Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Coop is meest duurzame merk van Denemarken

Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon

Frankrijk: Carrefour opent afhaalpunten in Parijs
Carrefour heeft zijn eerste zogeheten Pedestrian Drive-afhaalpunten in de omgeving van Parijs geopend. De nieuwe afhaalpunten zijn onderdeel van het hervormingsplan van de retailer, dat met 2022 moet zijn afgerond. Op 10 april ging het e-commerceplatform van Carrefour van start, dat met een ceremonie in Alnay-sous-Bois werd gevierd. Carrefour heeft meer dan 250 buurtwinkels in Parijs. De Pedestrian Drive-locaties zijn een aanvulling hierop om via meerdere kanalen omzet te kunnen genereren. Er zijn op 9 april twee locaties geopend in Lyon en St. Etienne on 9 April, gevolgd door zes afhaalpunten in het elfde, veertiende, vijftiende, zestiende en twintigste arrondissement van Parijs.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: DIA en Eroski maken eind aan inkoopalliantie
De Spaanse retailers DIA en Eroski hebben een eind aan hun inkoopalliantie gemaakt, dat actief was onder de joint venture Red Libra Trading Services. DIA en Eroski zeiden in een persverklaring dat Red Libra Trading Services, S.L. ten einde is gekomen. Red Libra had als functie om de twee retailers een sterkere onderhandelingspositie te geven met betrekking tot leveranciers van zowel het huismerk van de ketens als van nationale en internationale merkproducten. Volgens DIA en Eroski was er bij de joint venture altijd van uit gegaan dat beide retailers verder geheel onafhankelijk van elkaar actief bleven. Dat betekent dat ook hun commercieel beleid onafhankelijk werd opgesteld. Zodoende zal het einde van Red Libra verder geen gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering van beide retailers.
Bron: retailanalysis.igd.com  

China: JD.com opent 1.000 winkels per dag
JD.com heeft plannen bekend gemaakt om verspreid over China ongeveer 1.000 buurtwinkels per dag te openen. Met deze ambitieuze plannen zet de e-commerce-gigant meer druk achter het streven om met fysieke winkels uit te breiden. De winkels zullen bijna uitsluitend worden geopend aan de hand van franchiselicenties. Onafhankelijke investeerders zullen zelf volgens een vast format de winkels beheren. Het format van JD.com blijkt nu al populair, vooral bij Chinese migrantenarbeiders die naar hun thuisstad terug zouden willen keren, zo legde CEO Liu Qiangdong onlangs op een conferentie uit.
Bron: retaildetail.eu

Coop is meest duurzame merk van Denemarken
Volgens de 2018 Sustainable Brand Index (SBI) is de supermarktketen Coop het meest duurzame bedrijf van Denemarken. De index is gebaseerd op de mening van consumenten. Coop, dat onder andere de ketens Irma, Fakta en SuperBrugsen in handen heeft, liep voor op winnaars van vorig jaar, zoals Urtekram, Friland, Thise en Rema 1000. De top tien werd verder afgerond door de merken Lego, Super Brugsen, Irma, Tesla en Kvickly. "Coop heeft lange tijd actief gewerkt aan een aantal van de belangrijkste dilemma's met betrekking tot duurzaamheid. Dit geldt zowel voor op het niveau van de groep zelf als voor bij de leveringsketens. Dat heeft nu echt zijn vruchten afgeworpen," zei Erik Elvingsson Hedén, die de Sustainable Brand Index heeft opgericht.
Bron: cphpost.dk 

Albert Heijn opent kleine winkel in Eindhoven
Albert Heijn heeft een compacte supermarkt met een oppervlak van 250 vierkante meter geopend in het winkelcentrum Vershal Het Veem in de wijk Strijp-S in Eindhoven. De kleine winkel speelt in op de huidige consumententrend voor ongeplande boodschappen. Door de winkel wordt deze trend omschreven als eten zonder op de klok te letten. Het assortiment van de vestiging komt neer op alles van ontbijtproducten tot dinermaaltijden, zodat een drukke consument op elk willekeurig moment uit alle mogelijke opties zou kunnen kiezen.
Bron: esmmagazine.com  

Frankrijk: meer omzet voor Casino door hypermarkten
De Franse supermarktketen Casino had in het eerste kwartaal een omzetstijging van 3,1%. De reden hiervoor is de de sterkere omzet die wordt gegenereerd door de Geant Casino-hypermarkten. Ook werd er goed gepresteerd door de Braziliaanse tak van Casino, hoewel Brazilië met prijsinflatie voor voedingsmiddelen kampt. Casino, dat in Brazilië Grupo Pao de Acucar in beheer heeft, had in het eerste kwartaal een omzet van €8,9 miljard. Dat kwam grotendeels overeen met de verwachtingen van analisten, die waren uitgegaan van een omzet van €8,89 miljard.
Bron: uk.reuters.com  

Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon
Dimas Gimeno, directeur van de Spaanse retailer El Corte Inglés, heeft aangegeven dat een Europees platform moet worden opgezet om te kunnen concurreren met grote E-commerce-bedrijven. Hij benadrukte hoe belangrijk het is dat de wetgeving voor de supermarktsector wordt gemoderniseerd. "We hebben een uniforme regelgeving nodig om op gelijke voet te kunnen concurreren. We vragen niet om ouderwets protectionisme, maar om een Europees framewerk qua wetgeving dat op zijn minst voor fiscale gelijkwaardigheid zorgt. Directeur Ignacio García Magarzo van Asedas, dat als organisatie onder andere de ketens Mercadona en DIA vertegenwoordigt, deelt de mening van Gimeno. Garciá Magarzo heeft gevraagd om een framewerk voor regelgeving op Europees niveau, dat het voor fysieke supermarkten mogelijk maakt om ook online actief te zijn. "In Europa is de online sector in zoverre verbeterd dat er geen obstakels meer voor zijn. De online retailers die hier de vruchten van hebben geplukt zijn echter niet eens Europees," aldus García Magarzo.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

VS: Shipt verzorgt thuisbezorging in Utah
De Amerikaanse online marktplaats Shipt gaat thuisbezorging mogelijk maken voor zes supermarktketens in Utah. Vanaf 1 mei kunnen consumenten via Shipt boodschappen laten bezorgen van Target-vestigingen en van winkels die zijn verbonden aan Associated Food Stores (AFS). Dit zijn onder andere de ketens Dick's Market, Dan's, Macey's, Fresh Market en The Honey Bee Produce Company. De thuisbezorgdienst is voor handen in Ogden, Provo en Salt Lake City te Utah. Door de nieuwe samenwerking met de ketens van Utah hebben nu meer dan 3 miljoen huishoudens in Utah toegang tot thuisbezorging.
Bron: globenewswire.com  

VS: Walmart geeft eigen site makeover

Walmart heeft zijn website opnieuw vormgegeven. De retailgigant hoopt dat een modernere versie van walmart.com meer marktaandeel af zal nemen van concurrent Amazon.com. Het werk aan de eigen site werd in oktober aangekondigd. Daarnaast heeft Walmart fors geďnvesteerd in zijn e-commerce. Zo wordt het bij de meer dan 4.700 Amerikaanse vestigingen makkelijker gemaakt om online boodschappen te doen. De nieuwe versie van de site gaat met het begin van mei online. De site zal meer gebruik maken van kleur, lettertypes en meer informele foto's. Walmart maakte verder geen financiële details bekend over het vernieuwen van de site.
Bron: reuters.com 

VS: Target breidt thuisbezorging naar vijf nieuwe steden uit

Target gaat deze maand thuisbezorging mogelijk maken in vijf grote Amerikaanse steden. De consumenten van bijna 60 vestigingen in Boston, Chicago, New York City, San Francisco en Washington DC kunnen dan hun boodschappen binnen twee uur thuis laten bezorgen. De service kost $7 (€5,66), tenzij er sprake is van het leveren van grote meubelen. In dat geval komt er mogelijk een extra toeslag van $25 (€20,23) bij.
Bron: engadget.com  

Publicatiedatum: 19-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: