Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Billa opent 10 nieuwe winkels in Bulgarije

Carrefour vormt inkoopalliantie met Système U

Rusland: Magnit breidt uit in eerste kwartaal
De Russische retailer Magnit had in het eerste kwartaal van 2018 een toename in omzet van 8,08% tot RUB288,6 miljard (€3,8 miljard). Hoewel de like-for-like-omzet afnam, heeft het bedrijf in deze periode toch zijn netwerk uitgebreid. Er werden 275 nieuwe winkels geopend, waarmee Magnit nu een netwerk heeft van 16.625 locaties. Dit netwerk kan worden opgedeeld in 12.283 buurtwinkels, 242 hypermarkten, 3.890 drogisterijen en 210 winkels volgens het Magnit Family-concept. De totale winkelruimte is in het eerste kwartaal met 13,24% tot 5,83 miljoen vierkante meter toegenomen.
Bron: esmmagazine.com  

Poolse jaaromzet van Carrefour stijgt met 5,5%
De Poolse tak van Carrefour had over heel 2017 een toename van 5,5% in jaaromzet. De omzet kwam hierdoor neer op PLN9,68 miljard (€2,3 miljard). Volgens Carrefour kwam het positieve resultaat door een combinatie van nieuwe winkels en een goed onthaal door consumenten van oudere winkels, die in de afgelopen tijd werden gemoderniseerd. Carrefour heeft in de Poolse sector PLN244,6 miljoen (€58,0 miljoen) geïnvesteerd om meer dan 100 nieuwe winkels te openen en andere winkels te renoveren. Onder de winkeluitbreidingen bevonden zich naast meer dan 100 buurtwinkels ook drie hypermarkten en acht supermarkten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Billa opent 10 nieuwe winkels in Bulgarije
De Oostenrijkse keten Billa is van plan om in de Bulgaarse steden Sofia, Plovdiv en Varna tussen de acht en tien nieuwe supermarkten te openen. Billa heeft nu al zo'n 4.500 stafleden in dienst, die in de Bulgaarse sector actief zijn. Door de nieuwe winkels zal de omzet van Billa in Bulgarije naar verwachting met 9% tot 10% stijgen en zullen zo'n 320 tot 450 nieuwe banen worden gegenereerd. Per nieuwe winkel wordt werkgelegenheid verschaft voor tussen de 40 en 50 stafleden. De directeur voor de Bulgaarse tak van Billa, Boyko Sachanski, gaf aan dat de combinatie van nieuwe vestigingen, het toegenomen winkelverkeer (nu gemiddeld 1,3 miljoen bezoekers per week) en de grotere bedragen die door de consument worden uitgegeven (nu gemiddeld 13 leva, oftewel €6,60) de reden zijn waarom Billa zijn omzet in Bulgarije kon vergroten.
Bron: emerging-europe.com

Spanje: Eroski verlaagt prijzen
Eroski heeft meer dan 1.000 huismerkproducten in prijs verlaagd. In de eerste twee maanden van 2018 hebben consumenten volgens Eroski in totaal voor €46 miljoen aan boodschappen kunnen besparen. De prijsverlagingen zijn vooral gericht op alledaagse producten, die voornamelijk in de categorieën voor voedingsmiddelen en versproducten te vinden zijn. Ook zijn biologische producten qua prijs verlaagd. Het verlagen van de prijs van de gemiddelde winkelwagen en het verbeteren van het welzijn van de consument zijn twee speerpunten in de komende marketingcampagnes van Eroski. Volgens directeur Eva Ugarte werden de lagere prijzen mogelijk gemaakt door verbeteringen in de leveringsketen.
Bron: retailanalysis.igd.com  

Italië: MD plant 180 nieuwe winkels voor 2021
De Italiaanse discountketen MD is van plan om voor 2021 180 nieuwe vestigingen te hebben geopend. Met de nieuwe winkels worden zo'n 2.200 nieuwe banen gegenereerd. MD-CEO Patrizio Podini sprak over de plannen van zijn bedrijf op een Italiaanse beurs in Sorrento. MD wil volgens Podini in de periode tussen 2018 en 2021 gemiddeld 45 nieuwe winkels per jaar openen. Elke winkel krijgt een oppervlak van tussen de 1.500 en 2.000 vierkante meter. De plannen worden gefinancierd met een investering van €1 miljard, waarvan een deel ook wordt gebruikt voor de modernisering van enkele honderden vestigingen.
Bron: esmmagazine.com

Carrefour vormt inkoopalliantie met Système U
De Franse supermarktketen Carrefour heeft voor een periode van vijf jaar een inkoopalliantie gevormd met de retailer Système U. Hierdoor worden Système U en Carrefour samen de grootste inkopers binnen de Franse supermarktsector. De bedrijven gaven eerder aan dat ze in gesprek waren om samen met internationale leveranciers te onderhandelen over prijzen. De samenwerking tussen de twee retailketens moet ook de Franse landbouwsector bevorderen.
Bron: esmmagazine.com  

Rouses breidt uit in het zuiden van VS
Rouses Markets opent deze week een nieuwe vestiging in het westen van de stad Mobile in de staat Alabama. Sinds dat Rouses in Alabama actief is geworden in 2013, is dit de vijfde winkel van de keten in de omgeving van Mobile. De nieuwe winkel heeft onder andere een barbecue-afdeling, waar ter plekke vlees wordt gerookt. Ook zijn er maaltijdpakketten voor handen en is er een culinair centrum waar kookdemonstraties, wijnproeverijen en andere evenementen worden gehouden. Ook heeft de winkel een zogeheten K-cup station, waarmee consumenten zelf koffiesmaken kunnen samenstellen. Rouses Markets is gevestigd in Thibodeaux in Louisiana. Volgens CEO Donny Rouse is het bedrijf van plan om verder in Alabama uit te breiden. Naast de winkels in Mobile heeft de keten een vestiging aan de golfkust en wordt er later dit jaar een voormalig Winn-Dixie als Rouses Market heropend in Orange Beach.
Bron: fooddive.com 

VS: 7-Eleven past JDA-software toe in leveringsketen
7-Eleven heeft met succes een aantal IT-toepassingen van JDA Software, Inc. toegepast binnen de eigen leveringsketen. De systemen waar 7-Eleven in de JDA Cloud gebruik van maakt zijn JDA Demand, JDA Fulfilment en JDA Order Optimization. Met de oplossingen van JDA kan de retailer zijn leveringsketen beter stroomlijnen en de inventaris van alle filialen beter beheren. 7-Eleven koos voor JDA om meer inzicht in de eigen inventaris te krijgen en het aantal tekorten aan producten tegen te gaan. De voorraad wordt nu per winkel beter aangevuld, waarbij via verschillende distributiecentra aan de hand van de specifieke vraag per winkel te werk wordt gegaan.
Bron: businesswire.com  

VS: Albertsons verandert winkel van naamdrops 'Market Street Idaho' name from new Boise store
De Amerikaanse retailer Albertsons heeft bijna een nieuwe vestiging voltooid in Boise, Idaho. De winkel is specifiek gericht op consumenten met een culinaire insteek en wordt geopend op een locatie waar voorheen een zestig jaar oude Albertsons-winkel actief was. Het concept voor de winkel werd al eerder door Albertsons toegelicht, al blijkt nu wel dat de naam van de winkel wordt aangepast. In plaats van de eerder aangekondigde naam Market Street Idaho krijgt de vestiging het oude vertrouwde logo van Albertsons, waarmee de keten duidelijker naar de eigen geschiedenis in Boise verwijst.
Bron: winsightgrocerybusiness.com  

VS: Wegmans opent vestiging in winkelcentrum
Wegmans Food Markets heeft op zondag 29 april een supermarkt geopend binnen het winkelcentrum Natick Mall in Massachusetts. Volgens winkelmanager Rich Boscia is de vestiging uniek, mede omdat de winkel meerdere verdiepingen heeft. "De winkel is anders dan alles wat we ooit eerder hebben gedaan. Elk besluit voor de vormgeving van de winkel is genomen met de consument in het achterhoofd," aldus Boscia. De vestiging heeft verspreid over twee verdiepingen een oppervlak van 13.500 vierkante meter. Beide verdiepingen hebben direct toegang tot de rest van het winkelcentrum. Het centrale plein van de winkel heeft een lopende band, waarop consumenten met winkelwagen en al van verdieping kunnen wisselen. Binnen de winkel is een assortiment beschikbaar van bijna 70.000 producten, waaronder 3.000 biologische producten.
Bron: progressivegrocer.com  

VS: Supervalu verkoopt Shop 'n Save-keten

Supervalu zoekt partijen die bereid zijn om zijn retailketen Shop 'n Save over te nemen. Ook wil het bedrijf acht van zijn magazijnen van de hand doen of verhuren in een leaseconstructie. Een overeenkomst voor de magazijnen kan volgens Supervalu leiden tot een opbrengst van $483 miljoen (€400,2 miljoen). De nieuwe stappen van Supervalu zijn een gevolg van de invloed van een investeerder, die wil dat de in Minneapolis gevestigde groothandelaar meer resultaten laat zien. Supervalu geeft zelf echter ook aan dat de nieuwe stappen overeenkomen met het eigen plan om het bedrijf zich meer te laten focussen op de groothandelssector.
Bron: winsightgrocerybusiness.com  

Publicatiedatum: 30-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: