Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olaf van Kooten, SamenMarkt:

“In een digitale markt doen ook kleinere telers straks weer echt mee”

Tholen - Oefenen met handelen zonder risico op het verliezen van grote sommen geld. In de online tomatengame SamenMarkt, die door onderzoekers van InHolland Delft, de Technische Universiteit Delft en Wageningen Economic Research is ontwikkeld, kan het. Doel van de onderzoekers is om uiteindelijk tot een digitale markt te komen waarin nieuwe vormen van handel mogelijk worden.


De game gespeeld bij Rabobank De Lier. Foto: Twitter Ruud van der Vliet

Een soort gokkast
"De huidige markt is echt een soort gokkast geworden," aldus Olaf van Kooten van InHolland Delft. "Waar jarenlang het hebben van een eigen marktplaats in de vorm van de groentenveiling een belangrijke bron van succes was voor de glasgroentesector, bestaat die veiling nu praktisch niet meer. Veel producten gaan nu rechtstreeks van grote telers naar supermarkten. Kleine telers kunnen daarbij alleen maar volgen zonder dat ze ook maar enige invloed uit kunnen oefenen op de prijs. Vervolgens speelt ook het weer in bijvoorbeeld Spanje nog een grote rol."

Intelligente software
In een digitale markt, die er volgens Olaf "sowieso gaat komen", kunnen kleine telers weer echt mee gaan doen. Vooruitlopend op grote partijen zoals Amazon en Google zijn met het project de eerste stappen gezet op weg naar zo'n digitale markt. "Alle individuele telers kunnen aansluiten op die markt. Intelligente software kan het beperkte aanbod van meerdere kleine telers bij elkaar brengen, zodat zij samen sterk staan zonder dat ze elkaar ook daadwerkelijk hebben moeten zoeken of in levende lijve zien."

Handelskanaal
De digitale markt moet een handelskanaal worden waarop producenten moeiteloos de consument kunnen vinden. Een deel van de producten zal net als nu nog steeds bij de supermarkten belanden, maar veel zal ook rechtstreeks bij consumenten belanden voorspelt Olaf. "In grote Chinese steden gebeurt het al." Net als aan de aanbodkant maakt het systeem het ook aan de vraagkant mogelijk om tot een concrete vraag te komen. Software brengt snel voor een bepaald soort tomaten de totale vraag in kaart. Hierdoor sluiten aanbod en vraag beter op elkaar aan en zullen er minder producten bederven.

Game
De game biedt studenten de kans de huidige keten en de markt te verkennen en ook handelsbedrijven kunnen nieuw personeel in een veilige omgeving kennis laten maken met het mijnenveld dat de handelspraktijk volgens Olaf is. Voorlopig is het alleen mogelijk om de huidige markt te verkennen en niet de toekomstige markt, maar de basis voor een systeem met self learning is wel gelegd.

Emotie
Zij die het aandurven om de game te spelen, met het risico te ontdekken helemaal geen goede handelaar te zijn, krijgen de kans om in een veilige omgeving te experimenteren met nieuwe manieren van handelen. Tegelijkertijd levert de game veel inzicht op over hoe er gehandeld wordt. Olaf: "Voor tachtig procent is handelen emotie en dus is het interessant om te zien hoe mensen met wisselende factoren omgaan."

Uber-achtige vrachtwagens
Aan het toekomstige digitale wereldmarktsysteem zouden ook logistieke aspecten gekoppeld kunnen worden. Olaf: "Uber-achtige vrachtwagens kunnen op basis van gegevens uit het systeem veel efficiƫnter producten vervoeren en daardoor minder lege, loze kilometers afleggen. Alle technieken zijn aanwezig, maar de uitdaging is om alles bij elkaar te brengen en op elkaar af te stemmen."

Voor meer informatie:
SamenMarkt
www.samenmarkt.nl

Olaf van Kooten
olaf.vankooten@inholland.nl