Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse Pico Fresh opent nieuwe markten voor passiefruit in Europa

Pico Fresh vermarkt in Zuid-Afrika geteeld passiefruit in Europa en het Midden-Oosten, waar het fruit zich van Colombiaans passiefruit onderscheidt dankzij haar grotere maat en zoete smaak. 

Het bedrijf exporteert ongeveer driekwart van het in Zuid-Afrika geteelde passiefruit en heeft haar eigen plantages in Zambia en Zimbabwe. Pico Fresh-directeur Garrick Mullin legt uit dat er vroeger meer passiefruit in Zimbabwe werd geteeld dan in Zuid-Afrika. De overvallen op teeltbedrijven van vijftien jaar geleden betekenden echter het einde van deze bloeiende sector en openden mogelijkheden voor Zuid-Afrikaanse (voormalig Zimbabwaanse) telers. Pico Fresh heeft sindsdien in Zambia en Zimbabwe passiefruitplantages aangelegd met een hoge dichtheid en irrigatie. 

Het Zuid-Afrikaanse seizoen is later begonnen als gevolg van de hittegolven van eind vorig jaar waardoor ook de volumes lager zijn. Veel bloesem ging verloren met name in het vroege stadium van het seizoen dat in december begint. Passiefruit heeft een lange oogst van negen maanden. "Het groeiseizoen was een beetje verraderlijk en minder gunstig dan we hadden gehoopt maar de volumes uit Zambia en Zimbabwe maken dit weer goed."

Hij merkt op dat passiefruit, met name in oudere plantages, gevoelig is voor virussen en schimmels. Het totale passiefruitareaal in Zuid-Afrika bedraagt tussen de 150 en 200 hectare met even veel hectare in Zimbabwe en Zambia. Het areaal is de afgelopen drie jaar uitgebreid, mede vanwege het wereldwijde tekort aan pulp maar ook met het oog op de betere marktkansen in Europa. 


Colin Colegrave, marketingdirecteur Pico Fresh 

Overaanbod voorkomen
Passiefruit is een nicheproduct en Pico Fresh is begonnen met de ontwikkeling van nieuwe markten voor dit product, met name via Europese en Britse supermarkten die op zoek zijn naar een jaarronde aanvoer. Op de Europese markt is Zuid-Afrikaans passiefruit gedurende zes maanden van het jaar tegelijk met dat uit Colombia op de markt. 

Het fruit is beperkt houdbaar, slechts één tot twee weken, en wordt daarom per luchtvracht verzonden. Dit maakt het product duurder en Mullin denkt dat veel Europeanen dit fruit dan ook nog nooit geproefd hebben. 

Het bedrijf exporteert zo'n 20 ton per week. In piekperiodes wordt er wekelijks 50 ton geëxporteerd, met name voor de versmarkt. Mullin ziet niet veel mogelijkheden voor groei op dit moment. 



"Passiefruit is zeer prijsinelastisch en vanwege het luchttransport ook nogal prijzig," vervolgt hij. "Als men de prijs met 20% tot 30% zou verlagen, zou men niet meer verkopen. Het introduceren van deze fruitsoort bij consumenten is een langzaam proces. Het is ook lastig. Vanwege de prijsinelasticiteit is het risico op overaanbod groot. De markt is nu verzadigd, wat ook komt omdat er passiefruit uit Colombia op de markt is."

"Er is een prima evenwicht," gaat hij verder. "Ik denk dat de productie haar maximum heeft bereikt en dat extra productie alleen maar tot overaanbod zal leiden." Qua omzet is passiefruit het belangrijkste product van het bedrijf dat ook lychees en avocado's teelt. 

Voor meer informatie:
Garrick Mullin
Pico Fresh Exports
Tel: +27 11 390 9200
Publicatiedatum: