Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Theo-Jan Thur

"Ik ben de ogen en oren van mijn klanten"

In ZON magazine komen niet alleen telers, maar ook geregeld klanten aan het woord. Deze keer is dat Theo-Jan Thur, commissionair en eigenaar van Gebroeders Thur in Maastricht. "Welkom in mijn kantoor", zegt Theo-Jan Thur met een uitnodigend gebaar vanaf zijn vaste plek in de afmijnzaal van ZON fruit & vegetebles. De commissionair zegt het gekscherend, maar feitelijk zit hij er niet ver naast met zijn binnenkomer. Want de geboren 46-jarige Brabander zit hier vijf ochtenden per week.
Theo-Jans grootvader begon de groentenhandel in 1920. Vervolgens stapte zijn vader Teun in het bedrijf en daarna namen Theo-Jan en zijn tweelingbroer Erik-Jan het roer over. Erik-Jan heeft het bedrijf alweer meer dan tien jaar geleden verlaten, maar eenpitter Theo-Jan voert nog steeds de bedrijfsnaam Gebroeders Thur. "Die naam is zo ingeburgerd en wie weet komt Erik-Jan nog ooit terug."

Goede keuze
Eerst opereerden de heren Thur vanaf de veiling in Drunen, daarna werd het Veldhoven. Toen de veiling in Veldhoven in 1985 dichtging, verkasten de Thurs naar Venlo. Theo-Jan: "Dat is een goede keuze geweest want ZON bestaat nog steeds en timmert flink aan de weg."

Theo-Jan verhuisde op een gegeven moment naar Maastricht, de stad waar hij nog steeds woont. Vijf ochtenden in de week stapt hij daar 's ochtends tegen vijven in de auto om ruim voordat de veilingklok in beweging komt Fresh Park Venlo op te rijden. 'Ik vind het belangrijk om zelf de koelcellen in te lopen en te zien wat er beschikbaar is en hoe de kwaliteit van het product is. Dat is de meerwaarde voor mijn klanten: dat ik hier ben. ZON heeft natuurlijk ook een webklok, maar groenten en fruit zijn geen televisies. Versproduct moet je met eigen ogen zien, vind ik, zodat ik mijn klanten 's ochtends al kan informeren over de kwaliteit. Wanneer ik 's ochtends bij ZON kom, bel ik al mijn klanten om te vragen wat ze die dag nodig hebben. Mijn klanten bestaan uit exporteurs, maar ook groentenwinkeliers, markthandelaren en groothandelaren, tussenhandelaren en kleinhandelaren. Op basis van de boodschappenlijstjes die ik van hen krijg, doe ik de inkoop. Sommige producten voldoen standaard aan de kwaliteit, maar er zijn ook producten die een beetje kunnen afwijken. En een leuke klasse twee, daar kunnen negen van de tien mensen ook wel iets mee. Dat moet ik kunnen overbrengen naar mijn klanten. In feite ben ik hier de ogen en oren van hen."

"Als ik iets koop, ga ik naderhand ook altijd controleren of datgene wat ik gekocht heb ook datgene is wat ik eerder op de ochtend gezien heb. Dat is geen wantrouwen, maar overal gaat weleens iets mis en als de kwaliteit in de praktijk tegen blijkt te vallen, kan ik hier de keurmeester erbij halen en zo het probleem direct aanpakken. Op die manier komt de klant later niet voor verrassingen te staan en hoeft het product niet onnodig van her naar der vervoerd te worden."

Zuchten
Liever doet hij het niet natuurlijk, maar af en toe moet de commissionair 'nee' verkopen tegen zijn klanten. "Dat kan zijn omdat een product er niet is of niet in een bepaalde kwaliteit beschikbaar is, maar sommige klanten geven ook richtprijzen. Als ik het product daar niet voor kan krijgen, koop ik doorgaans niet. Maar het is ook een kwestie van de klant door en door kennen en de markt aanvoelen. Als ik een product niet voor de richtprijs kan krijgen, maar ik verwacht dat de markt aantrekt en dat het bewuste product de dag erna nóg duurder is, koop ik soms toch. In de regel accepteren mijn klanten dat. Een kwestie van jarenlange nauwe samenwerking. Met een aantal klanten werk ik al decennia. Sommige hoeven maar te zuchten en ik weet al wat ze bedoelen."

Theo-Jan merkt dat ZON de laatste jaren extra aandacht aan de klok heeft gegeven. Maar helemaal compleet is de daghandel nog niet wat hem betreft. "Er zijn nog producten die ZON mist. Andijvie en spinazie bijvoorbeeld zijn hier in jaren niet geweest. Er wordt wel gewerkt aan verbreding en verdieping van het assortiment, maar je moet natuurlijk wel een beschikbare teler hebben die zijn product voor de klok van ZON wil brengen."

Om product bij te kopen dat aan de ZON-klok ontbreekt, rijdt Theo-Jan na afloop van de daghandel geregeld naar specifieke telers. "Met als gevolg dat ik dan tegen vijf, zes uur thuis ben. Niet dat ik daarover klaag, ik ga bijna altijd met plezier naar mijn werk."

Jules de Corte
De lol van dat werk? "Voor een mooie prijs inkopen waar de klanten tevreden mee zijn en de gevraagde kwaliteit kunnen leveren. Mensen betalen heus een dubbeltje meer als de kwaliteit maar goed is. Zolang ZON een hoogstaand product levert, zullen de klanten blijven. Ik krijg van mijn klanten goede reacties op de kwaliteit van het product dat ik bij ZON koop. Dat komt onder meer doordat het keurbeleid de laatste jaren strenger is geworden. Vroeger riep ik weleens voor de gein dat het er op leek dat Jules de Corte hier keurmeester was, maar dat is allang niet meer zo. Integendeel, ik kreeg laatst van een klant terug dat het product dat ik voor hem bij ZON had gekocht zestien dagen onderweg was geweest en dat de kwaliteit nog steeds goed was. Om het te bewijzen stuurde hij zelfs foto's van het product. Dat hoor ik natuurlijk graag. Klanten moeten blind kunnen vertrouwen op de kwaliteit die ZON levert. Inderdaad, toch een beetje als Jules de Corte."

Steeds meer handelaren kiezen ervoor om vanachter hun laptop thuis of op kantoor te kopen. Niet Theo-Jan zijn ding. "Als ik het niet zo druk heb, zegt mijn vriendin weleens 'blijf toch thuis en koop via de webklok wat je nodig hebt, zodat je niet heen en weer Venlo hoeft te rijden, maar dat zit niet in mijn DNA. Ik moet gewoon híer zijn."

Bron: ZON Magazine


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


In Drunen zaten toch de gebroeders Ad en Leo Thur?
Edwin, Elshout - 2018/04/24 20:07:18.000


Mooi stukje Vriend, ben trots op je.
Eén van de laatste der Mohikanen en de Beste.
Erik-Jan Thur, Veldhoven - 2018/04/24 13:21:47.000


Eventjes een kleine correctie. Er staat in het artikel dat Veldhoven in 1985 dichtging. Heb zelf tot 1996 champignons gebracht. Dus het moet later als 96 zijn geweest.
sjef deijkers, Standdaarbuiten - 2018/04/24 12:31:58.000


Klopt, Ad zat in Drunen. Leo was de Transporteur die soms eens mee hielp.
Teun zat in Eindhoven/Veldhoven.
Dit bericht gaat ook beetje over de langere periode maar niet alle details kunnen natuurlijk beschreven worden..
Wat betreft de sluiting van Veldhoven zal dat inderdaad rond ''96 geweest zijn dus ''85 is niet correct.
Theo=Jan Thur, Maastricht - 2018/04/26 15:55:27.000



© AGF.nl 2018