activiteiten uit via bekende supermarkten, online winkels en buurtwinkels. WeFresh-kokosnoten zijn te verkrijgen via grote Chinese winkelketens als Yonghui Supermarkets, Benlai, Womai en Miss Fresh. Voor distributie in de rest van de wereld werkt Jiuye Supply Chain samen met bedrijven in de VS, Singapore, Canada, Duitsland, Hong Kong en Taiwan. In de toekomst is Jiuye Supply Chain van plan om naar de Europese markt uit te breiden en om het marktaandeel in Zuidoost Azië te vergroten.

Shanghai Jiuye Supply Chain Management Co., Ltd.
Company telephone: +86 138 1692 8759
Company e-mail: xubensong@jiuyescm.com
Publicatiedatum: