Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Matthijs Jasperse: Chinese markt niet zomaar 'oogstrijp'

"Hollandse paprika's via winkels en e-commerce de Chinese retailmarkt op"

Tholen - Nadat vorig jaar de eerste Hollandse paprika's afgezet konden worden op de Chinese markt, is deze week het tweede seizoen van start gegaan. "2017 was een kick-off, waar veel geleerd is over supply chain, de lokale kosten en de retail- en consumentenwensen nog duidelijker zijn geworden", vertelt Matthijs Jasperse van FVO China BV. Samen met Global Green Team (Arno Verboom), Levarht (Claas van Os) en The Greenery (Marcel van den Enden) zetten Nederlandse telers eerste stappen in China.



Vervolg gezamenlijke strategie
De gezamenlijke marketing- en exportstrategie van 2017 voor de ontwikkeling van de Chinese markt krijgt ook dit jaar een vervolg, waarbij de Nederlandse paprikatelers - verenigd in FVO - via de drie distributeurs The Greenery, Levarht en Global Green Team de paprika's onder het Dutch Valley-merk verkopen op de Chinese retailmarkt. Claas van Os: "Prachtig om te zien hoe Levarht en FVO elkaar versterken, vanuit deze gemeenschappelijke visie". Arno Verboom, die vorige week bij retailer Jia Jia Yue veel aandacht genereerde voor de Dutch Valley paprika's, ziet grote voordelen in de gezamenlijke aanpak: "De Chinese markt wordt nu ontwikkeld vanuit een centrale organisatie in Nederland, dat is een groot voordeel". Marcel van den Enden voegt er aan toe: "Onze gezamenlijke aanpak zorgt voor eenduidige uitstraling van NL product en zorgt dat we de Chinese consument op dezelfde manier benaderen én bereiken". Staay Food Group heeft pas op de plaats gemaakt en legt haar focus momenteel op andere markten. Jasperse: "In 2017 werkten we met 19 FVO-telers met een totaal areaal van 118 hectare. Dit jaar gaan we van start met 9 telers met een areaal van 77 hectare. We ervoeren dat de Chinese markt niet zomaar 'oogstrijp' was, dus dit jaar hebben we een kleiner productieareaal, maar een dusdanig areaal dat continue productgarantie biedt."


27 retailers 
"Vorig jaar hebben we via de traditionele kanalen aan 27 retailers onze grote variëteit aan product laten 'proeven' op de winkelvloer. In totaliteit ging dat om 14 ton paprika's met consumententesten, gedurende een periode van 17 weken. Dit jaar hopen we grotere stromen te creëren richting de winkels en parallel testen te doen via e-commerce", vertelt Matthijs. "Met e-commerce koppelen we onze paprika's ook weer aan een ander type consumenten door in te zetten op meer gemak. Daar spelen we onder meer op in met een snackverpakking (3 stuks snackbite). We hebben dit jaar ook veel aandacht besteed aan het versterken van het design."

Wat kunnen we in 2018 verwachten? Marcel van den Enden: "Na de introductie in 2017, gaan we dit jaar bij een aantal geselecteerde klanten een programma, structurele verkoop, starten." De verkoop zal niet vanzelf gaan, zo legt Matthijs Jasperse uit: "Het marktpotentieel is gigantisch, maar we moeten niet vergeten dat de paprika in China nog een bijproduct is. Zo is het rauw consumeren van de paprika als snack of in de salade in China nog niet ingeburgerd. We hebben daarom nog een lange weg te gaan, maar zijn hoopvol gestemd. Wat vorig jaar wel duidelijk is geworden is dat ketenefficiëntie enorm belangrijk is, naast de fundamenten als safe, sweet, healthy en ready to eat", vertelt Matthijs. "Het verschil met onze paprika's ten opzichte van het lokale product is groot. Niet alleen het smaakverschil is gigantisch, ook de consumptie is heel anders dan men in China gewend is. Chinese consumenten durven letterlijk hun eigen product niet rauw te eten. Ik ervoer het begin februari zelf. Na doen van enkele residutesten begrijp ik het gedrag…" Claas van Os voegt daar aan toe: "Niet alleen in de technologie van glasteelt weet Nederland het onderscheid te maken in de wereldmarkt van groenten en fruit. Met name in in jet ketendenken en het versterken van elkaar binnen de gehele supply Chain, weet de Nederlandse agrarische sector het verschil te maken". 

Tomaat
Op de vraag of de paprika ook een try-out is om in het geval van markttoegang met bijvoorbeeld de tomaat op dezelfde manier van start te gaan, antwoordt Matthijs. "De leercurve is groot. Aan de kant van de teelt vergt het meer aandacht qua fyto-eisen, aan de kant van sales zie je dat markten openen niet in onze genen zit, omdat we voornamelijk sterk zijn met bestaande markten. Daarnaast hebben we wantrouwen bij de Chinese consument weg te nemen bij het rauw consumeren en vergt de logistieke keten veel aandacht. We leveren een premium product, maar een consument vergelijkt toch altijd met bekende substituten, in dit geval de Chinese. Maar ik ben er van overtuigd dat alle partijen die bij dit project betrokken zijn in de toekomst ook zeker zullen instappen met de tomatenexport als er markttoegang wordt gegeven. Alle bagage die nu wordt gevormd, denk aan relaties, logistiek, kwaliteit en positionering, gaat daarbij van waarde zijn."

FVO is een samenwerking van de Nederlandse glasgroentesector: Best of Four, DOOR, Harvest House, The Greenery, Van Nature en ZON. Gericht op het versterken van de positie van Nederlandse glasgroente telers. 

Voor meer informatie:
Matthijs Jasperse
Dutch Valley
Mob: +316 224 338 99