Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




V

Waitrose lanceert online voedselbank

VK: Waitrose lanceert online voedselbank
Waitrose breidt het aantal vestigingen uit dat deelneemt aan het FareShare Go-programma. Het FareShare Go-programma heeft eerder met succes een proefperiode afgesloten. Fare Share Go maakt gebruik van het Ierse IT-platform FoodCloud IT platform, waardoor vestigingen van Waitrose makkelijker overtollige producten door kunnen geven aan lokale voedselbanken en andere liefdadigheidsinstellingen. Alle vestigingen van Waitrose worden op het programma aangesloten. Waitrose heeft eerder al naam voor zichzelf gemaakt wat betreft voedseldonaties. Het IT-platform zorgt ervoor dat deze insteek nu met een verbeterde communicatie tussen voedselbanken en supermarkten kan worden uitgevoerd.
Bron: waitrose.pressarea.com

Aeon opent eerste winkelcentrum in Oost-Maleisië

Aeon CO (M) Bhd heeft zijn eerste winkelcentrum in het oosten van Maleisië geopend. Aeon Kuching Central heeft een oppervlak van bijna 149.000 vierkante meter en is ontwikkeld om genoeg ruimte te bieden om meerdere retailfaciliteiten onder een dak aan te bieden. Volgens Aeon-directeur Shinobu Washizawa is het bedrijf enthousiast om eindelijk uit te kunnen breiden in Oost-Maleisië.
Bron: theborneopost.com 

Albert Heijn is meest duurzame supermarktketen van NL
Albert Heijn is de duurzaamste retailketen van Nederland. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek, waarin aan de hand van een enquête onder 5.000 Nederlandse consumenten naar de duurzaamheid van verschillende Nederlandse bedrijven werd gekeken. Albert Heijn belandde in de index op de negende plaats, waarmee de keten voor de tweede jaar op rij de meest duurzame retailer van Nederland blijkt te zijn. Tijdens de presentatie van de editie van 2018 van de Sustainable Brands Awards in Amsterdam werden de winnaars bekend gemaakt.
Bron: esmmagazine.com 

Toestemming voor overname Nisa door Co-op
De Britse mededingingsautoriteit heeft toestemming verleend voor de overname van de keten Nisa door Co-op. Het overheidsorgaan is tot de conclusie gekomen dat een overname geen reden tot zorgen met betrekking tot oneerlijke concurrentie geeft. Nisa opereert als een groothandelaar, terwijl Co-op een supermarktketen betreft. Zodoende zijn de twee bedrijven nooit directe concurrenten van elkaar geweest, wat betekent dat een overname waarschijnlijk geen gevolgen zal hebben voor de concurrentie of de prijzen binnen beide marktsegmenten. Co-op gaat Nisa overnemen voor een bedrag van £137,5 miljoen (€157,2 miljoen). 
Bron: foodbev.com  

Noorwegen: Coop begint programma voor opruimen van plastic
Coop heeft in Noorwegen een campagne aangekondigd om plastic rommel op te ruimen. De campagne is onderdeel van een groter initiatief om plastic afval aan te pakken. Het zogeheten "Coop rydder Norge"-initiatief loopt van 30 april tot 5 mei. Stafleden, klanten en mede-eigenaren worden door middelen van verzamelpunten en schoonmaak-kits aangemoedigd om plastic afval in het land op te rapen. "We hebben allemaal last van rommel. Wij van Coop dragen een deel van de verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen," zegt Knut Lutnæs van Coop Norway. "Samen met onze klanten, die ook eigenaar van Coop zijn, dragen we nu bij aan een schoner Noorwegen."
Bron: esmmagazine.com

Zuid-Afrika: Pick n Pay kiest voor kleinere winkels
Het Zuid-Afrikaanse Pick n Pay gaat het opzetten van grote vestigingen de komende tijd vermijden. Consumenten zijn minder geneigd om op wekelijkse basis een groot volume aan boodschappen in te slaan, aldus CEO Richard Brasher. Met uitsluiting van activiteiten in Zimbabwe heeft de retailer in dit jaar tot 25 februari 124 nieuwe winkels geopend. Daarmee is de totale winkelruimte met 3,3% toegenomen. Onder de nieuwe winkels bevond zich geen enkele hypermarkt. Het aantal supermarkten van Pick n Pay nam met slechts 3% toe. Het aantal buurtwinkels is uitgebreid met maar liefst 23%, hoewel dit aantal voor de nieuwe openingen nog vrij laag stond.
Bron: businesslive.co.za    

Eerste zero waste-supermarkt in Singapore geopend
Onder de naam UnPackt is voor het eerst in Singapore een supermarkt geopend met een zero-waste-concept. De producten in de supermarkt worden verkocht zonder enige verpakking. Omdat er geen verpakkingen worden gebruikt, is er naast nagenoeg geen afval ook sprake van goedkopere prijzen. Consumenten worden aangemoedigd om eigen containers mee te nemen, die ze in de winkel zelf met de gewenste producten mogen vullen. UnPackt heeft een assortiment dat vooralsnog uit gedroogde voedingsmiddelen en schoonmaakproducten bestaat. Het bedrijf is bij succes van plan om het aanbod uit te breiden met verse groente en fruit. 
Bron: eco-business.com   

VS: Walmart test checkout-service
Walmart is een nieuw programma begonnen, waarmee consumenten ter plekke hun boodschappen kunnen betalen. De nieuwe service heet "Check Out With Me" en wordt op dit moment getest in 350 winkels van de Amerikaanse Lawn & Garden Center-keten. Winkelmedewerkers zijn uitgerust met Bluetooth-printers en mobiele scanners om klanten direct te kunnen laten betalen.  Een klant die wil afrekenen kan bij het staflid direct zijn aan te schaffen producten in laten scannen, met een creditcard betalen en vervolgens de rekening uit laten printen of deze online op te laten sturen. Het doel van de service is meer gebruiksgemak voor de consument.
Bron: supermarketnews.com   

VS: Tops wil winkels sluiten
Tops Markets LLC, dat in februari zijn faillissement heeft aangevraagd, wil toestemming vragen om slecht presterende winkels te sluiten. Dat blijkt uit een verslag dat bij de Amerikaanse faillissementsrechtbank is gepresenteerd. Volgens het New Yorkse nieuwsblad Democrat & Chronicle heeft de keten verzocht om een aantal winkels naar eigen believen te sluiten. Het doel van de winkelsluitingen is om meer liquiditeit te behouden en om de waarde van het vastgoed te maximaliseren.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon heeft toename in online kwartaalomzet van 50%
Amazon had in het eerste kwartaal van dit jaar een online omzet van ongeveer $650 miljoen (€532,2 miljoen), aldus informatie van One Click Retail. Jaar op jaar is dat een toename van 50%. Negen van de tien best verkopende producten betroffen dranken. De omzet van Amazon Pantry steeg met 14%, waarmee de omzetgroei meer is afgevlakt. Amazon Pantry is een dienst die de aanschaf van boodschappen met huishoudelijke goederen combineert.
Bron: fooddive.com 

Publicatiedatum: 25-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: